سجادی نیری گفت: برای حمایت از شرکتهای خلاق و استارتآپ ها برنامه جدید حمایتی درنظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه فنآوریهای نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرکتهای خلاق سبب رشد فرهنگ هر جامعهای میشوند و به سبب فعالیت در حوزههای معماری،صنایع دستی،کاریکاتور است که فرهنگ جامعه ارتقا پیدا میکند اما این شرکتها برای گسترش فعالیتشان نیاز به حمایتهای مادی و معنوی مختلفی دارند؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که وظیفه حمایت از شرکتهای دانش بنیان را بر عهده دارد برای حمایت از استارت آپ ها و شرکتهای خلاق و فرهنگی برنامه جدیدی را تحت عنوان زیست بوم حمایت از شرکتهای خلاق راه اندازی کرده است و بسته حمایتی مخصوصی را برای این شرکت ها که دانش بنیان نیستند قرار داده است؛ برای آگاه شدن از این برنامه حمایتی جدید و جزئیات آن با محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به گفتوگوی تفصیلی پرداختیم که مشروح آنرا در ادامه میخوانید:
باشگاه خبرنگاران جوان: به طور کلی وظیفه ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتسازی معاونت علمی چیست؟
سجادی نیری: در سند شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان فناوریهای نرم و فرهنگی ذکر شده است و این موضوع یکی از 8 اولویت اصلی سند است؛ پیرامون این موضوعات ستاد توسعهای فناوریهای نرم هویت سازی ایجاد شده است و به انجام فعالیتهای مختلف در زمینه صنایع فرهنگی و خلاق میپردازد.
باشگاه خبرنگاران جوان: در ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز پیرامون سند شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کاری را انجام میدهید؟
سجادی نیری: وظیفه ستاد تدوین برنامههای کلان فرهنگی است و سند ستادهم ذیل نقشه جامعه علمی کشور به تصویب رسیده است اما اکنون یک سال است که منتظر هستیم تا سند به صحن اصلی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و به دنبال این موضوع هستیم تا این سند به تصویب و امضای رئیس جمهور برسد.
باشگاه خبرنگاران جوان: فناوری نرم در صنعت تعریف شدهاند اما بسیاری از افراد نمیدانند که ستاد توسعه فناوریهای نرم چه کاری را انجام میدهد به طور خودمانی فعالیت این ستاد و سند مربوط به آنرا تشریح کنید؟
سجادی نیری: به طور خودمانی باید بگویم که علم از جنس دانایی و فناوری از جنس توانایی است؛ هنگامی که دانش، توانمندی را به شما میدهد مشکلی حل میشود و فعالیتی که در گذشته انجام نمیشده انجام میشود ؛ امکان پذیر شدن مجموع این فعالیتها به وسیله فناوری است، به طور کلی فناوریهای نرم آن دسته از فناوریهایی هستند که با تغییر در انسان و جامعه او را به توانمندی میرسانند و برای رسیدن به این توانمندی از صنایع فرهنگی و خلاقی چون اسباب بازی، انیمیشن و صنایع دستی میتوان بهره گرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان: مجموعه فعالیتهایی که در ستاد نرم و هویت ساز انجام میشود، در حوزه کارتون، تصاویر و بازیهای کامپیوتری هستند این دسته از فعالیتها چگونه یک کودک را به توانمندی لازم میرساند؟
سجادی نیری: صنایع دستی و انواع فیلم ها و تصاویر یا هنریهای تجسمی میتوانند سبب شونند تا یک کودک به فناوری برسد و همانطور که گفتم فناوری میتواند فرد را به توانایی برساند و در حوزه فناوریهای نرم با ایجاد تغییراتی در میان افراد میتوانیم جامعه را به توانمندی لازم برسانیم؛ اکنون حوزه صنایع دستی کارکرد اقتصادی و فرهنگی مناسبی دارد اما قرار نیست که صنایع دستی ما را به یک فناوری برساند بلکه به کمک فرایند فرهنگی میتوان به توانمندی رسید؛ برای مثال شتابدهندهها اکنون دانش بنیان هستند و فناوری اصلی آنها زیرمجموعههایی هستند که به شرکتها کمک میکنند.
باشگاه خبرنگاران جوان: درباره برنامه زیست بوم توسعه شرکتهای خلاق توضیح میدهید؟
سجادی نیری: درگذشته بسیاری از شرکتهایی که در صنعت فناوری نرم فعالیت میکنند نمیتوانستند تسهیلات لازم شرکتهای دانش بنیان را دریافت کنند و اکنون در برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای دانش بنیان و خلاق بستر مناسبی برای فعالیت شرکتهای فرهنگی و خدماتی به وجود آمده است و تسهیلات لازم را به آنها میدهد.
باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در حوزه صنایع فرهنگی و نرم فعالیت میکنند؟
سجادی نیری: تعدادشان بسیار محدود است اگر تمام شرکتهایی که فعالیت خدمات تجاری سازی، شرکتهای خلاق را به اضافه شتاب دهنده در نظر بگیریم شاید تعداد آنها به 50 عدد برسد و علت آن هم این است که این شرکتها به عنوان فناوریهای برتر شناخته نمیشوند و همین موضوع سبب سلب عنوان دانش بنیانی از آنها میشود؛ برای مثال شرکتی که در حوزه تکنولوژی آموزشی کار میکند دانش بنیان نیست، اما برای آنکه سر شرکتهای خلاق و فرهنگی بیکلاه نماند برنامه توسعهای، زیست بوم شرکتهای خلاق تدوین شد.
باشگاه خبرنگاران جوان: این برنامه چه اقدامی را انجام میدهد و چه هدفی را دنبال میکند؟
سجادی نیری: برای آنکه شرکتهای خلاق بتوانند از برند دانش بنیانی بهرهمند شوند در 6 ماهه دوم سال 96 با کمک معاونت سیاستگذاری و کارگروه احراز شرکتهای دانش بنیان بستر جدیدی برای شرکتهای خلاق به وجود آمد که در این بستر صنایع خلاق میتوانند از حمایت و تسهیلاتی که به شرکتهای دانش بنیان تعلق میگیرد بهرهمند شوند.
این برنامه در ابتدا قرار بود تنها شرکتهایی که در حوزه صنایع خلاق فعالیت میکنند را تحت پوشش خود قرار دهد اما به دلیل آنکه معاونت ساختاری برای حمایت از استارتآپها نداشت برنامه خلاق تبدیل به برنامه محوری معاونت علمی برای حمایت از دو گروه شرکتهای استارتآپی که خدمات محور هستند و شرکتهای خلاق فرهنگی شد.
باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی به طور کلی تنها استارت آپ ها و شرکت هایی که دانش بنیان نیستند در این برنامه خدماتی قرار می میگیرن?
سجادی نیری: بله شرکتهایی که موفق به دریافت نشان دانش بنیانی نشدهاند و دارای محصول هایتک نیستند میتوانند در این برنامه حمایتی قرار بگیرند؛ البته قرار نیست که هر شرکت فعال در حوزه معماری و یا اسباب بازی از این حمایت ها برخوردار شود بلکه این استارت آپ ها و شرکت های فعال در حوزه فرهنگی که مورد حمایت قرار میگیرند باید دارای نوآوری و وجه تمایزی مخصوص با دیگر شرکت ها باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان: وجه تمایزی که این شرکتها باید داشته باشند چیست؟
سجادی نیری: در آئین نامه ذکر شده است که این شرکتها باید با اقبال خوبی از سوی مشتری مواجه شده باشد ممکن است تعداد شرکت هایی که اکنون در فروش صنایع دستی فعال هستند زیاد باشد اما آن شرکتی که دارای نوآوری جدید است مورد حمایت قرار می گیرد؛ داشتن وجه اقتصادی برجسته و ایجاد روشی جدید در طراحی و تولید سبب میشود تا شرکتهای خلاق و استارتاپها ذیل برنامه حمایتی جدید معاونت علمی و فناوری قرار بگیرند.
باشگاه خبرنگاران جوان: حمایتهایی که در این برنامه برای شرکتها در نظر گرفته شده است چیست؟
سجادی نیری: سال ۹۲ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به تصویب رسید و در آن قانون برخی از حمایت ها و تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شد؛ برای مثال در آن قانون معافیت مالیاتی و گمرکی برای شرکتها و محصولات دانشبنیان در نظر گرفته شده است همچنین برخی از حمایت ها هم هستند که از سوی نهادهای مختلفی چون صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان تعلق میگیرد از سوی دیگر برخی از حمایت ها هم توسط خود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وجود آمده اند که این دسته از حمایتها به شرکتهای خلاق فرهنگی و استارتاپها تعلق میگیرد و آن دو دسته قبلی یعنی حمایتهایی که در قانون ذکر شده اند و تسهیلاتی که سازمان های مختلف به شرکت های دانش بنیان میدهند جایی در برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق ندارد و برای این دسته از شرکت ها نیستند؛ اما حمایت های دیگری که خود معاونت آنها را به وجود آورده است به صورت کامل در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار میگیرد برای مثال معافیت سربازی و گذراندن بخشی از دوره خدمت در یکی از شرکتهای دانشبنیان حمایتی است که معاونت علمی آن را ایجاد کرده است و این حمایت به استارتاپ ها و شرکت های خلاق فرهنگی داده می شود.
باشگاه خبرنگاران جوان: شاخصه های شما برای آن چه شرکتی را بهعنوان یک شرکت خلاق و فرهنگی در نظر بگیرید و از آن حمایت کنید چیست؟
سجادی نیری: برای اینکه شرکتی بخواهد خلاق شود و از مجموعه حمایت های ما بهره مند شود اولاً باید ماهیت حقوقی و ثبت شده داشته باشد ثانیاً این شرکت باید مطابق با قوانین موجود در کشور ایجاد شده باشد و اگر شرکتی خلاف قوانین موجود ایجاد شده باشد نمی تواند وارد برنامه حمایتی ما شود ما در برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق تنها از شرکتهای حمایت میکنیم که شاخص های مشخصی چون اشتغال زایی کارآفرینی و فن آور بودن را داشته و مطابق با آیین نامه ایجاد شده باشند این شرکتها میتوانند وارد سامانه مخصوص شوند تا مبادی آنها را شناسایی کنند و بتوانند تسهیلات ستاد و برنامه را دریافت کند.
انتهای پیام/