شاعر جوان کشورمان درباره تاثیر انتشار الکترونیکی کتاب‌ها بر کتابخوانی و صنعت نشر کشور گفت.

کتاب فیزیکی بخوانیم یا الکتونیکی؟

ناصر پروانی شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تغییر فرهنگ کتابخوانی مردم گفت: می توان کسب اطلاعات از طریق فضای مجازی و الکترونیک را به عنوان کتابخوانی قبول کرد. اما وقتی فرد مطالعه کتاب ملموس را آغاز می کند، با نوشتار ارتباط بهتری برقرار می‌کند. خود کتاب خواندن و ورق زدن کتاب در کنار اطلاعاتی که به فرد می دهد، برای خواننده کتاب آرامش بخش است؛ چون کتاب از طبیعت است و برقراری ارتباط با طبیعت به فرد آرامش می دهد.

وی افزود: واقعیت این است به شدت طرفدار کتابخوانی سنتی هستم.کتاب در ذهن ها ماندگارتر است اما برای مطالعه آن به شیوه سنتی باید فضا هم مناسب باشد.حتی وقتی که بخواهی کتاب را در اتوبوس بخوانی، باید فضای فکری مناسبی برایت فراهم شود؛ اما برای مطالعه کتاب‌های الکترونیک این فضاسازی اتفاق نمی افتد.  بعضی می گویند مطالعه کتاب الکترونیک از این منظر بهتر است که درخت قطع نمی شود و کاغذ مصرف نمی شود. این را قبول دارم؛ اما چون ارتباط با کتاب ملموس در فهم مطالب آن تاثیر دارد، این نوع کتاب را به کتاب های الکترونیک ترجیح می دهم.

این شاعر با اشاره به اینکه درجه اعتبار و صحت فضای مجازی از فضای واقعی پایین تر است، اظهار کرد: کتاب هایی که منتشر می شوند، مجوز می گیرند و در کتابخانه ملی ثبت می شوند. بسیاری از کتاب هایی که در فضای الکترونیکی منتشر می شوند، هیچ کدام از مراحل انتشار کتاب را طی نکرده اند. تنها از طریق کانال های تلگرامی و اینستاگرام پخش می شوند. کتاب های فیزیکی بسیاری از استانداردهایی را که باید یک کتاب داشته باشد، گرفتند و سپس به کتاب فیزیکی تبدیل شدند؛ ولی کتاب های الکترونیکی می توانند بدون داشتن استانداردهای لازم در فضای مجازی منتشر شوند.

پروانی با اشاره به اینکه چرخ صنعت نشر با انتشار کتاب های فیزیکی می چرخد، بیان کرد: بسیاری از نویسندگان و شاعران بزرگ هستند که حرفه شان نویسندگی و شاعری است. چون قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد و قانونی برای حمایت از مولف نداریم، اگر مطالعه کتاب های الکترونیک در کشور گسترده شود بحث انتفاع این عزیزان از بین می رود. ناشران هم در این میان از بین می روند. اگر ناشران را به هر دلیلی ضعیف کنیم، کتابخوانی در کشور متضرر می شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، کتابخوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار