حسینی گفت: دستگاه قضا باید از وزیر خارجه بخواهد پولشویی در کشور را ثابت کند، درغیر این صورت این حواشی بی‌اساس بوده است.

//وزیر خارجه باید با مدرک، پولشویی در کشور را اثبات کند/

سید محمد حسینی، دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به سخنان اخیر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، اظهار کرد؛ لایحه CFT مورد تایید مجلس قرار گرفت و پس از بررسی توسط شورای نگهبان با ۲۲ اشکال شرعی و حقوقی مواجه شد که برخی از این موارد اشکالات اساسی می‌باشد که بعید است قابل اصلاح باشد.

وی ادامه داد: زمانی که حامیان لایحه CFT متوجه عدم تصویب این لایحه توسط شورای نگهبان شدند، فضا سازی‌ها آغاز شد، در این بین شنیدن چنین سخنانی از شخصی چون آقای ظریف دور از ذهن بود که تا این حد چهره‌ کشور را سیاه جلوه دهد درحالی که نقش اساسی وزیر خارجه در تمامی کشورها دفاع از منافع ملی و ارائه چهره‌ مناسب از مردم و کشور خود به دنیاست.

حسینی در ادامه بیان کرد: در شرایطی که غربی‌ها ما را به حمایت از تروریسم و پولشویی متهم می‌کنند، مباحث وزیر امور خارجه بدون ارائه هیچ مدرک و مستندی موجب تشویش اذهان عمومی شده و امری عجیب و غریب است.

پیگیری دستگاه قضایی درخصوص سخنان ظریف

‎دبیر کل کانون دانشگاهیان، تصریح کرد: همان طور که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آقای ظریف برای این سخنان توضیح خواستند، دستگاه قضایی هم باید در این باره از وزیر خارجه سوال کند تا با ارائه مدارک ادعای پولشویی در کشور را اثبات کند درغیر این صورت مشخص شود که این جنجال آفرینی بی پایه و اساس بوده است،

وی اظهار کرد: آقای ظریف مدعی است هزاران میلیارد تومان پولشویی در کشور انجام می‌شود که فقط یک قلم آن۳۰ هزار میلیارد تومان است، خب این یک قلم را دقیق مشخص کند تا رسیدگی شود، در حالی که ظاهرا این سخنان بیشتر فضاسازی برای تحریک و مقابله افکار عمومی باشورای نگهبان و فشار بر مجمع تشخیص مصلحت نظام است که به هر قیمتی این لایحه تصویب شود.

این استاد دانشگاه تهران، گفت: ظاهرا به اروپایی‌ها قول داده‌اند FATF به طور کامل تصویب می‌شود، اما وقتی موضوعی به زیان کشور و مغایر با آموزه‌های اسلامی است چگونه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را می‌پذیرند در حالی‌که می‌دانند تبعاتی خسارت بار برای کشور دارد؟ تصمیمی که ازجمله خود تحریمی برخی نهاد‌های انقلابی را به همراه خواهد داشت، زیرا از منظر آمریکایی‌ها سازمانی، چون سپاه قدس تروریست است!

در شرایط فعلی سخن از پولشویی موجب سوء استفاده دشمن است

‎وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بررسی مسئله پولشویی در کشور بیان کرد: مدت‌ها قبل قانون داخلی مقابله با پولشویی در مجلس تصویب شده که دولت باید آن را اجرا کند، اگر واقعا چنین فسادی در کشور وجود دارد چرا آقای ظریف آن را در هئیت دولت مطرح نمی‌کند و یا چرا در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که رئیس آن معاون اول رئیس جمهور است شرکت نمی‌کند و در آنجا این مسئله پولشویی بیان نمی‌شود.

‎دبیر کل کانون دانشگاهیان در ادامه گفت: براساس قانون پولشویی کشور، دولت بیشترین مسئولیت را در مقابله با مفاسد اقتصادی دارد، پس این مسئله باید در دولت مطرح شود نه اینکه در شرایطی که غربی‌ها به جمهوری اسلامی فشار می‌آورند، مطرح شده و بهانه‌ای دست آنان بدهد، دیدید که بلافاصله سخنان ایشان تیتر اول خبرگزاری‌های معروف دنیا شد.

حسینی در خصوص سابقه سیاه نمایی در دولت تصریح کرد: در آغاز دولت یازدهم نیز آقای ظریف مدعی شد که اگر آمریکایی‌ها اراده کنند می‌توانند در مدت کوتاهی سیستم دفاعی و مراکز هسته‌ای ما را ازبین ببرند؛ یک بزرگ‌نمایی از قدرت آمریکا و تحقیر قدرت کشور داشت، که بعد‌ها رهبری فرمودند: مسئولین را ببرید تا از نزدیک ببینند که ما چه توانمندی‌هایی داریم.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: این گونه اظهارات رئیس جمهور را در آغاز کار ایشان نیز شاهد بودیم که دائم می‌گفت خزانه کشور خالی است، از موضع ضعف بر سر میز مذاکرات برجام نشستند، دستاورد چندانی نداشته است، آمریکا نیز از اول پای بند تعهدات نبود و بعد هم از برجام خارج شد و اروپا هم تاکنون سیستمی برای تبادلات مالی خود با ایران راه اندازی نکرده است.

حسینی اظهار کرد: باعث تاسف است که نه یک فردی عادی ویا اپوزیسیون خارج از کشور بلکه وزیر خارجه چنین صحبتی می‌کند که خوراک تبلیغاتی رسانه‌ها و محافل جهانی را تامدت‌ها فراهم می‌کند، لذا دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید صحت و سقم این سخنان را برملا کرده و برای روشن شدن افکار عمومی موضوع را پیگیری و نتیجه را به مردم گزارش دهند.

برجام، کعبه آمال اعلام شده نبود

وی درخصوص وعده‌های موافقان برجام گفت: موافقان مذاکره و برجام از ابتدای دولت یازدهم به مردم وعده‌هایی فراوان دادند و اکنون پس از گذشت پنج سال و نیم مشخص شد آن گونه که درباره نتایج برجام صحبت می‌شد، نتیجه بخش نبوده و این تصور که با تعامل با غرب مشکلات اقتصادی کشور برطرف می‌شود مطابق واقع نبوده و نه تنها مشکلات اقتصادی برطرف نشده بلکه گرفتاری و مشکلات معیشتی مردم چند برابر شد.

حسینی ادامه داد: در این بین عده‌ای همچنان برهمان رویه غلط اصرار دارند و خط مشی نادرستی اتخاد کرده‌اند، تصور می‌کنند با همکاری اروپایی‌ها می‌توان اقتصاد را رونق بخشید و سرمایه‌های خارجی را جذب کرد در حالی که دیدید وقتی آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، شرکت‌های اروپایی بلافاصله ایران را ترک کردند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان در پایان اظهار کرد: نگاه دولت باید به ظرفیت، توانمندی و استعداد‌های داخل کشور باشد، اما این گونه نیست و توجه آن‌ها به بیرون مرز‌هاست و نمی‌خواهند قبول کنند راه نادرستی را انتخاب کرده و اصرار دارند به لطایف الحیل بگویند برجام برای کشور دارای منافع سرشار بوده تا این رویکرد را ادامه دهند و ناکامی خود را به گردن نهاد‌ها بیندازند و راهبرد‌های شکست خورده خود را تنها راه برون رفت از مشکلات جلوه دهند!

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار دانشگاهی ، fatf
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.