به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح احداث راه آهن مراغه - ارومیه به طول 183 کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی از سال 1385 در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران - تبریز منشعب و از کنار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده و سپس به ارومیه میرسد.
85 کیلومتر از محور راه آهن مراغه - ارومیه ( حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد ) در سال 92 به بهره برداری رسید و ادامه مسیر به طول 98 کیلومتر پس از عبور از ایستگاههای مسافری مهاباد، نقده و همچنین ایستگاههای بین راهی رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی میشود.
این پروژه شامل 65 درصد شرایط اقلیمی دشت، 10 درصد تپه ماهور و 25 درصد کوهستانی است.
بر اساس این پروژه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی هدف از ساخت این پروژه را اتصال آذربایجان غربی به شبکه ریلی دانست و گفت: افزایش سهم راه آهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندههای زیست محیطی و سوانح جادهای از مهمترین اهداف این پروژه به کار میرود.
وی ادامه داد: رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کاخانجات و صنایع کشاورزی و دامپروری به ترانزیت ریلی از دیگر مزایای این پروژه به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی تأکید کرد: صرفه جویی سوخت در این طرح معادل 5 میلیون لیتر در سال که حدود 50 میلیارد ریال شامل میشود و همچنین 380 میلیارد ریال رونق اقتصادی در سال ایجاد میکند.
وی بیان کرد: 4.6 میلیون متر مکعب معادل 30 میلیارد ریال کاهش آلایندهها را در طول سال شامل میشود.
خادمی گفت: 182 نفر اشتغال زایی مستقیم و 1.5 میلیون تن جا به جایی کالا و 1 میلیون نفر جا به جایی مسافر در سال از مهمترین مزایای ساخت این طرح به شمار میرود.
وی گفت: 140 فقره جراحت، 30 فقره فوتی معادل 120 میلیارد ریال از مهمترین مزایای کاهش خسارت سوانح این پروژه است.
خادمی درباره مشخصات عمومی و فنی این پروژه نیز، گفت: مشخصات این پروژه عمومی عبارت است از 4 قطعه که هزینه کلی آن 4 هزار میلیارد ریال است و ارزش روزانه این پروژه شامل 10 هزار میلیارد ریال است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی درباره مشخصات فنی این پروژه ، گفت: سرعت طرح قطار باری در این پروژه 120 کیلومتر در ساعت و سرعت طرح قطار مسافری نیز 160 کیلومتر در ساعت است.
ایستگاه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاههای کشور در زمینی به مساحت 30 هکتار در جنوب شرقی این شهرستان و در محور مراغه - ارومیه با مصالح و تکنولوژی نوین احداث شده است.
سطح زیربنای کل ساختمانهای این ایستگاه 16 هزار و 635 متر مربع است و ساختمان اصلی ایستگاه در طرح اولیه 3 هزار و 800 متر مربع بوده که در طرح جدید و توسعه ساختمان اصلی با اضافه شدن بخش فلزی به این ساختمان به 5 هزار 376 متر مربع افزایش یافت.
ساختمانهای خدماتی، صنعتی و تأسیساتی این ایستگاه در مجموع 5 هزار و 619 متر مربع است و این ایستگاه دارای دو سکوی مسافری سرپوشیده است.
همچنین ایستگاه نقده در زمینی به مساحت 15 هکتار در حد فاصل بین ایستگاههای راه آهن ارومیه و مهاباد و بر اساس معماری بومی و با تکنولوژی نوین احداث شده است.
مجموع مساحت زیربنای ساختمانهای ایستگاه، 7 هزار و 331 متر مربع است که ساختمان اصلی ایستگاه هزار و 920 متر مربع سایبان سکوی مسافری 3 هزار و 450 متر مربع و مجموع ساختمانهای خدماتی، صنعتی و تأسیساتی 1 هزار و 961 متر مربع است.
بر اساس این گزارش راه آهن ارومیه ( مهاباد - ارومیه ) فردا با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و معاونان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی به بهره برداری میرسد.
این طرح به عنوان بزرگترین پروژه ریلی کشور با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث شده است.
انتهای پیام/