تصمیم شورای امنیت درباره یمن، فرصتی برای عربستان برای نجات خود از باتلاق جنگ در یمن است.

عربستان از فرصت کنونی برای نجات خود از باتلاق یمن استفاده کندبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی نوشت: برای نخستین بار شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی که جمعه شب برگزار کرد موضع واحدی درباره یمن اتخاذ کرد و آن «توقف جنگ» بوده است.

این اجماع برای اجرای خواسته‌های «مارک لوکوک»، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه آغاز شد. این خواسته‌ها شامل گشوده شدن فرودگاه صنعا، توقف عملیات نظامی در الحدیده، محافظت از اقتصاد وحمایت از ثبات پول یمن، افزایش کمک‌های امدادی، پرداخت حقوق کارکنان دولت و تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که انگلیس درباره توقف جنگ در یمن پیشنهاد کرده است.

این نشست شورای امنیت درباره یمن زمانی برگزار شد که جامعه بین‌المللی معتقد است زمان توقف جنگ ویرانگر یمن و توقف جنایت‌های عربستان سعودی و محاصره ظالمانه‌اش علیه مردم یمن فرا رسیده است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه محاصره یمن سبب بروز بدترین فاجعه انسانی در جهان شده است. پیش از این بطور مستمر درخواست‌هایی مبنی بر توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مطرح شد. پس از قتل خاشقجی عربستان به کشوری بدنام تبدیل و هیاهویی در جهان برپا شد که برخی قدرت‌های با نفوذ از این مساله برای دوشیدن عربستان سعودی و باج خواهی از آن بهره‌برداری کردند.

در ادامه این گزارش آمده است:  شورای امنیت این بار شاید بیش از گذشته جدی‌تر بوده است و بیشتر نکاتی که در این جلسه مطرح شد مثبت بود در حالی که در جلسات قبلی ائتلاف (متجاوز عربی به ریاست سعودی) کارشکنی می‌کرد و سازمان ملل متحد نیز یا با آن همدست بود یا سکوت می‌کرد. اکنون شورای امنیت از طریق مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل متحد، اصرار دارد تدابیر لازم برای حضور حضور هیئت انصارالله (در نشست‌ها) فراهم شود از جمله اینکه به درخواست این جنبش برای انتقال مجروحان به عمان با هماهنگی این کشور پاسخ مثبت داده شد چرا که در نوبت قبل ائتلاف (متجاوز) با این شرط مخالفت کرد.

اکنون پاسخ برخی پرسش‌ها باقی می‌ماند که در روز‌های آینده مشخص خواهد شد. آیا آنچه در این نشست شورای امنیت مطرح شد محقق خواهد شد؟ آیا آنچه در این نشست گفته شد با نیت صادقانه بوده است؟ آیا آنچه را که فرستاده سازمان ملل و دیگران مطرح کردند عملی خواهد شد یا اینکه در حد نوشته‌ای روی کاغذ باقی خواهد ماند؟ آیا جامعه بین‌المللی این بار واقعا اصرار دارد که جنگ در یمن متوقف شود؟ آیا برای بازگشت هیئت صنعا به مذاکرات تضمینی وجود دارد؟ آیا عمان پس از استقبال گرم از نتانیاهو مثل گذشته به همان اندازه بی‌طرف باقی خواهد ماند یا تغییر خواهد کرد! آیا پس از این نشست شورای امنیت و پس از یک دور مذاکرات برنامه‌ریزی شده صلح که در سوئد برگزار می‌شود، جنگ در یمن پایان خواهد یافت؟

اما مهمترین سوال این است اگر عربستان سعودی، امارات و به همراه آن‌ها آمریکا یا نمایندگانشان در این مذاکرات شرکت نکنند و به حضور دولت قانونی (دولت مستعفی منصور هادی) ادعایی که اختیاری برای تصمیم‌گیری ندارد و تاریخ مصرفش نیز پایان یافته، بسنده کنند، آیا این مذاکرات به یک راه حل سیاسی منتهی خواهد شد؟

راه حل سیاسی فراهم بوده و هنوز هم همینطور است. سید عبدالملک بدرالدین (دبیرکل انصارالله) مدت‌ها قبل در بحبوبه همین تجاوز (سعودی) اعلام کرد که راه حل سیاسی که آبروی ائتلاف حفظ شود وجود دارد و این راه حل جز با اقدام ائتلاف به توقف جنگ محقق نمی‌شود. اما ائتلاف (متجاوز) به ریاست عربستان سعودی و با حمایت آمریکا با این راه حل مخالفت کرد و همیشه می‌خواسته از راه نظامی به پیروزی برسد. اکنون چهار سال گذشت و ائتلاف نتوانست از راه نظامی به پیروزی برسد و اگر در این سال‌ها موفق نشد در سال‌های آینده نیز در این زمینه موفق نخواهد بود و یمن با دلیر مردانش مبارزه می‌کند و از جنگیدن شانه خالی نمی‌کند و گورستانی برای متجاوزان و اشغالگران خواهد بود.

امروز نوید و نشانه‌های پیروزی در حال پدیدار شدن شدن است و بدون شک این پیروزی به نفع ملت یمن خواهد بود اگر تجاوزگری متوقف شود قطعا ملت با ارتش و کمیته‌های مردمی‌اش پیروز شده است و اگر ادامه یابد ملت با پایداری و ثبات قدمش پیروز خواهد شد. این پایداری اسطوره‌ای ملت یمن کم‌نظیر و امروز از هر زمان دیگری قویتر است. ائتلاف (متجاوز) تحت هدایت عربستان اگر می‌خواهد بیش از این در (باتلاق) یمن غرق شود اختیار با خودش است و باید بداند نخواهد توانست اراده یمنی‌ها را بشکند. امروز اگر نشست شورای امنیت به این نتیجه رسید که جنگ در یمن باید متوقف شود قطعا این فرصتی برای عربستان و برای نجاتش خواهد بود. اگر ریاض خود را نجات دهد و جنگ شکست‌خورده خود را متوقف کند این بهترین رفتار این کشور برای نخستین بار است و اگر هم خود را نجات ندهد و از این فرصت برای نجات استفاده نکند باز هم شکست خورده است و برای همیشه شکست خورده باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار