دانشیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:دومین علت مرگ و میر و شایع‌ترین علت نا توانی در دنیا سکته معزی است.

سکته مغزی شایع‌ترین علت ناتوانی در جهانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، ساسان نژاد دانشیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:مهم‌ترین مسئله در سکته مغزی پیشگیری و پایین آوردن ریسک زمینه ایجاد بروز آن است.

وی با اشاره به فاکتور‌های افزایش ریسک سکته مغزی تصریح کرد:فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده، مصرف سیگار، بیماری‌های قلبی، بالا بودن وزن و کم تحرکی عوامل افزایش احتمال این سکته است.

دانشیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شعار سکته مغزی قابل درمان است گفت: ٨٥درصد این سکته‌ها با گرفتگی رگ توسط لخته خونی ایجاد می‌شود.

ساسان نژاد ادامه داد: ما یک زمان طلایی برای درمان داریم که تنها ٣ ساعت است و باید لخته را به سرعت از بین ببریم.

وی با بیان استفاده از آمپول‌های خرد کننده لخته برای درمان گفت: با استفاده از این آمپول که تاثیر آن در سه ماه بعد از تزریق مشخص می‌شود سعی بر درمان بیمار می‌کنیم.

دانشیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه باید مردم را با علائم سکته مغزی آشنا کنیم گفت: از شایع‌ترین علامت‌های سکته مغزی ضعف بخشی از بدن بیمار، اختلال در تکلم و اختلال در راه رفتن و تعادل بیمار است.

ساسان نژاده اظهار داشت: در شهریور ٩٧ ما ٤٢١مریض سکته مغزی داشتیم که از این تعداد ٢٦٩ سکته در اثر ایجاد لخته بود و از تعداد کل سکته‌ها ١٩٨نفر از طریق ١١٥و تنها ١٣نفر آن‌ها زیر ٣ ساعت طلایی مراجعه کردند.

وی با تاکید بر درمان به موقع و سریع بیمارافزود:در صورت مشاهده علائم و یا رخ دادن سکته سریع با اورژانس ١١٥ تماس بگیرند و یا مریض را منتقل به بیمارستان قائم کنند، زیرا تنها بیمارستانی که قابلیت درمان را دارد این بیمارستان است.


درمان سکته مغزی نیازمند همکاری بیمار است


محسن فروغی پور مدیر گروه مغز و اعصاب بیمارستان قائم با اشاره به اهمیت رعایت نکات سلامتی در فرد بیمار گفت:در قسمتی از درمان دارو و پزشک نقش دارند، اما بخش دیگر آن به خود بیمار بستگی دارد.

وی در رابطه با شرایط تزریق آمپول‌های درمانی سکته مغزی ادامه داد:تزریق این آمپول‌ها به افرادی که سن زیاد، قند بالا و ریسک وقوع دوباره سکته در آن‌ها بالا است انجام نمی‌پذیرد زیرا تاثیر عکس درمان را می‌تواند داشته باشد.

مدیر گروه مغز و اعصاب بیمارستان قائم در رابطه با عوارض این سکته گفت:پایدار ماندن سکته مغزی، زخم بستر، لخته شدن خون در رگ‌های دیگر و افسردگی به علت از دست دادن توانایی‌ها از عوارض سکته مغزی است.

انتهای پیام//آ.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.