رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: ۸۰ درصد از تسهیلات این صندوق به بخش خصوصی و تعاونی‌ها داده می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ شهید زاده رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین گفت: ۸۰ درصد از تسهیلات این صندوق به بخش خصوصی و تعاونی‌ها داده می‌شود و اولویت با طرح‌های تولیدی، گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان و مناطق محروم است.

شهید زاده افزود: از فعالیت‌هایی حمایت می‌شود که با صادرات خود بتوانند تسهیلات را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای صندوق دردادن تسهیلات توسعه‌ای کوتاهی نکرده است گفت:: این صندوق نباید به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل شود چرا که هدف وارد کردن ارز به کشور است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت:: در حال حاضر ۵ هزار مگاوات طرح نیروگاهی در دست بررسی است و از این گونه طرح‌ها حمایت می‌شود.

وی گفت: در حمایت از تولید انواع خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پرداخت شده است تا قطعات ۲۲ هزار خودروی سنگین کامیون و اتوبوس را تامین و تولید کنند.

شهیدزاده با بیان اینکه تسهیلات سرمایه در گردش دو ساله شده است، گفت:: طول دوره بازپرداخت این تسهیلات به ۸ و ۱۰ سال رسیده است تا شرایط تسهیل شود.

وی تاکید کرد: هر طرحی که به صندوق توسعه داده می‌شود باید بازار آن دیده شود.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه گلخانه‌ها نیست، گفت: شیلات، آبیاری نوین، توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز و شیر، توسعه گلخانه ها، کشت گیاهان دارویی در اولویت برنامه‌ها قرار دارند.

شهید زاده گفت:: ۸۰۰ میلیارد دلار تسهیلات صادراتی داده شده است و حوزه گردشگری و ایجاد مراکز تفریحی، خدماتی، هتل در گرفتن تسهیلات در اولویت قرار دارند.

به گفته وی، تسهیلات در پتروشیمی‌ها ۳ و نیم درصد، کشاورزی ۱۴ درصد و صنایع ۱۶ درصد است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت:: گفت:: تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان ویژه در نظر گرفته شده و ۴ درصد نرخ آن ارزان‌تر است.

به گفته شهید زاده، نرخ بازده ریالی برای گردشگری ۱۶ درصد و صنعت ۲۱ درصد است.

وی اضافه کرد: صندوق توسعه ملی بر اساس اساسنامه اجازه تبدیل ارز به ریال را ندارد و باید از توان داخلی حداکثر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه طرح‌های مناطق محروم و شرکت‌های دانش بنیان در اولویت است، گفت:: به ۲۳۱ طرح ۷۸۰ میلیارد تومان و ۱۶ طرح ارزی ۲۴۷ میلیون دلار در استان قزوین پرداخت شده است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت:: صندوق توسعه ملی بر اساس نظر مقام معظم رهبری و تجارب حاصل از حساب ذخیره ارزی و تجارب بین المللی در سال ۹۰ تاسیس شد تا سهم نسل‌های آینده تامین و حفظ شود.

به گفته وی هدف صندوق، توسعه فعالیت بخش خصوصی است و اگر دولت نیاز داشت با اجازه مقام معظم رهبری می‌تواند مجوز بگیرد و استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی درست اقتصادی موجب مدیریت اصولی و حفظ سرمایه‌ها می‌شود، گفت: ۳۲ درصد فروش نفت وارد صندوق و سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری و مجلس تعیین می‌شود و مصارف صندوق بر مبنای سیاست‌های وزارتخانه‌ها با تصویب مجلس صورت می‌گیرد.

وی گفت:: در نحوه پرداخت باید بازدهی شرکت تائید شود و پروژه باید دارای سرمایه در گردش باشد تا بتواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار