سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های مربوط به نتیجه‌گیری نهایی دولت این کشور در خصوص قتل جمال خاشقجی را رد کرد.

نائورت: دولت ترامپ هنوز به نتیجه‌گیری نهایی درباره پرونده خاشقجی نرسیده استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد علی‌رغم گزارش‌های منتشره از سوی سازمان سیا و گزارش‌های رسانه‌ای، واشنگتن هنوز به نتیجه‌گیری نهایی در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد: دولت آمریکا مصمم است تا تمامی کسانی که در قتل خاشقجی دست داشتند را در این ماجرا مسئول بداند. گزارش‌های اخیر که نشان می‌دهد دولت آمریکا به نتیجه‌گیری نهایی رسیده، نادرست است. در ارتباط با قتل خاشقجی هنوز سوالات فراوانی بدون پاسخ مانده است. وزارت خارجه همچنان به دنبال تمامی حقایق مرتبط با موضوع است. ضمنا ما همچنان به مشورت با کنگره و نیز همکاری با دیگر کشورها برای مشخص کردن تمامی کسانی که در قتل خاشقجی مسئول هستند، ادامه می‌دهیم.

نائورت تصمیم اخیر واشنگتن برای اعمال تحریم علیه 17 تبعه سعودی تحت «قانون ماگنیتسکی» را قطعی دانست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما همچنان به بررسی اقدامات بیشتر برای مشخص کردن کسانی که نقشه قتل خاشقجی را کشیده، آنهایی که آن را هدایت کرده و با قتل او ارتباط دارند، ادامه می‌دهیم. ما این کار را انجام خواهیم داد و در عین حال روابط استراتژیک مهم خود با ریاض را حفظ خواهیم کرد. طبق قانون ماگنیتسکی، افرادی که مرتکب نقض حقوق‌بشر شوند، مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

همزمان سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا حین پرواز برای بازدید از مناطق دچار آتش‌سوزی در کالیفرنیا در خصوص پرونده خاشقجی  با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا تلفنی گفتگو کرده است.

روز شنبه روزنامه واشنگتن پست، که خاشقجی با آن همکاری می‌کرد، گزارش داد سیا به این نتیجه رسیده که ولیعهد عربستان، دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد خود را در کنسولگری این کشور در استانبول صادر کرده است. این در حالی است که ریاض همچنان هرگونه دست داشتن ولیعهد خود را در این ماجرا تکذیب می‌کند.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی روزنامه واشنگتن پست در روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند، اما مقامات ارشد عربستان و بخصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی شدند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است. با این حال ریاض پس از نزدیک به سه هفته به کشته شدن خاشقجی در درون کنسولگری این کشور اذعان کرد و علت آن را درگیری او در داخل کنسولگری عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار