یک مقام مسئول گفت:با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تولید، نرخ خرید تضمینی گندم حداقل 30 درصد دیگر باید افزایش یابد.

تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات، پای دلالان را به عرصه باز می کندعنایت اله بیابانی قائم‌مقام خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با انتقاد ازاعلام نرخ 1470 تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی 97-98 اظهار کرد: با گذشت دو ماه تاخیر در قانون خرید تضمینی، شورای عالی اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را تنها 170 تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت صدای گندمکاران را درآورده است، افزود: با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تولید، نرخ خرید تضمینی گندم حداقل 30 درصد دیگر باید افزایش یابد تا جوابگوی هزینه کشاورزان باشد چرا که نرخ کنونی طبق هزینه های تولید کارشناسی نیست.

کشاورز ادامه داد: بسیاری از کشاورزان از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده شوکه شدند به طوریکه براساس آخرین اطلاعات دریافتی به سبب از دست دادن انگیزه به کشت های دیگر روی بردند که این امر منجر به کاهش تولید این محصول استراتژیک خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم جایز نیست/ضرورت خودکفایی گندم در شرایط تحریم


عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه نرخ کنونی خرید تضمینی جوابگوی هزینه های تولید بخش کشاورزی نیست، بیان کرد: با توجه به اهمیت تولید محصولات استراتژیک ، از مسئولان ذی ربط انتظار می رود که هر چه سریع تر در نرخ اعلامی تجدید نظر کنند تا آینده تولید به خطر نیفتد.

بیابانی اجرای قانون خرید تضمینی بر مبنای قیمت‌های جهانی و تورم را امری ضروری دانست و‌افزود: بی توجهی شورای اقتصاد به قانون خرید تضمینی گندم برای چهارمین سال متوالی موجب شده تا دلالان به عرضه خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده ورود کنند که این امر به نفع دلالان و ضرر کشاورزان و تولید ملی تمام خواهد شد چرا که دلالان با خرید محصول از کشاورزان اقدام به قاچاق آن از مرزهای کشور خواهند کرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان تصریح کرد: اگر مسئولان دولتی دراصلاح نرخ خرید تضمینی گندم هر چه سریع تر تعجیل نکنند، بی شک آینده خودکفایی ، تولید محصولات اساسی در معرض خطر قرار می گیرد.

انتهای پیام/

دولت صدای گندمکاران را درآورده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار