برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع دورنمای روابط ایران و عراق پخش شد.

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دورنمای روابط ایران و عراق موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه 26 آبان ماه بود که با حضور ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق و سید حمید حسینی دبیرکل اتاق ایران و عراق  برگزار شد.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در ابتدای برنامه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور عراق به کشورمان گفت: برهم صالح با هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران آمده و هدف این سفر هم گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور است. از اهداف دیگر این سفر دیدار با رهبری، قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و همکاری با ارتش و نیروهای مردمی عراق بود؛ به طور کلی این سفر دارای جنبه‌های سیاسی و اقتصادی است.

وی در پاسخ به این سوال که نقاط قوت ایران در بازار عراق چیست اظهار کرد: مرز گسترده ایران و عراق، علاقه تجار عراقی ها به بازار ایران، نزدیکی دو کشور، کیفیت و قیمت مناسب کالاهای ایرانی و تفاوت قیمت ریال و ارز از عواملی است که عراق را مایل به خرید کالا از ایران کرده است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه نمایشگاهی اقتصادی در بغداد در حال برگزاری است گفت: بیش از ۶۰ شرکت ایرانی کالاهای خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند و عراقی‌ها هم از اجناس ایرانی استقبال می‌کنند و بیشتر روابط دو کشور هم بر اساس مبادلات شرکت‌های خصوصی است. در این شرایط، اعتماد متقابل می تواند سطح روابط اقتصادی دو کشور را افزایش دهد.

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق ایران و عراق هم در خصوص رقبای اقتصادی کشورمان در کشور عراق اظهار کرد: تنها آمار دو کشور چین و ترکیه کمی از ما بیشتر است. این موضوع هم دلایل مشخصی دارد. حضور ترکیه در بازار کشور عراق سابقه ای ۴۰۰ - ۵۰۰ ساله دارد. چین هم شریک تجاری اغلب کشورهای دنیا است و آمارهای سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد. ۲۳/۵ درصد بازار عراق در اختیار چینی هاست. ۲۳ درصد بازار در اختیار اجناس ترکی و ۲۰ درصد بازار عراق شامل اجناس ایرانی است. ما با یک شتاب می توانیم امسال این فاصله را جبران کنیم. از سوی دیگر در کشور خودمان نیز مقصد اول صادرات چین، مقصد دوم صادرات امارات متحده عربی و مقصد سوم هم عراق است.

علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک هم در تماس تلفنی در این برنامه گفت: از ۲۵ فروردین تا آبان ماه سال جاری، مجموع کل صادرات کشور ۳۰ میلیارد دلار بوده که به لحاظ ارزش، ۱۲/۳۳ درصد رشد داشته و به لحاظ وزنی ۴.۸۳ درصد با رشد منفی مواجه بوده است. همین موضوع نشان می‌دهد که کیفیت کالاهای صادراتی بالاتر، کالاها تخصصی تر شده و از خام فروشی گذشته است. از ۳۰ میلیارد دلار صادراتی بیش از ۶ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق است، در حقیقت سهم ارزش صادراتی کشورمان به عراق حدود ۲۱ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی کشورمان بوده که این کالاهای صادراتی به لحاظ وزنی ۱۳ میلیون تن ثبت شده است.

شامانی عمده کالاهای صادراتی به عراق را گاز طبیعی، میله‌های فولادی، روغن های معدنی قیری، کالاهای بهداشتی و محصولات کشاورزی نظیر گوجه عنوان کرد.

مسجدی با بیان اینکه به دلیل مرز گسترده و وجود تمایل به استفاده از کالاهای ایرانی روزانه هزاران کامیون بین دو کشور در حال تردد است گفت: قطعاً آمار ارائه شده، آمار رسمی مبادلات دو کشور ایران و عراق است. در حالی که ما صادراتی داریم که از بازارچه های مرزی یا مناطق کوهستانی کردستان انجام می شود. البته در تلاش هستیم صادرات کالاهای ممنوعه را متوقف کنیم.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بسیاری از گمرکات کشور ما دارای مشکلات ساختاری است اظهار کرد: در گمرکات متاسفانه وحدت فرماندهی وجود ندارد. انتظار داریم گمرکات اقتدار بیشتری از خود نشان دهند. متاسفانه در ماه های اخیر در مرز چذابه دچار مشکلات متعددی بودیم.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک هم در پاسخ به سخنان حسینی گفت: این گونه نیست که مشکلات گمرکات تنها به مدیریت گمرک کشور بازگردد. تعدد تصمیم‌گیری‌ها در عراق بر نحوه کار گمرکات دو کشور تاثیر زیادی می گذارد. البته قبول داریم در زیرساخت‌ها نیاز به کار بیشتری وجود دارد، اما همانطور که عرض کردم ۲۱ درصد صادرات کشورمان به عراق است. متاسفانه با توجه به اینکه گمرکات عراق دارای پذیرش محدودی است؛ ما شاهد تراکم و ایجاد صف‌های طولانی کامیون ها در کشورمان هستیم.

سفیر کشورمان در عراق با بیان اینکه حجم تبادلات بین دو کشور در زمانی است که سیاست های تحریمی آمریکا اعمال شده است اظهار کرد: در مذاکرات اخیر، رئیس جمهور و مقامات عراق بیان کردند که کشورشان متعهد به حفظ حفظ و افزایش تبادلات میان دو کشور است. عراق نمی‌تواند به تحریم های آمریکا عمل کند. عراق به مواد صنعتی، مواد خوراکی و گاز کشور ما نیازمند است. با اعمال تحریم‌ها، تنها ایران ضربه نمی بیند، بلکه دولت و ملت عراق هم ضرر خواهند کرد. البته در بحث مبادلات بانکی عراقی‌ها بیان کردند که نمی‌توانیم با دلار کار کنیم ما هم اعلام کردیم که علاقه‌ای به انجام مبادلات با دلار نداریم. پیشنهاد ارزهای دیگر نظیر ارز دو کشور داده شد . همچنین آقای روحانی هم مبادله تهاتری را پیشنهاد دادند.

مسجدی با بیان اینکه برای مبادلات دو کشور هدف گذاری ۲۰ میلیاردی صورت گرفته گفت: علاقه مندی دو کشور به یکدیگر و روابط نزدیک دو ملت می تواند ما را به این سطح از هدف گذاری برساند. طبیعی است کسانی که مایل به دیدن این سطح از روابط نیستند ناراحت شوند، اما اولویت اول دو ملت ایران و عراق رشد روابط دو کشور است.

دبیر اتاق ایران و عراق هم با اشاره به شروع کار دولت جدید در عراق اظهار کرد: دولت قبل عراق چندان با ما صادق نبود. دولت قبل در راه رشد تعاملات دو کشور کارشکنی می‌کرد و با هزاران قانون جدید روابط دو کشور را دچار مشکل کرد، ما تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید نتوانستیم کمیسیون مشترک ایران و عراق را برگزار کنیم یا پس از تنظیم هر سند بین دو کشور دولت قبل مانع امضای آن سند می‌شد.

مسجدی سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه دولت عراق بعد از عبور از بحران داعش به دنبال هدفگذاری سیاسی و اقتصادی است گفت: دولت عراق به دنبال ایجاد ثبات سیاسی و تشکیل دولت و پارلمان جدید است، عراق می خواهد در عرصه سیاسی به خوبی خود را نشان دهد و از سوی دیگر این کشور بر روی سرمایه گذاری خارجی در بحث هدف گذاری اقتصادی برنامه ریزی کرده، لذا شرکت های ایرانی می توانند در بحث مترو، پالایشگاه، نیروگاه ، سد، جاده و موارد دیگر سرمایه گذاری کنند بنابراین در این ارتباط به حمایت دولت و سیستم بانکی نیاز است.

وی با بیان اینکه 79 شرکت ایرانی در عراق قرارداد کار پیمانکاری در قالب8 میلیارد دلار را دارند اظهار کرد: شرکت های ایرانی در صحنه عراق فعال هستند، لذا این شرکت ها باید در عراق دفتر ایجاد کنند و بخشی از تولیدات خود را در داخل این کشور داشته باشند.

مسجدی با اشاره به اینکه دولت عراق از سرمایه گذاری کلان، صنعتی و تولیدات مختلف استقبال می کند افزود: سیاست اقتصادی دولت عراق ارتقاء سطح تولید داخلی است ،صنایع و کارخانجات عراق به دلیل جنگ و شرایط گذشته تعطیل شده اند، لذا آنها در جستجوی بازیابی اقتصادی خود هستند و از هر سرمایه‌گذاری استقبال می کنند.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه امروزه بازار عراق بسیار مناسب است عنوان کرد: بخش اقتصادی نباید نگرانی از بحث امنیت در عراق داشته باشد، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه جدید التأسیس است، اما در این مدت کوتاه معاونت اقتصادی به خوبی کار خود را شروع کرده،  لذا این معاونت باید هولدينگ در داخل عراق باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال 4 میلیون ایرانی به عراق و 2 میلیون عراقی به ایران تردد دارند ادامه داد: عراقی ها امروزه فقط به مشهد و قم نمی روند، بلکه به شهرهای اصفهان، شیراز و مناطق جنوبی کشور هم می روند، ایران و عراق ظرفیت کار اقتصادی دارند، اگر هر بخش فعال شود می تواند قسمتی از کار را بر عهده بگيرد، اگر ستاد عالی هر دو کشور مدیریت کلان داشته باشند می توان شاهد رشد و افزایش مناسبات هر دو کشور باشیم.

مسجدی با بیان اینکه در تلاش برای حذف ویزا برای تجار، بازرگان و بخش اقتصادی هستیم خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران و تدابیر مقام معظم رهبری بر این است که اربعین توسط مردم مدیریت شود، قرارداد برگزاری نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در بغداد منعقد شده است لذا وزارت صنعت باید مجوز لازم را به این پروژه بدهد تا در طول سال کالاهای ایرانی در بازار عراق عرضه شود.

سید محمد حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه انتظار می رود در انتصابات نقش جدیدی را ایفا کند تصریح کرد: در رابطه با عراق می توان دینار را پذیر فت زیرا دینار ارزی پر قدرت است و به راحتی به ارز های دیگر تبدیل می شود، بانک های عراق هم می توانند با دینار با ما کار کنند.

حسینی با اشاره به اینکه عراق شرکت های بازرسی ایرانی مورد تأیید اداره استاندارد را پذیرفته است تا این شرکت ها نظارت لازم را داشته باشند گفت: در همه زمینه ها در عراق شانس و موقعیت داریم لذا بهترین بحث در خصوص خدمات فنی و مهندسی است که باید در عراق فعال شود.

وی با اشاره به اینکه عراق در بحث خدمات بسیار ضعیف است عنوان کرد: چیزی به اسم نقشه، تابلو، علائم راهنمایی و رانندگی در این کشور وجود ندارد لذا در این حوزه هم می توان ورود کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار