محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این بازدید در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ گفت: احداث پروژه ملی راه آهن ارومیه- مراغه به طول ۱۸۲ کیلومتر و در ۵ قطعه به پایان رسیده که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریاست جمهوری وعده اتصال پنج مرکز استان را به شبکه ریلی کشور داده بود ادامه داد: با افتتاح این پروژه ملی، ارومیه به عنوان سومین مرکز استانی به شبکه ریلی کشور متصل می شود و مردم آذربایجان غربی از مزیت مسافرت ریلی بهره مند می شوند و تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه خواهد گذاشت.
اسلامی با اشاره به اهمیت بالای استان آذربایجان غربی در حمل و نقل و ترانزیت مرزی افزود: توسعه و تکمیل زیر ساخت ها در دو دروازه ترانزیتی استان، از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید است.
وی توسعه ریلی را یکی از مهمترین برنامه های دولت عنوان و اضافه کرد؛ با عنایت مقام معظم رهبری و اهتمام ویژه مجلس شورای اسلامی در توجه به این مهم در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه، اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار طرح های توسعه ریلی تا یک سال آینده ضمن اتصال ۲ استان باقی مانده به شبکه ریلی کشور، طرح های مهمی در حوزه ریلی اجرا خواهد شد.
اجرای طرح ملی راه آهن مراغه به ارومیه 17 سال پیش آغاز شده است و دارای ۴ ایستگاه در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است.
غلامرضا رضایی بالاجو، مدیر کل ساخت ساختمانهای راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛گفت: مردم آذربایجان غربی به عنوان سومین مرکز استان بزودی با قطار به مشهد مقدس عزیمت خواهند کرد.
وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن ارومیه به عنوان یکی از زیباترین وپیشرفتهترین ایستگاههای راه آهن با استفاده از مصالح و تکنولوژیهای نوین و برگرفته ازمعماری کهن وسازگاربا اقلیم منطقه با مجموع ساختمانهای مسافری و خدماتی به مساحت ۱۶۶۳۸ مترمربع در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در مراحل تکمیلی بوده و تا پایان ماه جاری بخش مسافری آن آماده خدمات رسانی به هم میهنان عزیز خواهد بود.
مدیر کل ساخت ساختمانهای راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور افزود: در ایستگاه راه آهن ارومیه ۲ سکوی مسافری به مساحت ۷۲۰۰ مترمربع بصورت سرپوشیده با استفاده از سازه فضایی قوسی شکل برای مسافرگیری هم زمان ۳ رام قطار پیش بینی شده است و برای اولین بار جهت رفاه حال مسافرین عزیر ۲ دستگاه آسانسور بر روی سکویهای مسافری پیش بینی و اجرا گردیده است.
رضایی افزود: برای اولین بار فضای داخلی ساختمان نمازخانه ایستگاه به مساحت حدود ۱۰۰۰ مترمربع بصورت سنتی با استفاده از آجر نسوز و کاشیهای منقش به آیههای قرانی برای برگزاری مراسمات ومناسبات مذهبی طراحی و اجرا گریده است. مراحل تکمیلی مطالعات انتقال بخش مسافری ایستگاه راه آهن ارومیه به داخل شهر و تجمیع آن با ایستگاه راه آهن سریع السیر ارومیه – تبریز در جوارپایانه مسافری شهرارومیه توسط مهندسین مشاورطرح درحال انجام است وبزودی عملیات اجرایی مسیر فوق پس ازتملک اراضی واقع درطرح شروع خواهد گردید. لازم به ذکراست بزودی مسابقه طراحی معماری ایستگاه مذکور برگزارخواهدشد.
مدیر کل ساخت ساختمانهای راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور تصریح کرد: ایستگاه راه آهن ارومیه قابلیت تبدیل شدن به اولین پایانه بارتخصصی کشاورزی رادارد که در طرح فوق سردخانه ها، فضاهای شستشو، سورتینگ، خشک کن وبسته بندی به همرا انبارهای سرپوشیده و تجهیزات بارگیری مکانیزه پیش بینی خواهد گردید که این امر نیازمند همکاری بیش ازپیش مدیران ارشد استانی وسرمایه گذاران بخش خصوصی میباشد. همزمان با افتتاح محور راه آهن مهاباد – ارومیه، بخش مسافری ایستگاه راه آهن نقده نیز با زیربنایی در حدود ۷۳۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
بخشعلی آقالار مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه حمل در استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ اظهار کرد: برای بهره وری بیشتر باید استفاده از فناوریهای مدرن دنیا در دستور کار قرار بگیرد و در راه آهن ارومیه نیز توانسته ایم در راستای توسعه حمل و نقل استان از فناوریهای نوین استفاده کنیم.
آقالار گفت: ساخت سینی دوار لکوموتیو در ایستگاه ارومیه در سال ۹۷ در کمتر از ۵ ماه و با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است و به عنوان چهارمین سینی مدرن کشور میباشد که در راه آهن سراسری استفاده میشود.
وی اضافه کرد: این دستگاه که با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجهای و با قطر ۳۰ متر ساخته شده است قدرت حمل وزنی معادل ۲۵۰ تن را دارد و از روشهای جدیدی است که برای تغییر جهت لکوموتیو یا ارسال آن به خطوط دیگر استفاده میشود و در افزایش ضریب ایمنی، بهره وری لکوموتیوها و سرعت قطارها نیز موثر است.
مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه حمل در استان ضمن برشمردن روشهای قدیمی چرخش لکوموتیو گفت: استفاده از این دستگاه به مراتب با عث میشود نسبت به روشهای سنتی چرخش قطارها فضای کمتری را اشغال کند که با استفاده از سینی دوار راه آهن در ارومیه میزان اشغال فضا برای دور زدن قطار از ۷۰ هکتار به ۳۰ هکتار کاهش یافته است.
گزارش از ندا موسی زاده
انتهای پیام/م