فرصت اقتصادی لزوماً با سرمایه و امکانات زیاد به دست نمی‌آیدبرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تولید ثروت و استفاده از ظرفیت های مغفول مانده پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تولید ثروت و استفاده از ظرفیت های مغفول مانده موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه 23 آبان ماه بود که با حضور داود فدایی رئیس انجمن مشاوره کارآفرینی و مهدی صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد.

داوود فدایی رئیس انجمن مشاوره کارآفرینی با بیان اینکه قبل از دیدن فرصت، باید نیازها را دیده باشیم گفت: هر کس که می‌خواهد کسب و کاری را در یک حوزه ای به راه بیاندازد، باید نیازهای آن حوزه را شناسایی کند و اگر این نیازها شناسایی شوند؛ بازار آن کسب و کار هم پیدا می‌شود.

رئیس انجمن مشاوره کارآفرینی افزود: این فرصت است که امروزه درخواست تاکسی هوشمند شده است. فرصت‌ها گاهی در کنار ما هستند، برای مثال در سیل اخیر شمال، بسیاری از درختان کنده شده بود، بسیاری از افراد می‌توانستند ریشه درختان صد ساله را جدا کنند و در کارهای طراحی از آنها استفاده نمایند.

مهدی صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس هم در این برنامه با اشاره به اینکه حل مسئله لزوماً یک روش ندارد اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند فرصت اقتصادی لزوماً با سرمایه و امکانات زیاد به دست می‌آید، در حالی که بسیاری از افراد این خلاقیت را دارند که فرصتی جدید ایجاد کنند که لزوماً هم سرمایه چندانی لازم نداشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای را از مثال های دیگر کسب و کارهای موفق دانست و گفت: یک فروشگاه بزرگ این فرصت را فراهم کرده تا مشتریانش نیازهای جدید داشته باشند، البته این روش کسب و کار نیازمند آموزش های کارآفرینی است.

فدایی با بیان اینکه بی نهایت فرصت بکر در کشور وجود دارد تصریح کرد: تفاله های سیب تاکنون تنها خوراک‌دام بودند، اما امروزه می دانیم از این تفاله ها، استفاده های دیگری هم می توان کرد، استفاده هایی که از نظر اقتصادی بسیار سودآور هستند.

صفاری نیا با بیان اینکه ایده های اقتصادی زیادی در جهان وجود دارد، گفت: لزوماً تمام ایده ها به موقعیت کار منجر نمی‌شود و باید یک تیم اقتصادی، ایده را به کار و فرصت اقتصادی تبدیل کند. اگر بخواهیم به یک آینده موفق برسیم باید به سازمان و شکل‌گیری موفق آن توجه کنیم.

فدایی هم در خصوص امنیت وجود یک سازمان موفق تصریح کرد: سازمان ها در قالب شبکه‌ها، کارآمد هستند‌. باید از ظرفیت افراد دیگر هم در یک کسب و کار موفق استفاده کرد. فردی می‌تواند خلاق باشد، فردی مدیر است و فردی دیگر توانایی فروش بالای محصول را دارد.

مسلم خانی مشاور در مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی هم در گفت و گوی تلفنی گفت: طی سال‌های گذشته معمولا سیاست‌گذاری‌ها در مرکز کشور انجام می شده و برای اجرا به سایر نقاط و استان‌ها ابلاغ شده است. این الگوی از بالا به پایین موجب می شود از بسیاری از پتانسیل ها و توانمندی ها در حوزه منابع انسانی یا از ظرفیت های سنتی است مناطق کشور غفلت شود.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس هم با بیان اینکه بزرگ ترین فرصت، فرصت بهره برداری مطلوب از منابع انسانی است اظهار کرد: باید شرایطی را فراهم کرد که انسان ها از حداکثر ظرفیت های خود استفاده کنند. باید به جایی برسیم که نیروی ماهر و خلاق بتواند فرصت‌ها را به بهترین موقعیت های کاری تبدیل کند.

فدایی هم با اشاره به اینکه انسان در محدودیت ها خلاقیت های بیشتری از خود نشان می دهد گفت: هرگاه تهدیدهای مان بیشتر شود فرصت های بیشتری را کسب می کنیم. در شرایطی مانند زمان تحریم‌ بیشتر در تلاش هستیم ایده های خود را به موقعیت های تجاری تبدیل کنیم.

صفاری نیا با بیان اینکه رقابت اصلی امروز در دنیا، رقابت بر سر دستیابی به نیروی انسانی خلاق است تصریح کرد: ما باید بتوانیم نیروهای انسانی خود را توانمند کنیم. تا دیروز فارغ التحصیلان به دنبال آن بودند که در اداره کارمند شوند، اما امروزه فارغ التحصیلان به دنبال خلق موقعیت های تجاری نوین هستند؛ در همین راستا طرحی به نام توانمندسازی صدف در وزارت علوم طراحی شده که در آن هزاران نفر ثبت نام کردند و رویکردی کارآفرین که دارد و نباید فکر کرد که با آموزش کارآفرینی به تنهایی نیروی کارآفرین ایجاد کردیم، ما باید در هر جامعه ای یک درصد افراد کارآفرین را شناسایی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس با بیان اینکه شناسایی افراد کارآفرین نیازمند داشتن سازوکارهای لازم است، افزود: در زمانی که مشخص نیست یک طرح و ایده موفقیت به همراه دارد یا خیر یا زمانی که فردی به تازگی می‌خواهد کسب و کاری را شروع کند، نمی‌توان وام بانکی زیادی بدهیم و امیدوار باشیم طرح وی حتما به موفقیت میرسد.

خانی هم در ادامه این برنامه گفت: معتقدم آموزش فعالیت های کارآفرینی اولین محرک برای ورود به دنیای کارآفرینی است. امروزه در همه جوامع، استارتاپ ها حرف اول را می‌زنند. استارتاپ ها هم از ذهن دانشجویان خلاق و از رشته های دانشگاهی به وجود می آیند. اگر از همین امروز دو کار را شروع کنیم بسیاری از موقعیت های اقتصادی را می توانیم برای خود فراهم آوریم.

خانی در تشریح دو اقدام ضروری برای ایجاد موقعیت های اقتصادی ادامه داد: اولین اقدام، الگوی شناسایی و هدایت استعدادهای حرفه ای است که باید در مدارس و حتی در مهد کودک ها این الگو اجرایی شود تا از همان ابتدا استعداد های کارآفرینی شناسایی شوند؛ دومین اقدام هم حرکت به سمت سیاست های منطقه ای است؛ فردی در یکی از استان‌ها توانسته بود از مشاغل خرد سنتی در آن استان استفاده کرده و با جمع آوری این مشاغل و ایجاد شبکه بین آنها به موفقیت تجاری زیادی دست یابد.

فدایی رئیس انجمن مشاوره کارآفرینی با اشاره به اینکه در روستاها فرصت های زیادی داریم گفت: در خراسان جنوبی زعفران کاران گلبرگ ها را به خانم های خانه دار می دهند، به طوری که گلبرگ ها در گذشته دور انداخته می شد. اما الان به چای ضد استرس تبدیل شده، لذا باید از فرصت ها در روستاها استفاده کرد یا اینکه اگر در منطقه ای آب نباشد می توان گیاهی را پرورش داد که فقط در سال یکبار نیاز به آب داشته باشد، لذا این موضوع می تواند به بیابان زدایی کمک کند.

وی با بیان اینکه افرادی که صاحب ایده هستند می توانند به N.G.Oها مراجعه کنند افزود: ما ایده آنها را ارزیابی و در نهایت بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم و در فروش می توانیم کمک بسیار زیادی را انجام دهیم.

فدایی با اشاره به اینکه نمی‌گوییم همه باید تیم داشته باشم بلکه می‌توانند از شبکه‌های موجود استفاده کنند خاطرنشان کرد : ممکن است از میلیون ها ایده یکی کارساز باشد، پس باید از افرادی که خبره این کار هستند استفاده کرد زیرا آنها بازار داخل و خارجی را می شناسند .

رئیس انجمن مشاوره کارآفرینی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی و هنرستانی می‌توانند به سازمان مردم نهادی همچون نت حامی مراجعه کنند گفت: هنوز فضای کسب و کار بهینه نشده است، قانون سال ۱۳۹۰ چرا پس از گذشت ۷ سال هنوز ۲۵% اجرا شده؟ چرا فضای کسب و کار مشکلات عمده را نتوانسته است حل کند.

صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در همه استان های کشور پارک فناوری داریم اظهار کد: بیش از ۲۰۰ مرکز رشد فناوری در سراسر کشور وجود دارند و شتاب دهنده های نوآوری از سوی بخش خصوصی حمایت می شوند، ۲۹ شتاب دهنده نوآوری در کشور داریم لذا، در شبکه نوآوری تهران می‌توان شتاب دهنده های تهرانی را مشاهده کرد.

صفاری نیا با اشاره به اینکه داشتن تیم خبر بسیار مهم است گفت: شناخت بازار، داشتن تیم ،روش پیاده سازی طرح نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در قدم اول باید به مطالعه بازار با استفاده از افراد خبره بپردازیم، لذا برای بازار شبکه توزیع ، خدمات پس از فروش و گارانتی محصول مهم است.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس با اشاره به اینکه باید در قالب شبکه سازی افراد را بیشتر به هم وصل کنیم عنوان کرد : ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان تاکنون ایجاد شده، لذا باید از این شرکت‌ها حمایت کرد.

خانی در ادامه برنامه با اشاره به بحث معکوس سازی کسب و کار و ایجاد فرصت کارآفرینی جدید تصریح کرد: در حوزه مشاوره کسانی که فارغ التحصیل این رشته بودند با استفاده از بستر وب دارالمشاوره مجازی در حوزه های مختلف راه اندازی کردند.

وی با اشاره به اینکه خلق فرصت ها منجر به ایجاد ثروت می شود گفت: باید از فرصت های موجود به نحو احسن استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار