مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از اتمام مرمت ۹ اثر تاریخی آسیب دیده از زلزله استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، مهدی خالوندی مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به آسیب دیدگی ۱۰ اثر تاریخی استان در زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته، گفت : در این حادثه سه اثر تاریخی مقبره ابودجانه، مسجد عبدالله بن عمر و کاروانسرای شاه عباسی بیشترین آسیب را دید.

وی گفت : طبق برآورد‌های کارشناسی شده پس از وقوع زلزله، تعمیر و مرمت این ۱۰ اثر به حدود دو نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که تاکنون ۲۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات کشوری و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبارات استانی دریافت کرده ایم.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: با اعتبار اخذ شده، علاوه بر مرمت هفت اثری که آسیب کمتری دیده بودند، اقدام به مرمت اضطراری مقابر ابودجانه و مسجد عبدالله بن عمر کردیم.

وی همچنین بااشاره به اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه سال ۹۷ برای بنا‌های آسیب دیده استان، عنوان کرد: با این اعتبار کار مرمت دو اثر تاریخی مقابر ابودجانه و مسجدعبدالله بن عمر را تکمیل خواهیم کرد.

خالوندی همچنین درخصوص علت تاخیر در مرمت کاروانسرای تاریخی شاه عباسی قصرشیرین نیز اعلام کرد: درحال حاضر بهره بردار و مالک این بنا اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است.

وی اضافه کرد: باتوجه به آسیب جدی وارده به این بنای تاریخی، سال گذشته بلافاصله پس از انجام کار کارشناسی اثر و برآوردخسارت با استانداری، فرمانداری و اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مکاتباتی داشتیم و درخواست کردیم که طرح بازسازی این اثر ارائه شود، اما اداره کل اوقاف عملا اقدامی انجام نداد.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان یادآورشد: طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی بارگذاری و الحاقاتی که در مجموعه و تصرفاتی که در داخل محوطه آن شده باید جمع آوری شود، اما اوقاف پای کار نیامده است .

 

 

انتهای پیام/د

در حادثه زلزله کرمانشاه سه اثر تاریخی بیشترین آسیب را دید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.