نخستین همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن امروز در تبریز آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، میرغلامی دبیر علمی همایش این همایش گفت: محور‌های اصلی همایش، هویت اسلامی و هویت جهانی، رابطه آن‌ها در معماری و شهرسازی جوامع اسلامی، کالایی شدن معماری و شهر و چالش جوامع اسلامی، جامعه شبکه‌ای و معماری و شهرسازی اسلامی (بازتعریف محله، شهروند)، جایگاه ارزش‌های اسلامی (عدالت، زیبایی، امنیت) در معماری و شهرسازی جوامع اسلامی در عصر جهانی شدن، رویه‌ها و الگو‌ها در معماری و شهرسازی اسلامی در عصر جهانی شدن (منطقه گرایی، توسعه پایدار، پست مدرن)، مدل‌ها در معماری و شهرسازی اسلامی در عصر جهانی شدن است.

وی  افزود: ۱۳۳ مقاله در دبیرخانه پذیرش شده بود که ۳۴ مقاله به صورت سخنرانی در ۲ روز ارائه و ۳۱ مقاله نیز در کتاب مقالات همایش چاپ شده است که در اولین روز برگزاری رونمایی می شود.

وی افزود: دو دوره از این همایش به صورت ملی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شده بود که امسال تصمیم بر آن شد که برای انتقال تجار به دیگر کشور‌های اسلامی به صورت بین المللی برگزار شود.

وی ادامه داد: مهمانانی از کشور‌های فرانسه و مراکش دعوت شده اند تا در خصوص نحوه هماهنگی سنت و مدرنیته در حوزه معماری و طراحی شهری بحث و تبادل نظر شود.

خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه محو شدن زیبایی و آرامش و هویت بومی در میان انبوه سازی‌ها، یکی از معضلات شهر‌های امروز ماست افزود: شهرسازی فن و مهارت و هنر است و سوق دادن آن به سمت مهندسی صرف، سبب به فراموشی سپردن اصول اجتماعی شده است.

وی تاکید کرد: معماری و شهرسازی اسلامی در دنیایی که ساخت و ساز‌ها به سرعت در حال مدرن شدن است نیاز مهمی است که صاحبنظران و متخصصان و مدیران شهری باید برای رعایت و اجرایی شدن آن همت کنند.

 

انتهای پیام/ش

تبریز میزبان برگزاری همایش معماری و شهرسازی جهان اسلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.