معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت : حدود ۱۰۴ هزار واحد مسکونی در زلزله تخریب یا آسیب دیده اند که تاکنون حدود ۷۰ هزار واحد آن تعمیر و بازسازی شده است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت : حدود ۱۰۴۰۰۰ واحد مسکونی در زلزله تخریب یا آسیب دیده اند که تاکنون حدود ۷۰۰۰۰ واحد آن تعمیر و بازسازی شده است.

وی گفت : بخش عمده‌ای از ساکنین کانکس‌های شهر سرپل ذهاب را مستاجرین تشکیل می‌دهند. مردمی که در کانکس باقی مانده اند مستاجرین خانه‌های تخریبی بوده و اصلا واحد مسکونی نداشته اند که بخواهند بازسازی شود.

سالازی افزود : در تمامی روستا‌های مناطق زلزله زده مستاجرینی که زمین تامین نموده اند یا قصد ساخت در محدوده ملک پدری خود داشته اند وام کم بهره بازسازی داده شده است.

وی افزود : در شهرقصر شیرین کلیه مستاجرینی که در واحد‌های تخریبی ساکن بوده اند پس از بررسی و پالایش توسط اداره راه و شهر سازی زمین مجانی دریافت نموده اند و در مرحله اخذ وام بازسازی جهت ساخت منازل خود هستند .

سالاری ادامه داد : کلیه مستاجرین واحد‌های تخریی شهر سرپل ذهاب شناسایی و توسط اداره راه و شهر سازی مراحل کنترل و پالایش را طی نموده و در حال حاضر زمین مورد نیاز حدود ۲۶۰۰ خانوار آماده طراحی و مراحل مقدماتی را جهت تملک و واگذاری طی نموده اند و در سایر شهر‌ها نیز همین اقدام صورت گرفته است و وعده‌های دولت محترم محقق شده است.

وی گفت : بازسازی مناطق شهری سرپل ذهاب و سایر شهر‌ها با سرعت بسیار بالا در دست اجرا ست و کل شهر با اسکلت‌های فلزی نصب شده به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده است.

سااری افزود : در جریان بازسازی شهری که ادعای تاخیر در باز سازی را دارند مردم به جای ۲/۱ طبقه ارتفاع در شهر مشغول ساخت متوسط ۹/۳ طبقه هستند.

وی افزود : تمامی خانه‌های بازسازی شده روستایی در خانه‌های خود ساکن شده اند و از کانکس‌های خود به عنوان فضای انبار لوازم کشاورزی و یا انبار علوفه استفاده می‌کنند .

سالاری گفت : از تمامی نیرو‌های ماهر و کارگری منطقه در ساخت و ساز استفاده شده به گونه‌ای که حتی به تعداد انگشتان دست کارگر بومی در محل نمی‌توان پیدا کرد و به همین دلیل قیمت نیروی کارگری تاحدود ۲/۱ برابر افزایش یافته است .

وی گفت : درزلزله سال گذشته ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس که از این تعداد ۵۳ مدرسه روستایی و ۲۵ مدرسه شهری در شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و دالاهو آسیب دید که ساخت این مدارس با استقبال خیرین در دستور کار قرارگرفت.

سالاری ادامه داد : از ۵۳ مدرسه روستایی ۴۴ مدرسه مهرماه تحویل و ۹ مدرسه تا پایان سال تحویل خواهد شد.ساخت ۲۵ مدرسه شهری با پیشرفت میانگین حدود ۵۵ درصد در دست اجرا می‌باشد.درمهرماه ۹۷ با تحویل ۳ فضای آموزشی جدید و تعمیر ۹ مدرسه شهری و ساماندهی دانش آموزان در سایر مدارس هیچ کلاسی برگزار نشده است.در شهرستان ثلاث باباجانی یک مدرسه بنام ابتکار در داخل کانکس بودند که اخر مهرماه تعمییرات آن به پایان رسید و خیرین مدرسه ساز و تامین منابع دولتی ۵۹ مدرسه در شهرستان‌های زلزله زده تحویل شده است (۱۵ مدرسه خارج از لیست ۷۸) با استقبال خیرین علاوه بر ساخت ۷۸ مدرسه اسیب دیده مدارس دیگری نیز که دارای قدمت بالا بوده و فاقد آئین نامه ۲۸۰۰ و در لیست تخریب و بازسازی بودند دردست ساخت می‌باشند.با استقبال خیرین ۱۰۴ مدرسه با ۴۹۸ کلاس درس درشهر‌های زلزه زده و ۴۷ مدرسه با ۱۴۲ کلاس در سایر شهر‌های استان در دست اجرا می‌باشد .

وی گفت : در خصوص مداخلات روانی اجتماعی در زلزله برای نخستین بار در کشور یک پروتکل طراحی شد که در ۵ گام تعریف شد:گام اول شناسایی آسیب دیدگان روحی روانی که در مرحله نخست کودکان بی سرپرست و سالمند فاقدسرپرست موثر و معلولین جدید شناسایی و تحت حمایت قرارگرفتند.گام دوم مردم ساکن در مناطق زلزله زده تحت غربالگری توسط ۱۰۶ روانشناس قرارگرفتند که براساس یافته‌های آن خوشبختانه کمتر از نیم درصد علائم ptsd و افکار خودکشی در جمعیت غربالگری بود که این موضوع در بحران‌های مشابه بین المللی تا سه درصد کم خطر تلقی می‌گردد.گام سوم مداخله روانی و شناسایی افکار خودکشی بود که با انجام این کار علی رغم اینکه غرب کشور همواره آمار بالای خودکشی داشته باری نخستین بار خودکشی موفق در سال ۹۶نسبت به سال ۹۵مستند به گزارش پزشکی قانونی استان کاهش داشتیم که موفقیت چشمگیری در مداخلات روانی و نشان از اثر بخش بودن مداخلات بود.گام چهارم ایجاد دو مرکز تخصصی روان درمانی به منظور درمان افراد دارای اضطراب و افسردگی و افکار سوگ در سرپل و تازه اباد هستش که موارد ارجاعی از تیم‌های غربالگری در آنجا تحت روان درمانی رایگان با حضور روانپزشک و روانشناس مجرب قرارمی گیرند.گام پنجم مستند سازی اقدامات و پیام‌های بهداشت روان از طریق فضای مجازی و دوره‌های تخصصی و باز افرینی فرایند‌ها و استفاده از تجربیات کارشناسان مجرب کشوری و طرح غربالگری اضطراب کودکان در مناطق زلزله زده در حال اجراست و به زودی نتایج ان مشخص خواهد شد.

سالاری افزود : درخصوص سالمندان یک مرکز روزانه سالمندان به منظور پر کردن اوقات فراغت و رسیدگی به مسائل بهداشتی درمانی و روانی آنان و تحت پوشش خدمات حمایتی قراردادن همه سالمندان نیازمندی که مستمری از جای دریافت نمی‌کنند ایجاد شد .

وی گفت : ایجاد ۳۵ مهد کودک رایگان برای ۹۳۰ نونهال با شهریه رایگان و یک وعده غذای گرم بمنظور رسیدگی به مسائل روحی روانی و وضعیت کودک آزاری از دیگر ارهای انجام شده بود .

 

 

انتهای پیام/د

تاکنون حدود ۷۰۰۰۰ واحد تحریب شده زلزله تعمیر و بازسازی شده است

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.