به گزارش حوزه مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (سهشنبه ۲۲ آبان) در مراسم تودیع و معارفه حسین مظفر و غلامرضا اسدالهی معاون سابق و جدید نظارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معاونت نظارت مجلس با مظفر در مجلس شکل گرفت، گفت: این معاونت در آییننامه داخلی مجلس دارای جایگاه قانونی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته میتوان وظایف معاونت نظارت را به صورت جزئی نیز مدون کرد، ولی آیین نامه مجلس مانند آییننامه سایر نهادها و دستگاهها به حساب نمیآید و به خودی خود قانون است، لذا معاونت نظارت دارای جایگاه قانونی است.
*دبیران نظارتی بازوی نظارت در کمیسیونها باشند
لاریجانی با یادآوری اینکه معاونت نظارت توانست یکی از خلأهای قانونی در مجلس را جبران کند، اظهار کرد: بر همین اساس برای کمیسیونهای تخصصی به مانند دبیران معاونت قوانین، دبیران نظارتی در نظر گرفته شد که این افراد بازوهای نظارتی در کمیسیونها باشند.
وی بیان کرد: چنین تدبیری برای شکل گیری داخلی معاونت نظارت ضرورت داشت تا مسائل نظارتی سهل الوصولتر پیگیری شود.
رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه گزارشهای تدوین شده در معاونت نظارت بسیار مورد توجه نمایندگان مجلس است، گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس از این باب تقدیر و تشکر داشتند، با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس، ادامه فعالیت دکتر مظفر در این سمت ممکن نبود و ایشان استعفا کردند.
لاریجانی، مظفر را فردی خلیق دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد، این است که مدیران حُسن خلق داشته باشند تا جرأت کنند امور را پیش ببرند. به ویژه در مسئولیتهایی که جنبه نظارتی دارد، بهره مندی از ویژگیها اهمیت دارد و این ویژگی دکتر مظفر کمک کرد تا امور با آرامش پیش برود.
وی سابقه کاری آقای مظفر را در سمتهای پیش از این نیز در آموزش و پرورش و دوران نمایندگی بسیار مفید ارزیابی و اضافه کرد: دکتر مظفر همواره از سلامت نفس برخوردار بود و همین مسئله در کارش همواره نمود داشت.
لاریجانی همچنین غلامرضا اسدالهی را نیز یکی از نیروهای موثر در دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و دارای تجربه در قوه قضائیه و معاونت نظارت مجلس دانست و اظهار امیدواری کرد که در طول دوران فعالیت بتواند اهداف این معاونت را با روشن بینی که دارد، پیش ببرد.
*اهمیت تعامل با بخشهای نظارتی سایر دستگاهها
رئیس مجلس شورای اسلامی، ایده استفاده معاونت نظارتی از بخشهای مختلف نظارتی و بازرسی کشور را بسیار مفید برشمرد و گفت: معاونت نظارت نمیتواند به تنهایی همه امور نظارتی را یدک بکشد و این مسئله نیاز به خدم و حشم بسیاری دارد که وقتی سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، مرکز پژوهشها و وزارت اطلاعات وجود دارند، نیازی به ساختاری حجیم و گسترده نیست.
وی ادامه داد: این مسئله باید در کنار آیین نامههایی که در مجلس نوشته میشود، باید در آیین نامهها گنجانده شود و با برگزاری جلسه با سایر نهادهای نظارتی از نظرات آنها نیز برای عمیقتر شدن محتوایی مسئولیت و امر نظارت انجام گیرد.
لاریجانی در مورد موضوع نظارت حین اجرا نیز تصریح کرد: در این حوزه نظارت باید به صورت تفکیکی انجام شود؛ برخی امور در شأن مجلس است که مجلس باید پیگیری کند و برخی به مجلس ارتباطی ندارد. بر همین اساس مجلس میتواند ملاحظاتی را در آیین نامه اجرایی قوانین بگنجاند تا نظارت حین اجرا انجام گیرد.
وی یادآور شد: در حوزه بهره گیری از نیروهای کارشناسی نیز، مشی دکتر مظفر باید ادامه پیدا کند و از نیروهای خبیر استفاده شود تا سیستم چابک شود. حجیم کردن سیستم اداری و دیوانی آفتی است که در کل کشور وجود دارد. حداقل ما که در مجلس به این مسئله معترضیم، خط و مشی مان باید به این شکل باشد که سیستم چابک شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته جایگاه مجلس بیشتر استفاده از افراد حقوق دان است و در این بخش مجلس باید تقویت شود، لذا هرگاه در این خصوص به بنده مراجعه شده، تشویق کردم که از ظرفیت خبرگان حقوقی کشور استفاده شود.
لاریجانی اضافه کرد: باید از دبیران نظارتی کمیسیونها برای فعال شدن بُعد نظارتی در کمیسیونها بهره گیری کرد و این تدبیر که حتی یک نایب رئیس کمیسیون مسئول پیگیری امور نظارتی شود، ایده مناسبی بوده که میتوان جدیتر پیاده سازی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره گزارشهای نظارتی که به قوه قضائیه ارجاع داده میشود از قبیل طرحهای تحقیق و تفحص و اعمال ماده طرح ۲۳۶ گفت: این موضوع به لحاظ فرمت و ساختار در مجلس باید مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین جای مستقری در قوه قضائیه پیگیر این موضوعات باشد که با توجه به سوابق کاری معاون جدید نظارت در قوه قضائیه انتظار داریم این مسائل زودتر حل و فصل شود.
همچنین در ابتدای این مراسم حسین مظفر ضمن تقدیر از لاریجانی به دلیل حُسن اعتماد به وی در طول ۶ سال و نیم خدمتی که در پست معاونت نظارت مجلس داشت، گفت: همواره مسئولیتها را با توجه به اینکه آزمایشی الهی است نگاه گرده ام که امیدوارم از این مسئولیت سربلند بیرون آمده باشم. وی تاکید کرد: مسئولیتها در نظام الهی امانتی در اختیار ماست و در نهایت باید به اهل خودش سپرده شود.
مظفر با بیان اینکه مجلس دو وظیفه تقنینی و نظارتی دارد، گفت: در زمینه قانونگذاری مجلس بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و دغدغهای برای اینکه چه بکند را نداشته است، اما در مسئله نظارت با توجه به نوپا بودن این معاونت و شکل گیری آن با ابتکار دکتر لاریجانی، همواره به دنبال این بوده ایم که ضمن تثبیت جایگاه معاونت نظارت امور نظارتی را نیز به درستی انجام دهیم.
وی با بیان ایکه به یاری خداوند امروز معاونت نظارت جایگاه بسیار خوبی را به لحاظ ساختاری در مجلس پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر مکاتبات بسیاری بین کمیسیونها و دستگاههای اجرایی با معاونت نظارت صورت میگیرد که چنین حجمی هیچگاه سابقه نداشته است.
معاون سابق نظارت مجلس افزود: امروز معاونت نظارت دارای برنامه ۴ ساله است و هرگاه این معاونت به دنبال اجرا و پیگیری یکی از سرفصلهای برنامههای تدوین شده بوده است.
وی یادآور شد: در واقع معاونت نظارت، هواپیمای در حال حرکت نظارتی مجلس را دائما تعمیر میکرده و کار ما علاوه بر استفاده از ابزارهای نظارتی جستجو برای راهکارهای جدید نظارتی نیز بوده است.
مظفر تاکید کرد: نمایندگان مجلس به دلیل مشغله و کارهای فراوانی که دارند هیچگاه نمیرسند به امور نظارتی آنچنان که باید و شاید رسیدگی کنند، و به همین دلیل معاونت نظارت تمام احکام و آیین نامههای اجرایی دستگاهها را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و سازوکاری تبیین کرده است که خوراک نظارتی در اختیار کمیسیونها قرار میدهد.
وی بیان کرد: امروز برخلاف گذشته کمیسیونها دارای دستور کارهای متعدد نظارتی هستند و حتی میتوانند تمام اوقات خود را در کمیسیون به مسائل نظارتی متمرکز کنند.
معاون سابق نظارت مجلس با بیان اینکه در طول مدت دوران مسئولیت خود در معاونت نظارت حتی یک پست سازمانی نیز به مجموعه تحمیل نشد، گفت: حتی وضعیت به گونهای بود که ۷۰ پست سازمانی در این دوران خالی گذاشته شد و میتوان ادعا کرد در معاونت نظارت هیچ نیروی مازادی به کار گرفته نشد.
مظفر یادآور شد: همواره به همکارانم در معاونت نظارت تاکید میشد که شأن و جایگاه معاونت نظارت با توجه به معاونت یک قوه بودن باید حفظ شود و این مسئله در گزارشهای کارشناسی و جزئیترین مسائل معاونت نمود داشت، لذا به همین دلیل است که در طول ۶ و نیم سال گذشته در معاونت نظارت حتی یک مورد چالش نیز با دستگاههای اجرایی ایجاد نشد.
وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در معاونت نظارت در این مدت انجام شد، مستندسازی و بایگانی پروندهها بود و هیچ نامهای بدون بررسی و مستندسازی در طول این مدت نگاشته نشده است و در طول این مدت تلاش شد علاوه بر جهت دادن به معاونت نظارت مجلس کار کارشناسی جزء و ریز در کنار رفاقت و صمیمیت انجام گیرد.
مظفر تاکید کرد: اگر قرار است معاونت نظارت به شأن و جایگاه مطلوبی دست یابد، باید دارای قانون مصوب مجلس باشد.
*اسداللهی: ضرورت پیاده سازی سامانههای اطلاعاتی و نظارتی برای پیشبرد امور
در ادامه این مراسم غلامرضا اسدالهی معاونت جدید نظارت رئیس مجلس نیز ضمن تقدیر از اعتماد رئیس مجلس به وی اظهار کرد: جا دارد از زحمات چندین ساله دکتر مظفر در سمت معاونت نظارت تقدیر و تشکر شود که انصافاً در طول این مدت اقدامات خیلی مهمی در راستای سیاستهای ابلاغی رئیس مجلس برای فعال شدن بعُد نظارتی کمیسیونها و صحن علنی مجلس انجام شد.
وی با بیان اینکه امروز بُعد نظارتی مجلس به نحوی فعال شده است که با گذشته بسیار متفاوت است، گفت: هیچگاه تا به امروز فضای نظارتی تا به این حد آماده نبوده و وقتی مجلس بهترین مصوبات را نیز داشته باشد، باید در کنار تقویت بُعد نظارتی آنها را به مقام اجرا برساند.
اسدالهی با بیان اینکه یکی از مطالبات مهم مردم نیز تقویت ابزارهای نظارتی و الزام دولت برای اجرای قانون است، ادامه داد: بسیاری از کمیسیونها امروز میدانند که باید چه مطالباتی از دستگاههای اجرایی داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین دوره مجلس با بررسیهایی که در زمینه مقررات لازم التصویب صورت گرفت، مشخص شد که تا ۱۷ آذر سال ۹۶ در حدود ۷۰ درصد مقررات برنامه ششم اجرایی نشده و آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین نشده بود که بعد از مکاتباتی که با نایب رئیس مجلس دکتر مطهری صورت گرفت، دستگاههای اجرایی به تکاپو افتادند و اقدامات دستگاهها در این زمینه گزارش میشود.
اسدالهی اضافه کرد: فعال کردن ظرفیتهای نظارتی نواب کمیسیونها یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار معاونت نظارت قرار گیرد و کمیسیونها نیز در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند تا از این ظرفیت به نحو مطلوب تری استفاده شود. این مسئله مستلزم این است که جلسهای با حضور رئیس مجلس برگزار شود تا بتوانیم از این ظرفیت به نحو بهتری استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت معاونان پارلمانی نیز یکی از اقداماتی است که میتوان برای کوتاه کردن بروکراسی اداری از آن بهره جست و امور نظارتی را دو تا سه ماه جلوتر انداخت.
معاون جدید نظارت مجلس با اشاره به تکلیف قانونی ماده ۴۶ و ۴۹ آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در این زمینه نیز با توجه به اینکه تکلیف قانونی درخصوص اطلاع از کم و کیف عملکردی دستگاهها و اداره امور کشور است، نیز مغفول مانده که اخیراً اقداماتی برای بهره گیری از این ظرفیت قانونی نیز انجام گرفته است، ولی کمیسیونها در این زمینه باید با معاونت نظارت همکاری بیشتری داشته باشند.
وی یکی دیگر از مسائل مهم را پیاده سازی سامانههای اطلاعاتی و نظارتی دانست و گفت: در این زمینه اقدامات خوبی با معاونت فناوری صورت گرفته است که اگر این مسئله نیز پیاده سازی شود، امور نظارتی سرعت میگیرد و حجم کار انجام شده نیز چندین برابر خواهد شد.
معاون جدید نظارت مجلس شورای اسلامی افزود: برخی دستگاهها مانند مرکز پژوهشها نیز اقدامات نظارتی بسیار خوبی انجام داده اند که هم افزایی بین دستگاهی میتواند به پیشبرد اهداف در حوزه نظارت کمک شایانی کند و این مسئله مستلزم تاکید رئیس مجلس خواهد بود.
اسدالهی مسئله نظارت حین اجرا را یکی از ایدههای بسیار مهم برای جلوگیری از هدررفت بیت المال دانست و اضافه کرد: نظارت حین و قبل از اجرا غیر از صرفه جویی منابع موجب حفظ چارچوبهای قانونی در حین اجرا نیز خواهد شد و در برنامه ششم توسعه نیز پس از دستور اخیر رئیس مجلس این اقدام صورت گرفته که بسیار مثمرثمر بوده است.
معاون جدید نظارت مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که اقداماتی که در طول ۶ سال و نیم گذشته انجام داده را ادامه دهد و از رئیس مجلس درخواست کرد که با توجه به مطالبات نمایندگان مجلس و کمیسیونها در حوزه نظارت به لحاظ نیروی انسانی نیز این معاونت تقویت شود.
متن حکم غلامرضا اسداللهی به سمت «معاون نظارت مجلس شورای اسلامی» نیز به شرح ذیل است:
برادر گرامی جناب آقای غلامرضا اسداللهی
نظر به تعهد و سوابق جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «معاون نظارت مجلس شورای اسلامی» منصوب میشوید.
از آنجا که نقش نظارتی قوه مقننه، مکمل قانونگذاری است و ایفای جدی این نقش علاوه بر جنبه پیشگیرانه و قانون پذیری، تاثیر به سزایی در سلامت دیوانی و تعالی کشور دارد، ضروری است با عنایت به شرح وظایف آن معاونت و به کارگیری نیروهای متعهد و کاردان، ارتباط موثر با کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، نمایندگان ناظر در شوراها و مجامع عالی و سایر مراکز نظارتی کشور، ضمن شناسایی خلاءهای موجود در تحقق دقیق این امر، بر عملکرد دستگاهها به ویژه در اجرای قوانین، نظارت مستمر شود.
از خداوند متعال توفیق روزافزون شما را خواستارم.
همچنین علی لاریجانی از زحمات چندین ساله حسین مظفر معاون سابق نظارت مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر کرد که متن این تقدیرنامه نیز به شرح ذیل است:
برادر گرامی جناب آقای حسین مظفر
با سلام
اکنون که در ظل توجهات حضرت ولیعصر (عج) و عنایات پروردگار متعال دوران مسئولیت جنابعالی در سمت «معاون نظارت مجلس شورای اسلامی» طی دورههای نهم و دهم به پایان رسید. بر خود لازم میدانم از تلاشهای صادقانه و موثرتان در پیشبرد اهداف عالی قوه مقننه به خصوص در حوزه نظارتی تقدیر و تشکر نمایم.
توفیق و تندرستی جنابعالی را از ایزد منان مسئلت دارم.
انتهای پیام/