یک مقام مسئول گفت: در 7 ماه امسال میزان تصادفات جاده‌ای به دلیل افزایش حجم ترافیک در جاده‌ها رشد 5 درصدی داشته است.

افزایش 5 درصدی تصادفات جاده‌ای /اضافه بار کامیون‌ها آسفالت جاده‌ها را از بین برده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قربانی عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری بررسی وضعیت اقتصاد حمل و نقل در کشور که در رادیو گفتگو برگزار شد، از افزایش تصادفات جاده‌ای طی یک سال گذشته خبر داد گفت: میزان تلفات جاده‌ای یک و هفت دهم درصد رشد داشته و ما در 7 ماهه امسال شاهد رشد نسبی 5 درصدی تصادفات جاده‌ای بوده ایم.

وی با بیان اینکه علل بروز تصادفات، ابعاد اقتصادی و اجتماعی دارد، گفت: افزایش ترافیک جاده‌ای، ایمنی خودرها، سطح کیفی نوع راه‌ها و آزادراه‌ها، از مهم‌ترین دلایل افزایش تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: ما در چند سال گذشته شاهد رشد انفجاری تعداد خودروها بوده ایم به طوری که از 40 تا 50 خودرو به عدد 200 خودرو رسیده‌ایم.

قربانی با اشاره به اینکه افزایش تعداد تلفات رانندگی با تغییر و حجم ترافیک در راه‌ها رابطه مستقیمی  دارد، گفت: در 7 ماه گذشته ترافیک ما در شبکه‌های جاده‌ای رشد 13 درصدی داشته و این امر اصلی‌ترین دلیل این بخش به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سوال  خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت آسفالت‌ جاده‌های کشور گفت: 15 عامل در کیفیت آسفالت‌ها مؤثر است و عوامل اجرایی و نحوه حمل آنها در دوره بهره وری بسیار تأثیر گذار است.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه شرایط کشور ایران شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی دارد و همین موضوع باعث آسیب پذیری آسفالت‌های کشور می‌شود، گفت:در روز دمای هوا بسیار زیاد و در شب دما بسیار کاهش می‌یابد ، همین موضوع در از بین رفتن آسفالت‌های کشور بسیار تأثیر گذار است.

قربانی گفت: ما در استفاده از آسفالت سعی کرده‌ایم از تکنولوژی‌های جدید و طراحی‌های به روز استفاده کنیم به طوری که تمامی کارخانجات آسفالت سازی در کشور شناسایی و استانداردسازی آنها را مشخص کرده‌ایم و هم اکنون تمامی کامیون‌ها دارای رده بندی خاصی هستند.

وی ادامه داد: در بخش آسفالت و نوسازی جاده‌ها نیز سعی کرده‌ایم روش‌های سنتی را کنار بگذاریم و از روش‌های نوین در این بخش استفاده کنیم.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه اضافه توناژ بار وسایل نقلیه سنگین نقش بسیار تأثیرگذاری در از بین رفتن آسفالت‌های جاده‌ها دارد، گفت: سعی خواهیم کرد با استفاده از منابع مالی و کنترل اضافه وزن بار کامیون‌ها ،مشکل آسفالت جاده‌ها را به زودی حل کنیم.

قربانی از تهیه یک برنامه جامع و چشم انداز چندساله در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و افزود: در کشور ایران باید همانند کشورهای خارجی بهای هر خدمت ارائه شده  پرداخت شود ولی متأسفانه در کشور ایران بهای خدماتی که به مسافران و یا در بخش جاده ارائه می‌شود، پرداخت نمی‌شود.

وی بیان کرد: در ایران اقتصاد حمل و نقل و تجاری سازی حمل و نقل جاده‌ای نیاز به تغییر پارادایم دارد و ما هم اکنون با کمبود آزادراه و بزرگراه رو به رو هستیم و نسبت به برنامه پیش بینی شده بسیار عقبیم.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: باید با استفاده از سیاست‌های تشویقی میزان سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهیم زیرا که سرمایه گذاری بدون تأمین منابع مالی پایدار نخواهد بود.

انتهای پیام/

سیاست‌های تشویقی زمینه ساز افزایش سرمایه گذاری در بخش جاده‌ای می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار