استاد دانشگاه تهران گفت: برگزیت به نفع واشنگتن است زیرا، اروپا و ساز و کار بازار مشترک آن رقیب سرسختی برای آمریکا محسوب می شود.

انگلستان را از اتحادیه اروپا جدا شده می‌دانم/ انگلستان در موضوع ایران بیشتر مایل به سیاست‌های اتحادیه اروپا استبه گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،  طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت (Brexit) با یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. اگر چه در ابتدا مقامات اتحادیه اروپا در تلاش بودند تا با سیاست‌های محافظه‌کارانه، انگلیس را متحد دائمی اروپا بدانند؛ با ادامه سیاست‌های انگلستان و اعلام نتایج چندین دوره انتخاباتی در این کشور که همگی بر خروج از این  اتحادیه تاکید داشتند، اتحادیه اروپا به ساکنان خانه شماره۱۰ خیابان داونینگ و دیگر مقامات انگلیسی اعلام کردند تا هر چه سریعتر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا را کامل کند. در همین راستا بریتانیا در ۲۹ مارس ۲۰۱۷ این روند را آغاز کرد و اعلام نمود تا ۳۱ مارس ۲۰۱۹، این کشور به طور کامل از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا منافع چه کشور‌هایی را تضمین می‌کند؟ آیا آمریکا در پشت ماجرای برکزیت بوده است؟

احمد نقیب زاده استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   در موردخروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ارتباط واشنگتن با آن گفت: نفع آمریکا در این است که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، چراکه اروپا و ساز و کار بازار مشترک آن رقیب سرسختی برای آمریکا محسوب می شود.

استاد دانشگاه گفت: واشنگتن از همان ابتدای تشکیل اتحادیه اروپا مواضعی ضد این اتحادیه اتخاذ کرد و خروج انگلیس از این اتحادیه هم اقدامی در جهت منافع آمریکا محسوب می شود و نکته قابل توجه این است که این خروج در حالی به سود آنها تمام می شود که  آمریکایی‌ها دستی در آن ندارند و فقط  از آن بهره مند می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در تلاش است روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را تسریع بخشد، اظهار کرد: نمی‌توان به این صراحت در این رابطه صحبت کرد، زیرا لندن از مدت‌ها قبل در مسیر جدایی از اتحادیه اروپا قرار گرفت و واشنگتن چه بخواهد و چه نخواهد، انگلستان از این اتحادیه  جدا می‌شود. این راهی است که باید توسط آنها پیموده شود. با توجه به شراط موجود تقریبا این کشور  را از اتحادیه اروپا جدا شده می‌دانم.

نقیب زاده با بیان اینکه سیاست‌های انگلستان و آمریکا از ابتدا به یکدیگر نزدیک بوده است؛ گفت: سیاست‌های این دو کشور همواره تا حدی به همدیگر نزدیک‌تر شده و سپس از هم دور می‌شود.  انگلستان همیشه خودش را به آمریکا نزدیک می‌کند و حتی تلاش دارد در خاورمیانه جای پای آنها بگذارد؛ البته واشنگتن هم در برخی حوزه‌ها ترجیح می‌دهد همچنان متمایل به اروپا عمل کند.

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه انگلستان در موضوع ایران بیشتر مایل به سیاست‌های اتحادیه اروپا است؛ گفت: راهکار‌های لندن در مورد ایران بیشتر بر مبنای مذاکره بوده و برخوردشان با تهران بسیار متفاوت از  برخوردها و سیاست های واشنگتن نسبت به  ایران است. انگلستان مایل نیست که همان سخت‌گیری‌هایی که آمریکای به دنبال آن است در مورد ایران اجرا کند ، این درحالی است که  با فشار آوردن به ایران چندان موافق نیست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار