مسئول کشاورزی حفاظتی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:طرح کشاورزی حفاظتی در 25‌ هزارو 500 هکتار از اراضی استان زنجان اجرا شده است.

نجات منابع آب و خاک با کشاورزی حفاظتی/ اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در 25‌هزارو 500 هکتار از اراضی استان زنجانبنده ای مسئول کشاورزی حفاظتی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی با هدف تولید پایدار و حفظ منابع آب و خاک برای نسل‌های آینده اجرا می‌شود گفت:از ۵ سال گذشته در اراضی کشاورزی سراسر استان  این طرح  اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مزایای کشاورزی حفاظتی بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: حفظ رطوبت و عناصر خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح، صرفه جویی در هزینه کاشت و مصرف نهاده‌ها از جمله مزایای این نوع کشاورزی به شمار می‌رود.

مسوول کشت حفاظتی ادامه داد: کشاورزان با ید در زمان برداشت سعی کنند درصدی از محصول قبلی را بصورت بقایای ایستاده روی زمین باقی بگذارند این بقایا به نگه داشتن برف در سطح مزرعه و از فرسایش بادی خاک جلوگیری می‌کند

بنده‌ای تصریح کرد: در مرحله بعد در صورت امکان کشت خود را با استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم و در غیر اینصورت با استفاده از دستگاه‌های خاکورزی حفاظتی به جای گاو آهن برگردان دار انجام دهند و با استفاده از تناوب مناسب به جای آیش گذاشتن مزرعه به تکمیل زیر ساخت‌های کشاورزی اقدام نمایند تا با حفظ منابع خاک و آب و رسیدن به کشاورزی پایدار موجبات تداوم کشاورزی پایدار در شرایط کم آبی را فراهم آوریم.

وی اضافه کرد : همچنین با توجه به تغییرات اقلیمی و هزینه‌های بالای تولید، توسعه کشاورزی حفاظتی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی و تردد ماشین آلات کشاورزی، پایداری عملکرد و حفظ محیط زیست داشته باشد.

بنده‌ای همچنین با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی در بیش از ۲۵ هزارو ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زنجان اجرا شده است گفت: از این میزان حدود ۸ هزارو ۸۵۸ هکتار در اراضی آبی و ۱۶ هزارو ۶۶۲ هکتار در اراضی دیم اجرا شده است.

 مسئول کشاورزی حفاظتی جهاد کشاورزی استان زنجان به پرداخت یارانه خرید ادوات خاک‌ورزی کشاورزی حفاظتی به کشاورزان زنجانی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این روند در استان هم‌چنان ادامه دارد.
 
انتهای پیام/ن
 

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در 25‌هزار و 500 هکتار از اراضی استان زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.