رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر زندان نتواند به مهم ترین هدفش که اصلاح، درمان و بازسازی شخصیت اجتماعی افراد بزهکار است، دست یابد، خسارت اجتماعی این نهاد کیفری مضاعف خواهد شد.

آیا زندان « در واقع و عمل» منجر به اصلاح و درمان می شود یا خیر؟به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در جمع مددجویان زندان مرکزی و مسئولان اداره کل زندان های استان کرمان گفت : امروز جامعه ما با یک واقعیت غیرقابل انکار مواجه است البته سایر جوامع هم در وضعیت مشابهی قرار دارند. باتوجه به جمعیت ثابت و سیاری که سالیانه وارد زندان و از آن خارج می شوند و جمعیت ثابتی که در زندان های کشور حضور دارند و خانواده زندانیان که یک جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهند و سایر افرادی که بطور غیرمستقیم متاثر از شرایط زندانی شدن افراد می گردند، پیامدهای زیانبار مجازات زندان و جمعیت کیفری برای جامعه سنگین و غیرقابل قبول است.

وی افزود : قضات، مدیران سازمان زندان ها، جامعه مدنی و همه بخش های جامعه مسئول پاسخگویی به این سوال ها خواهند بود. آیا زندان « در واقع و عمل» منجر به اصلاح و درمان می شود یا خیر؟آیا مجازات زندان بطور مناسب از جرم و تکرار آن پیشگیری می کند؟آیا با این جمعیت کیفری و جمعتی که درگیر پیامدهای سنگین زندان هستند؟ عبرت آموزی و اصلاح نابهنجارهای اجتماعی حاصل نمی گردد، اشکال کجاست؟چرا بازگشت زندانیان بعد از خروج درصد بالایی دارد؟ چرا در برخی موارد تکرا جرم زندانیان سابق سنگین تر از جرم قبلی است؟

این مقام ارشد قضائی در استان افزود : اگر اشکال در قوانین کیفری حبس محور است باید این قوانین اصلاح شوند و باید همه از این باور غلط دست برداریم که موثرترین و بهترین مجازات حبس است. و به سمت مجازات های اجتماعی محور گرایش پیدا کنیم و نگرش جامعه را در همین راستا متحول سازیم.

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت: اگر برنامه های اصلاحی و درمانی سازمان زندان ها کارایی لازم را ندارد اصلاح کنیم و با همکاری و همراهی مددجویان زندان ها را تبدیل به یک مدرسه یا دانشگاه علوم انسانی – حرفه آموزی و مرکز آموزش علوم دینی کنیم تا این باور غلط که زندان مدرسه آموزش جرم است را بزداییم و این شدنی است.

وی در پایان گفت : اگر مراقبت ها و حمایت های بعد از خروج و پذیرش جامعه، دچار مسئله است که هست در این راستا باید اقدامات موثری صورت گیرد و مدیریت جامعه محور زندان های کشور را تقویت و نهادینه کنیم.


انتهای پیام/س

 

 اصلاح، درمان و بازسازی شخصیت اجتماعی افراد بزهکار در زندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.