جلالی گفت: علم قرین با اخلاق و خرد است که انسان را به سرانجام می‌رساند.

رتبه ۷ ایران در حوزه نانو تکنولوژی/ علم قرین با اخلاق، انسان را به سرانجام می‌رساندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جلالی دبیر بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در نشست کمیسیون انجمن‌های علمی ایران که در وزارت علوم در حال برگزاری است گفت: هرساله ۱۰ نوامبر مصادف با ۲۱ آبان ماه، روز جهانی علم و توسعه نامگذاری شده است.
 
وی ادامه داد: هدف از بزرگداشت این روز یادآوری اقدامات تمام افرادی است که به نوعی در حوزه علم گام برمی‌دارند.

دبیر این همایش افزود: امروزه استفاده از علم برای توسعه پایدار بسیار مهم است اما تنها رشد اقتصادی ملاک نیست بلکه علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی باید به محیط زیست به عنوان مولفه دوم و محیط اجتماعی به عنوان مولفه سوم بنگریم.

جلالی تاکید کرد: توسعه پایدار زمانی رقم می خورد که علم در خدمت آن باشد و علم قرین با اخلاق و خرد است که انسان را به سرانجام می‌رساند.

وی در ادامه با اشاره به نرخ تولید علم در جهان گفت: علیرغم مشکلات فراوان نرخ تولید علم در کشور در برخی از جهات روبه رشد بوده به طوری که در سال ۲۰۱۴ ایران در میان کشورهای جهان رتبه ۷ را در نانو تکنولوژی کسب کرده است.

جلالی دبیر بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه ادامه داد: امروز کشور دست به گریبان مشکلات و چالش‌هایی است که تنها راه حل بیرون رفتن از آن و حرکت به سمت توسعه یافتن ایجاد راه حل‌های پایدار در کشور، فضای گفت‌وگو به جای مزاح، این امر تنها در سایه تولید و گسترش عمل امکان‌پذیر است.

وی افزود: توسعه و ترویج علم میان مدیران اجرایی متخصص و اقشار مختلف مردم با زمینه‌ساز سیاست‌گذاری مبتنی بر علم و تصمیم‌گیری اثربخش‌، توانمند کردن نیروهای جوان دانشگاهی‌، رشد عقلانیت میان اقشار مختلف مردم و همچنین تکرارپذیر کردن تجربه‌های موفق می‌شود.

روند رو به رشد نرخ تولید علم در کشور 

جلالی اضافه کرد: خوشبختانه با نگاهی گذرا در شاخص‌های تولید علمی کشور می‌توان گفت علی رغم برخی از مشکلات و نابسامانی‌ها نرخ تولید علم در کشورمان روز به روز در حال افزایش است و این نشان می‌دهد که با وجود برخی از مشکلات ما می‌توانیم در حوزه‌های علمی در جهان گام‌های مطلوبی برداریم.

دبیر این بزرگداشت‌ تصریح کرد: امروزه انجمن‌های علمی باید به نقش انجمن‌هایی نظیر تولید و ترویج علم در کشور بیایند به طوری که امروزه انجمن‌های علمی خود یکی از اثرگذارترین‌ نهادهای مدنی در تولید و ترویج علم در کشور به حساب می‌آید که با تکیه بر نیروی انسانی متخصص امکان تولید و به کارگیری‌ علم و تبدیل آن یک فرهنگ را در جامعه فراهم می‌کند.

جلالی اضافه کرد: انجمن‌های علمی به مثابه دانشگاه‌هایی هستند که پژوهشگران و متخصصین علوم مختلف را دور هم جمع کرده تا علم را به صورت کاربردی در بستری پایدار برای توسعه تبلیغ کنند.

وی گفت: کشور در طی 10 سال اخیر شاهد رشد کمی و کیفی انجمن‌های علمی بوده است و تا امسال بیش از 350 انجمن علمی در حال تولید و توسعه علم در کشور هستند، برگزاری بیش از 500 همایش علمی، چاپ بیش از 500 جلد نشریه و کتاب، برگزاری میزگرد و نشست‌های تخصصی، چاپ مقالات و غیره تنها بخشی از فعالیت‌های چشمگیر انجمن‌های علمی در جهت تولید و گسترش علم در کشور در این سال‌ها است.

دبیر این بزرگداشت بیان کرد: انجمن‌های علمی با به کارگیری ظرفیت بی نظیر خود که متشکل از متخصصین‌، استادان و پژوهشگران دانشگاهی، مدیران اجرایی و دانشجویان است زمینه‌ساز رشد علم با توجه به نیاز جامعه و ارتقاء سطح آگاهی‌های مردم و برقراری پیوند میان نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری با محوریت علم را فراهم می‌کند.

رشد 11 درصدی ثبت انجمن‌های علمی در کشور

جلالی ادامه داد: رشد 11 درصدی ثبت انجمن‌های علمی در 4 سال گذشته در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه بین رشته‌ای و هنر نشان از آمادگی و تمایل متخصصین برای همکاری با نهادهای سیاست‌گذار جهت حرکت به سوی آینده‌ای پایدار است.

وی گفت: انجمن‌های علمی به عنوان پل ارتباط میان دولت و بخش خصوصی این امکان را برای کشور فراهم می‌سازند تا چالش‌های پیش روی خود را با بکارگیری‌ دانش و علم به فرصت تبدیل کنند و به سمت آینده‌ای روشن‌تر حرکت کنند.

جلالی اظهار کرد: امروز کشور نیاز به تغییر دارد و می‌بایست علم را مبنای تغییر قرار داده و این امر تنها با مشارکت و همکاری همه متخصصان و صاحب نظران از جمله نهادهای سیاست‌گذار و مدنی نظیر انجمن‌های علمی امکان‌پذیر است.

دبیر این بزرگداشت‌ افزود: در این میان کمیسیون انجمن‌های علمی در دوران حیات خود بیش از دو دهه تلاش خود را بر گسترش ارتباط میان انجمن‌های علمی و نهادهای دولتی و بین‌المللی با هدف به کارگیری این ظرفیت اجتماعی در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر علم، تغییر نگارش و باورهای عمومی، نقش مشاوره‌ای و همکاری با دولت قرار داده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های این کمیسیون در راستای تولید و ترویج علم اشاره کرد و گفت: حضور نمایندگان انجمن‌های علمی در شورای عطف و کمیسیون‌های تخصصی آن،  حمایت از انجمن‌های علمی در انعقاد قرارداد و همکاری با دولت و دانشگاه که منجر به بیش از هزار و 200 پروژه همکاری با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته شده است،  بیش از 15 همکاری در پروژه بین‌المللی محصول کار انجمن‌ها بوده و 40 عضویت در مراکز بین‌المللی،  تسهیل عضویت بیش از 480 اندیشمند خارج از کشور در انجمن‌های علمی که همه اینها حاصل فعالیت‌های این انجمن با حمایت کمیسیون بوده است.

ظرفیت انجمن‌های علمی در شتاب‌دهی تحولات دانش و توسعه تکنولوژی‌ 

جلالی گفت: در شرایط کنونی کشور که دور جدید تحریم‌ها آغاز شده است ساز و کار برون رفت و غلبه بر تحریم‌های فعلی به کارگیری توان داخلی و تمرکز بر توسعه علم و تکنولوژی در کشور است و همچنین به کارگیری ظرفیت انجمن‌های علمی به عنوان نهادهای مدنی و غیردولتی‌ در ارتباط مراکز علمی بین‌المللی می‌تواند در شتاب‌دهی تحولات دانش و توسعه تکنولوژی‌ کشور بسیار مفید و مؤثر باشد.

دبیر این بزرگداشت‌ یادآور شد: انجمن‌های علمی کشور یکی از مؤثرترین‌ ابزارهای حرکتی کشور به سمت توسعه این نهاد مدنی با به کارگیری نیروی انسانی خود ظرفیت انتقال دانش و آگاهی به بستر جامعه و ایجاد نگرش نوین در تصمیم‌گیری‌ با محوریت‌ علم برای دولت و صنعت را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار