دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده احمد پاسدار وارد کننده گوشی‌های موبایل در دادگاه ویژه جرائم اقتصادی برگزار شد.

دومین جلسه محاکمه مدیرعامل شرکت واردکننده موبایل آغاز شدبه خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده احمد پاسدار مدیر عامل شرکت نودیس پرداز به اتهام اخلال در بازار تلفن همراه به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران اقتصادی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت نودیس پرداز یکی از شرکت‌های واردات گوشی تلفن همراه است که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، 18 هزار و 144گوشی تلفن همراه وارد کرده که از این تعداد، هزار و ۵۰۰ گوشی وارداتی را به دیجی کالا فروخته و 4 هزار و 288 گوشی تلفن همراه را هم در انبار شرکت احتکار کرده و گوشی‌ها را با ارز هشت هزار تومانی در بازار قیمت گذاری می‌کرده است.

اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق گرانفروشی و احتکار، اتهام مدیرعامل این شرکت است که امروز در دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران اقتصادی به آن رسیدگی می‌شود.

در ابتدای دادگاه قاضی صلواتی از متهم (احمد پاسدار) خواست در جایگاه قرار بگیرد و از خود دفاع کند.

احمد پاسدار (متهم) با قرارگیری در جایگاه به سوالات قاضی و نماینده دادستان پاسخ داد.

قاضی از متهم پرسید: شما از چه تاریخی فعالیت اقتصادی خود را شروع کردید؟

متهم گفت: از تاریخ 97/6/22 شرکت بنده ثبت شده است.

قاضی گفت: فعالیت اصلی شرکت شما چیست؟

متهم پاسخ داد: فعالیت اقتصادی شرکت بنده در زمینه رایانه و واردات موبایل است.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: شما واردات موبایل را از چه تاریخی شروع کردید؟

متهم گفت: شرکت بنده واردات موبایل را از برج 3 سال 96 شروع کرده است.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: براساس اطلاعات و آگهی روزنامه رسمی شما از تاریخ 97/3/11 فعالیت اقتصادی شرکت خود را از کارهای رایانه‌ای به واردات موبایل تغییر دادید؟

متهم گفت: تا قبل از این تاریخ دریافت مجوز از سوی سازمان حمایت اجباری نبود.

قاضی خطاب به متهم گفت: آیا این تغییر فعالیت به دلیل دریافت ارز 4200 تومانی نبوده است.

متهم گفت: خیر، زیرا ما قبل از اختصاص ارز 4200 تومانی هم چند نوبت اقدام به واردات گوشی موبایل کرده بودیم.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: هئیت مدیره شرکت شما هم تغییر کرده است؟

متهم پاسخ داد: بله در حال حاضر هیئت مدیره شرکت شامل بنده و آقای حبیب الله حیدری است، اگرچه در گذشته خانم سارا نیلی رئیس هیئت مدیره بود که الان نیست.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: آخرین محموله‌ واردات گوشی موبایل که داشتید، چقدر بوده است؟

متهم پاسخ داد: بنده 3 ماه است که در بازداشت هستم و ذهنم یاری نمی‌کند.

قاضی گفت: شما 18 هزار و 141 گوشی وارد کردید و 13 هزار و 916 عدد را فروختید، این موبایل‌ها به چه شخصی و یا اشخاصی فروخته شده است.

متهم پاسخ داد: موبایل‌ها به آقای جهانگیر عباسی فروخته شده است.

قاضی پرسید: آیا عباسی خریدار عمده بود و یا فاکتورها به صورت صوری صادر می‌شده است؟

متهم پاسخ داد: کار فروش موبایل گردش مالی زیادی دارد و بنده نمی‌توانستم خریداران را به درستی شناسایی کنم، به همین دلیل جهانگیر عباسی را به عنوان نماینده خود انتخاب کردم تا اطلاعات مشتریان به را بنده بدهد.

قاضی خطاب به متهم گفت: پس عباسی نماینده شما بود؟

متهم گفت: بله.

قاضی پاسخ داد: پس قبول دارید که فاکتورها صوری بودند.

متهم خطاب به قاضی گفت: خیر.

قاضی بیان کرد: هیچ کس برای نماینده خود فاکتور صادر نمی‌کند.

متهم پاسخ داد: پس چگونه کالاها را رد و بدل می‌کردیم و قرار بود بابت فروش هر موبایل، 3 درصد به آقای عباسی پرداخت شود.

قاضی صلواتی‌ خطاب به متهم گفت: آیا این ترفند شرکت شما برای فرار از اتهامات نیست؟

متهم پاسخ داد: خیر بر اساس مصوبه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، واردات کالا 3 حلقه دارد: واردکننده‌، عمده فروش و خرده فروش که باید این فرآیند طی شود.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: موبایل‌های وارد شده به نام شرکت فروخته شده است و متهم حتی قبل از وارد کردن کالا به فکر فرار از مجازات بوده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: وی 14 هزار گوشی موبایل را با فاکتور صوری و قیمت بالاتر فروخته است و به گونه‌ای وانمود کرده که حلقه‌های دیگر اقدام به تخلف کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: در ابتدا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده برای متهم 139 میلیارد ریال جریمه نقدی صادر کرده بود که بعد آن را به 900 میلیون تومان کاهش داد.

وی افزود: پرونده‌ای برای جهانگیر عباسی تشکیل شده است و وی در اعترافات خود گفته شرکت به اسم بنده رسماً فاکتور صادر می‌کرد و بابت هر موبایل 30 تا 50 هزار تومان به بنده می‌داد، اما من هیچ وجهی به شرکت پرداخت نمی‌کردم و تمام کالاها را تماماً خود شرکت به فروش می‌رساند.

نماینده دادستان گفت: شرکت نودیس‌ پرداز تا قبل از خرداد 97 واردکننده موبایل نبوده و برای تسهیل ارز 4 هزار و 200 تومانی فعالیت خود را تغییر داده است.

در ادامه متهم پاسخ داد: شرکت بنده طبق چارچوب‌ قانونی اقدام به وارد کردن گوشی موبایل کرده و طبق قانون کالا باید به عمده فروش و بعد به خرده فروش به فروش برسد و به دلیل اینکه گردش مالی زیاد است، ما نمی‌توانستیم تمام موبایل‌ها را به یک نفر بدهیم و به یکباره‌ 10 میلیارد تومان بگیریم، حتی در ابتدای شروع فعالیت‌ خیلی از دوستان به بنده مراجعه کردند و قصد داشتند عمده فروش ما شوند، اما من نمی‌توانستم به آن‌ها اعتماد کنم، به همین دلیل آقای عباسی را به عنوان نماینده انتخاب کردم تا خریداران را شناسایی کند.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: آیا اظهارات آقای عباسی را قبول دارید؟

متهم گفت: بله.

وی ادامه داد: متأسفانه نمی‌دانم چرا پرونده من دچار مسائل رسانه‌ای شده و برای آن 139 میلیارد ریال جریمه زده‌اند. بنده برای این پرونده لایحه‌ای تهیه کردم. جلسه اول هم گفتم 139 میلیارد ریال درست نیست و این عدد بر اساس فاکتورهای فروش محاسبه شده است، در صورتی که ما دو نوع فاکتور داریم: فاکتور فروش و فاکتور قیمت تمام شده.

قاضی پاسخ داد: اما سازمان حمایت این عدد را تأیید می‌کند.

قاضی از متهم پرسید: آیا عباسی عمده فروش شما بوده؟

متهم پاسخ داد: بله.

قاضی گفت: پس چرا به وی پولی نمی‌دادید؟

متهم پاسخ داد: من به آقای عباسی کالا نمی‌دادم، این فرد فقط اطلاعات خریداران را به بنده می‌داد و این کار هم روال بازار است.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت:اگر آقای عباسی تخلفی انجام می‌داد، به پای چه کسی بود؟

متهم پاسخ داد: به پای من بود.

قاضی صلواتی گفت: اما شما یک ریال هم به عباسی ندادید.

متهم پاسخ داد: برای بنده در پرونده اتهام احتکار مطرح شده است، در حالی که تمام کالاها در انبار شرکت طی دو تا سه روز به فروش می‌رسید.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما انواع تلفن همراه را به قیمت 638 تا 960 دلار خریداری می‌کردید، در حالی که قیمت تمام آن‌ها را یک قیمت اعلام می‌کردید تا ارز بیشتری دریافت کنید.

متهم پاسخ داد: گمرگ سامانه‌ای به نام TST دارد که باید قیمت‌ها را براساس آن اعلام کنیم، زیرا اگر قیمت کالاها براساس آن نباشد، مابه التفاوت آن را پرداخت نمی‌کنند حتی گمرکی هم به آن می‌خورد، پس ما مجبور هستیم قیمت‌ها را بر همان اساس اعلام کنیم.

وی ادامه داد: همچنین نرخ یورو طی سه ماهه نخست امسال 10 درصد نوسان پیدا کرد.

قاضی صلواتی گفت: پرونده مسیر قانونی خود را طی می‌کند و اظهارات شما محکمه پسند نیست.

متهم ادامه داد: در نامه اول سازمان حمایت اشکالاتی وجود دارد.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: آیا مطالب نامه دوم را قبول دارید؟

متهم گفت: خیر، قبول ندارم.

نماینده دادستان گفت: پس چرا به نامه اول استناد می‌کنید، نامه دوم عطف به نامه‌ای ارسال نشده است؛ اما اگر نامه به درخواست مرجع قضایی صادر شده باشد، باید شماره عطف می‌داشت.

در ادامه مدیرخراسانی وکیل مدافع متهم با کسب اجازه از محضر دادگاه به دفاع از موکل خود پرداخت و گفت: نماینده دادستان اعلام کرده که نامه دوم سازمان حمایت میزان گرانفروشی را کاهش داده و با سوءجریان دریافت شده است، ما درخواست تعیین کارشناس داریم و سازمان حمایت باید چارچوب کاهش قیمت نامه دوم را اعلام کند. همچنین قصد شکایت علیه کسی که نامه را امضا کرده نیز داریم. از طرفی سازمان حمایت فقط برای شرکت موکل بنده نامه اصلاحیه صادر نکرده است، بلکه برای شرکت‌های دیگر نیز اصلاحیه صادر کرده است.

وکیل مدافع متهم ادامه داد: لایحه تکمیلی در این زمینه تقدیم خواهد شد در اینجا از نماینده دادستان سوالی دارم. آیا مبلغ فاکتور جهانگیرعباسی با قیمت فاکتور فروش یکی بوده است یا خیر؟

نماینده دادستان گفت: قطعا تفاوت وجود دارد و میزان آن باید محاسبه شود.

وکیل مدافع متهم بیان کرد: ما قبول داریم پولی از طرف آقای عباسی واریز نمی‌شده و فروشنده بعدی پول را واریز می‌کرده و پولی نیز به حساب جهانگیر عباسی واریز نشده است.

نماینده دادستان گفت: وکیل مدافع متهم می‌گوید مبنای کاهش قیمت چه بوده است، مبنای آن در خود نامه اشاره شده است و ما قیمت را بر اساس قیمت درب انبار محاسبه نکردیم، در واقع متهم نیز اقرار دارد که قیمت بازار همان قیمت درب انبار است و ۱۳ هزار و ۹۶۱ گوشی را با یک واسطه صوری به دست مصرف کننده رسانده و قصد عمده فروشی نداشته است. متهم فاکتور‌هایی را صادر کرده و هیچ وجهی دریافت نکرده است.

متهم گفت: این نظر شماست که فاکتور‌ها صوری بوده است و دادگاه در این رابطه تصمیم می‌گیرد.

نماینده دادستان گفت: پس چگونه نامه اصلاحیه بدون اجازه دادگاه صادر شد؟، آیا از سوی بازپرس نامه‌ای برای استعلام و اصلاح صادر شده است؟!

متهم بیان کرد: بخش حقوقی سازمان حمایت به تعزیرات نامه زدند.

نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان با کسب اجازه از محضر دادگاه در جایگاه حاضر شد و گفت: مصوبه سران سه قوه اختیاراتی را مبنی بر بررسی کارشناسی داده است و طبیعتا در کارشناسی‌ها ممکن است ارقام بازبینی شود و در شعبه اول دادگاه ویژه نیز این مسائل را داشتیم. در مورد این پرونده هم ما به دنبال این هستیم که بازویی برای کشف حقیقت باشیم. ابتدا این پرونده‌ها توسط خود ما تشکیل شد و در ابتدا ما شاکی بودیم.

وکیل مدافع متهم از نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان پرسید: سازمان حمایت کدام نامه را قبول دارد، آیا مبلغ ۱۳۹ میلیارد را قبول دارد و یا مبلغ ۹ میلیارد و ۹۱۰ میلیون را قبول دارد؟

نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان پاسخ داد: صادر کننده نامه روز گذشته احضار شد و همان مبلغی که نماینده دادستان بیان کردند یعنی همان ۱۳۹ میلیارد را قبول دارد.

در ادامه جلسه قاضی صلواتی اتهامات متهم را دوباره تفهیم کرد و گفت: آخرین دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم در بیان آخرین دفاعیات خود گفت: کالای تلفن همراه کالای لوکس است و این کالا جزء نیازمندی‌های عمومی نیست.

وی ادامه داد: شرکت بنده حسن نیت داشته است و از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و از کارشناس مربوطه تقاضا دارم قیمت تمام شده و عدد تخلف بنده را دقیق محاسبه کنند.

در انتها قاضی صلواتی ختم دادگاه را اعلام کرد و گفت: در مهلت قانونی حکم دادگاه صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار