علی اللهیار معاون توسعه و مدیریت آموزش و پرورش در ابتدای برنامه با اشاره به طرح معلم تمام وقت، اظهار کرد: ما با استناد به قوانین بالا دستی باید برخی از وظایفی را در حوزه ارتقای معیشت فرهنگیان، بهبود کیفیت آموزش و توجه به نقش محوری معلم در مدرسه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین برای حضور موثر معلم در مدرسه و پیشبرد اهداف آموزش و پروش راهبردهای مشخصی در نظر گرفته شده،گفت: در بررسی هایی که در وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه های موجود استفاده از ظرفیت های قانونی برای ارتقای وضعیت فرهنگیان می تواند باشد.
وی تصریح کرد: به نظرم بسیاری از پیش داوری های موجود درباره این طرح به دلیل عنوان آن می باشد، ضمن اینکه بر اساس طرح طبقه بندی، مشاغل معلمان تعریف شده است که ملاک کاری ما بر همین اساس بوده، منظور ما از این طرح حضور تمام وقت معلم در مدرسه می باشد که علاوه بر ساعت های موظف، این طرح بتواند زمینه های حضور تمام وقت معلم در مدرسه را فراهم کند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه حدود2 میلیون ساعت حق التدریس توسط معلمان انجام می گیرد، بیان کرد: یک میلیون و 200 هزار ساعت آن توسط معلمان رسمی و پیمانی بوده و 800 هزار ساعت آن توسط معلمان حق التدریس آزاد که این به معنای آن است که بخشی از معلمان کشور علاوه بر ساعات موظف به تدریس خود ساعت هایی را در غیر زمان موظف تدریس می کنند که با بررسی های ما این ساعات های غیرموظف در اختیار معلمان همراه با مزایا و خدمات قرار گیرد.
ترکمن تصریح کرد: درحال حاضر معلمان حق التدریسی برای 9 ماه سال تحصیلی، حق الزحمه خود را دریافت می کنند که به صورت غیرمستمر و غیر موظف بوده و در آیتم های حقوقی دیده نمی شود و در نهایت جزو حقوق بازنشستگی و تعیین پاداش خدمت هم لحاظ نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه این طرح کاملا اختیاری و داوطلبانه می باشد، یادآور شد: معلم با اختیار خود 6 ساعت از ساعات غیرموظف خود به ساعات موظف اضافه می کند که بابت آن یک ماه به ازای ریالی دریافت می کند که معادل 18 درصد فوق العاده ویژه می باشد، ضمن اینکه بعنوان یک آیتم حقوقی مستقل در حقوق وی نیز درج می شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر معلمی وارد این طرح شده و به مدت یک سال آن را اجرا کند و در سال های بعد منصرف شود، کاملا به شرایط قبل از اجرای این طرح باز می گردد، چون ما در اجرای این پروژه، طرح طبقه بندی مشاغل معلمان را تغییر ندادیم.
وی با بیان اینکه 6 ساعت اضافه لزوما به معنای اضافه تدریس نمی باشد، اظهار کرد: ممکن است که در این راستا نقش های آموزشی و پرورشی دیگری برای معلم در مدرسه تعریف کنیم که این در ابلاغیه مشخص شده و به معلمان ارائه داده می شود.
اللهیار ترکمن با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان در یک خط حرکت می کنند، افزود: ما در یک جایگاه در سنگر خدمت به فرهنگیان می باشیم و دوستان ما در جایگاه اجرایی هم خدمت می کنند و از زمانی که این طرح به فرهنگیان معرفی شد؛ این غبطه را می خورم که منتقدان این طرح می توانستند برای نوشتن یک آیین نامه اجرایی مناسب به ما کمک کرده و تمامی دغدغه های خود را گوشزد می کردند، ضمن اینکه ما هیچ ادعایی نداریم که تمامی کارها را می توانیم به تنهایی انجام دهیم و نیازمند تخصص و تجربه معلمان خوب کشورمان هستیم و در این راستا در سایت معاونت توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بخشی را برای دریافت پیشنهادات تخصیص دادیم.
وی با بیان اینکه این موضوع جزو طرح هایی بود که شورای توسعه مدیریت با توجیحات شخص وزیر آموزش و پرورش متوجه اهمیت این طرح شد، ادامه داد: این طرح هیچ تاثیری بر کمبود نیرو نمی گذارد و ما قصد نداریم که تمامی معلمان را وارد این قضیه کنیم، به این علت که طرح طبقه بندی مشاغل معلمان تغییر نکرده، این درحالی است که ما 700 میلیارد تومان در سال بابت حق التدریس غیر موظف شاغلان پرداخت می کنیم که این می تواند در آیتم حقوق به صورت مستمر به معلمان پرداخت شود.
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه اظهار کرد: آموزش و پرورش کمبود معلم دارد و برای برطرف کردن این کمبود از معلمان خود کمک می گیرد و معلمان در قالب اضافه تدریس خدمت رسانی می کردند، حال این اضافه تدریس در قالب طرحی است که در احکام آنها لحاظ شود و کسی که 6 ساعت اضافه تدریس دارد، در زمان بازنشستگی و مشغول بودن بتواند از خدمات و مزایای آن بهره ببرد و به صورت مستمر آن را دریافت کند که از این جهت این طرح ارزشمند است و به صورت آزمایشی قابلیت اجرا را دارد.
اللهیار ترکمن با اشاره به اینکه حدود اجرای این طرح در سال تحصیلی است، گفت:هیچ تعهد یا الزامی برای معلمان در این طرح وجود ندارد، این طرح کاملا یک اختیار قانونی است که معلمان می توانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به الزام قانونی برای تدوین طرح رتبه بندی حرفهای معلمان افزود: این طرح برای پنج رتبه معلمان تدوین شده است.
اللهیار ترکمن افزود: در سال ۹۶، چهل و یک هزار و ۶۰۰ نفر از کارکنان وزارت آموزش و پرروش بازنشسته شدند که تمامی حقوق، مطالبات و پاداش آخر خدمت آنان در مدت سه ماه پرداخت شده است.
میرزاده تصریح کرد: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این برنامه گفت: بر اساس برنامه ششم، دولت از ابتدای سال ۹۶ باید طرح رتبه بندی حرفهای معلمان را تدوین و اجرا میکرد. با گذشت ۲۰ ماه از زمان مقرر دولت این طرح را تاکنون تدوین و به مجلس ارائه نکرده و درخواست ما این است که این طرح پیش از لایحه بودجه ۹۸ به مجلس تقدیم شود.
وی ادامه داد: در لوایح بودجه هیچ گاه آموزش و پرورش در اولویت نبوده، درخواست مجلس این است که در تدوین لایحه بودجه سال آینده این وزارتخانه با اولویت دیده شود. وزارت آموزش و پرروش امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که به سال بعد منتقل میشود.