معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:علت وقوع ۹۰ درصد آتش سوزی جنگل ها در کشور انسانی است که ممکن است به صورت عمدی یا غیر عمدی رخ داده باشد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  مسعود منصوری  معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشوردر نشست خبری گفت: آتش سوزی در جنگل های کشور طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با همکاری و مشارکت مردم و تدابیر اندیشیده شده کاهش یافته است. 

وی افزود: علت وقوع ۹۰ درصد آتش سوزی جنگل ها در کشور انسانی است که ممکن است به صورت عمدی یا غیر عمدی رخ داده باشد. برپایی اجاق برای درست کردن غذا و یا انداختن ته سیگار عامل بسیاری از آتش سوزی ها بوده و البته در این میان عده ای نیز برای تصرف اراضی اقدام به آتش زدن بخشی از جنگل ها کرده اند. 

 معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به کاهش مساحت جنگل های کشور گفت: جدای از آتش سوزی و قطع درختان، طی سال های گذشته خشکیدگی و عوامل محیطی نیز بسیاری از عرصه ها جنگلی را تحت تاثیر خود قرار داده است. 

منصوری تاکید کرد: کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی، گرمای شدید و تغییر اقلیم در برخی مناطق و ورود آفت های جدید به کشور موجب شده تا برخی عرصه های جنگلی دچار مشکل شده و خشک شوند. 

وی در ادامه با اشاره به قطع غیرمجاز درختان در جنگل ها بیان کرد: این اقدام توسط چند گروه و با اهداف مختلفی انجام می شود و عده ای برای تامین سوخت، برخی برای  استفاده از چوب در صنایع دیگر و برخی برای درست کردن زغال اقدام به قطع درختان می کنند که از نظر ما غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود. 

 معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل ها طرح اجازه برداشت چوب از جنگل های شمال کشور نیز با پایان رسیده و دیگر هیچ فردی اجازه قطع درخت در این جنگل ها را ندارد. 

منصوری گفت: به منظور تامین سوخت مورد نیاز مردم در مناطقی که به گاز یا نفت دسترسی ندارند، طرح نصب آبگرم های خورشیدی در دستور کار قرار دارد تا از قطع درختان برای ایجاد گرما جلوگیری شود که بخشی از هزینه ها به صورت یارانه ای توسط دولت تامین و بخشی را نیز خود روستائیان پرداخت می کنند. 

وی بیان کرد: در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار نیاز به جایگزینی سوخت به منظور عدم استفاده از چوب را دارند که تاکنون برای ۵۰۰ هزار خانوار این جایگزینی انجام شده و امسال نیزبا همکاری وزارت دفاع تلاش می کنیم ۱۳ هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده و آبگرمکن های خورشیدی را برای آنها نصب کنیم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: طرح حفاظت از اراضی ملی با مشارکت مردم با قوت توسط سازمان جنگل ها و مراتع پیگیری می شود که نتایج بسیار خوبی نیز به دنبال داشته است و در یک تفاهم دو طرفه با مردم مدیریت مراتع به افراد واگذار می شود و آنها می توانند به صورت مجاز و کنترل شده از برخی مراتع استفاده کنند. 

منصوری اظهار کرد: بیش از ۸۲ درصد عرصه کشور در اختیار سازمان جنگل ها بوده و که ۹۸ درصد این مساحت تاکنون سند دار شده اند و ثبت این اراضی در سامانه«کاداس» نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/س

سفر معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به مشهد

برچسب ها: محیط زیست ، آتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.