مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان؛

اولویت برنامه مهار کانون های ریزگردها در خوزستان، ادامه نهالکاری و مالچ پاشی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: اولویت برنامه مهار کانون های ریزگرد در استان ادامه نهالکاری و مالچ پاشی در جنوب و جنوب شرق اهواز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به تصویب نشدن طرح جامع مهار کانون های گرد و غبار اشاره کرد و بیان داشت: این طرح که توسط موسسه جنگل ها و مراتع کشور در دست مطالعه است و قرار بود تا آبان ماه امسال به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: این طرح بعد از ارائه باید مورد ارزیابی قرار گیرد و در کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار به تصویب برسد تا قابلیت اجرا توسط اداره کل منابع طبیعی را داشته باشد.

مطیعی ادامه کاشت نهال و مالچ پاشی در کانون های جنوب و جنوب شرق اهواز را از برنامه امسال اداره کل منابع طبیعی عنوان کرد و اذعان داشت: پیشنهاد ما مالچ پاشی 20 هزار هکتار بوده، اما موسسه جنگل ها عنوان کرده که مالچ تنها به اندازه 11 هزار هکتار قابل تامین است با این حال سعی می کنیم بیش از این سطح کار شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرطوب سازی هور شریفیه ( از تالاب های محلی) نیز از برنامه های امسال است، اظهار کرد: کشت نهال با اولویت تامین اعتبار نگهداری و آبیاری عرصه های کاشته شده و پرداخت هزینه پیمانکاران انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه گفت: مطالعات طرح جامع مهار کانون های ریزگرد، اولویت را به کانون های واقع در امیدیه، ماهشهر و هندیجان (که در نقشه کانون های شماره 5 و 6 و 7 نامیده شده اند) داده است، این در حالی است که طرح اضطراری مهار کانون ها که از اسفند 95 آغاز شده با اولویت کانون های شرق و جنوب شرق اهواز (کانون شماره 4) در حال اجرا است.

احمد مطیعی وسعت کانون های شرق و جنوب شرق اهواز را 113 هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: 20 هزار هکتار از آن تا کنون نهالکاری و 10 هزار هکتار قرق و مدیریت چرا شده، ولی باید نگهداری و آبیاری این عرصه ها ادامه یابد، و برای مابقی نیز نیاز به طرح مصوب داریم.

وی با تاکید بر اهمیت منافع استان و نحوه هزینه کرد اعتبارات، تصریح کرد: اعتقاد داریم که تا زمان تصویب طرح جامع مقابله با ریزگردها و مشخص شدن اولویت ها، نباید پروژه جدیدی اجرا شود تا اعتبارات استان هدر نرود.

مطیعی با اشاره به پیش بینی 194 میلیارد تومان برای طرح مهار ریزگردهای استان در سال جاری، افزود: حدود 50 تا 60 درصد این اعتبار باید صرف حفاظت، نگهداری و آبیاری نهالکاری در کانون های گرد و غبار شود، که در سه سال گذشته انجام شده بود.

وی اذعان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور، برای امسال 25 هزار هکتار نهالکاری و 100 هزار هکتار قرق عرصه را تصویب کرده اند که به دلیل تصویب نشدن مطالعات جامع، اعلام کردیم که این برنامه قابل اجرا نیست.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه اعتبارات ریزگردها از امسال در اختیار استانداری خوزستان است، بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده است که امسال این مصوبه قابل اجرا نیست و با توجه به اینکه اعتبارات در اختیار این وزارتخانه نیست، مسئولیتی نیز متوجه ما نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در نخستین سال اجرای طرح مهار کانون های ریزگردها مطالعات جامع وجود نداشت اظهار داشت: بر اساس دستور رئیس جمهوری کانون های فوق بحرانی ریزگرد در جنوب و جنوب شرق اهواز در اولویت قرار گرفت که بر همین اساس در اسفند سال 95 تا فروردین 96 در حدود 5 هزار هکتار درختکاری، در سال 96، حدود 15 هزار هکتار درختکاری، 10 هزار هکتار مدیریت چرا، 20 هزار هکتار قرق عرصه ها و هفت هزار هکتار مرطوب سازی انجام شده است.

مطیعی در ادامه با تاکید بر لزوم انطباق طرح جامع مقابله با ریزگردها با شرایط فعلی آب و هوایی و خشکسالی خوزستان، بیان کرد: یکی از اولویت های طرح موسسه جنگل ها در مطالعات جامع، مرطوب سازی کانون های ماهشهر و هندیجان است، در حالی که آب کافی برای این کار وجود ندارد، همچنین بر اساس شرایط فعلی ناچار هستیم که از گونه های گیاهی که نیاز کمتری به آب دارند استفاده کرده و بوته کاری را جایگزین درختکاری کنیم.

انتهای پیام/گ

مهار ریزگردها در گرو نهالکاری و مالچ پاشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.