آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند هیچ نشانه‌ای از اینکه نظام ایران در حال فروپاشی است، وجود ندارد بلکه این کشور با همان صلابت قبلی اوضاع را تحت کنترل دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مدعی هستند حکومت ایران در آستانه فروپاشی قرار دارد و تحریم‌های اقتصادی سنگین واشنگتن علیه تهران این روند را تسریع می‌کند.

ترامپ نیز در برخی از مصاحبه‌های خود به این موضوع پرداخته است. او در ماه اوت در مصاحبه‌ای که با نشریه بلومبرگ داشت، گفت: زمانی که اینجا [کاخ سفید]  آمدم این سوال مطرح بود که آنها [ایران] کی بر خاورمیانه مسلط می‌شوند اما اکنون این پرسش مطرح است که آیا آنها [از خطر فروپاشی] جان سالم به در می‌برند؟ این یک تفاوت بزرگ در یک سال و نیم گذشته است.

با این حال، متحدان اروپایی آمریکا و همچنین کارشناسان اطلاعاتی با این نظر ترامپ مخالف هستند و معتقدند تفکرات مستاجر کاخ سفید در خصوص ایران، از روی توهم و خوش‌خیالی است. در حالی که دولت‌های اروپایی به احتمال بروز مشکلات اقتصادی در ایران معترف هستند، اما معتقدند ایران همچنان محکم و استوار است و هرگونه تلاش برای سرنگونی این کشور ممکن است پیامدهای ناگواری داشته باشد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در دیدار با برخی از دیپلمات‌ها و همتایان خارجی مدعی شد: «ایران به شدت شکننده شده است و به طور فزاینده‌ای قادر به مدیریت اقتصاد خود نیست. آنها با تورم در حال رشد، اعتصابات سراسری و اعتراضات خیابانی مواجه هستند و تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که دوشنبه گذشته اجرایی شد، ضربه نهایی را به آن وارد می‌کند و تهران را مجبور می‌کند تا فعالیت‌های نظامی خود در خاورمیانه را متوقف کند.»

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود ضمن مخالفت با اظهارات پمپئو گفت: آن منطق آنها [آمریکایی‌ها] است. آنها می‌گویند حکومت [ایران] در حال سقوط است!

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی می‌گویند آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا علائمی که نشان دهد حکومت ایران در معرض فروپاشی قرار دارد، پیدا نکرده‌اند، بلکه از نظر آنها، ایران با همان صلابت سال‌های گذشته اوضاع را تحت کنترل دارد. ولی مقامات ارشد دولت ترامپ سعی دارند ایران را کشوری با مشکلات متعدد نشان دهند که تحریم‌های آمریکا، آن را به ورطه سقوط نزدیک می‌کند.

یک مقام اطلاعاتی پیشین آمریکا معتقد است سیاست‌های دولت ترامپ به نظر طوری طراحی شده‌اند که باعث ایجاد تنش سیاسی در ایران شوند.

پمپئو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، و دیگر مقامات بلندپایه دولت ترامپ بر این موضوع اصرار دارند که واشنگتن به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و سیاست‌های آن صرفا با هدف تغییر رفتار حکومت ایران است. این در حالی است که آنها در محافل مختلف به گونه‌ای از تغییر حکومت در ایران سخن گفته‌اند.

شاهین‌های حامی جنگ در دولت آمریکا، خطوط موازی زیادی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌بینند. آنها مدعی هستند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قادر است همانند رونالد ریگان، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با موضع‌گیری سخت و غیرمتعارف نسبت به تهران، سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را پیش ببرد.

در انتهای این مطلب آمده است: تحریم‌های یکجانبه دولت ترامپ علیه ایران از حمایت سیاسی اروپا و دیگر قدرت‌های جهان همچون روسیه و چین برخوردار نیستند. بنابراین، دولت ترامپ در پیشبرد سیاست‌هایش در قبال ایران بدون شک به شکست می‌رسد. از سوی دیگر، حمایت‌های روسیه، ایران را در مسیر رونق اقتصادی در بحبوحه تحریم‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۶:۴۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
بکوری چو چشم دشمنان وتندروها ایران نخواهد پاشید
آخرین اخبار