سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات اصلی شورای نگهبان به لایحهCFT ، یازده مورد بود و 11 مورد دیگر ایرادات مبنایی است.
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه براساس اعلام رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، شورای نگهبان طی بندی لایحه CFT را خلاف منافع ملی اعلام کرده، نظر شورا در این مورد چیست، گفت: شورای نگهبان 22 ایراد در مورد این لایحه گرفته است و طی یک بند در ذیل آنها هم اعلام کرده با توجه به ایرادات 22 گانه و اینکه الحاق به این کنوانسیون با فرض غیرقابل اصلاح بودن آن، خلاف منافع ملی ایران است.
وی تأکید کرد: لذا اگر مجلس شورای اسلامی بتواند ایرادات 22 گانه را رفع کند، این ایراد هم رفع شده تلقی خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: ماده 6 کنوانسیون CFT هیچگونه حق شرطی را نپذیرفته است و تنها در خصوص ارجاع به داوری حق شرط را قبول کرده، لذا فقهای شورای نگهبان معتقدند زمانی که حق شرطی را آنها قبول نکردهاند، اصل ماده حاکم است.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان ایرادات لایحه CFT را در روز 13 آبان و پس از موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظرات خود را درباره لایحه CFT برای ما ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم تا این ایرادات را به صورت کامل به مجلس ارائه کنیم.
وی ادامه داد: دوشنبه 6 آبان فرصت ما تمام شده بود و ما ایرادات خود را برای مجلس ارسال کردیم، اما مجمع تشخیص روز شنبه عصر (12 آبان) نظرات خود را برای ما ارسال کرد که ما هم در روز 13 آبان آن را به صورت رسمی برای مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به آنکه شورای نگهبان بعد از مهلت قانونی 20 روزه خود نظراتش را درباره CFT ارسال کرده، آیا مجلس میتواند به آن پاسخ ندهد، تأکید کرد: ما نظرات خود را مطابق با فرصت قانونی به مجلس ارسال کردیم و تنها نظر مجمع بعد از آن ارسال شد.
کدخدایی گفت: در آئیننامه مجمع تشخیص مصلحت، مقید به زمان لحاظ نشده است تا طی زمان مشخصی آنها نظر خود را به شورای نگهبان ارائه کنند، اما شورای نگهبان طی دو بازه زمانی 10 روزه باید نظر خود را نسبت به مصوبات به مجلس ارائه کند، لذا هر زمان که مجمع تشخیص نظراتش را به ما ارائه کند، ما آنها را به مجلس ارسال میکنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه استانی شدن انتخابات موجب میشود شهرهای کوچک نماینده نداشته باشد و موجب رانت شود، نظر شورای نگهبان در این مورد چیست، اظهار کرد: قانون انتخابات اکنون در مجلس بررسی میشود و کارشناسان ما هم به این موضوع کمک میکنند.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: بحث استانی شدن و ... در قانون انتخابات در حال اصلاح است و امیدواریم مجلس هرچه سریعتر این قانون را اصلاح کند، البته هر طرحی را که مجلس برای ارتقاء شایستهگزینی ارائه کند، مشروط بر آنکه در قالب شرع و قانون باشد، مورد استقبال ما قرار دارد.
کدخدایی اظهار کرد: برای شورای نگهبان استانی شدن یا نشدن آن تفاوتی نمیکند، تنها نباید این موضوع موجب کاهش حضور مردم در انتخابات شود.
وی در واکنش به سوالی درباره اینکه نظر شخصی شما درباره لایحه CFT چیست، گفت: اینجا در مقام سخنگویی قرار دارم و نمیتوانم نظری دهم، اما در خارج از نشست نظر خود را اعلام میکنم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT درباره متن اساسنامه بوده و افرادی که این کنوانسیون را نوشتهاند ایرانی نبوده است، لذا قرار نیست متن این اساسنامه تغییر کند، چگونه مجلس میتواند این ایراد شورای نگهبان را رفع کند، گفت: همه کنوانسیونها و موافقتنامهها اینگونه است. به طور مثال یک مورد ارجاع درباره داوری در متن این لایحه مورد ابهام فقهای شورای نگهبان بوده و آنها حق شرط را کافی ندانستند و خواستهاند تا این موضوع کاملتر شود.
کدخدایی تأکید کرد: قانون اساسی کشورمان ظرفیت بالایی دارد که میتواند هر بنبستی را حل کند.
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا شورای نگهبان هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص را موازی اقدامات خود میداند یا خیر، اظهار کرد: از سال 86 مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه نظارت بر سیاستهای کلی را برعهده گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مقام معظم رهبری براساس اصل 110 قانون اساسی وظیفه نظارتی خود بر سیاستهای کلی را به مجمع تفویض کرد و مجمع تشخیص هم این وظیفه را برعهده یک هیئت 15 نفرهای قرار داد تا بر سیاستهای کلی نظام نظارت داشته باشد.
کدخدایی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت مسائل را براساس وظایف نظارتی خود اعلام میکند و اکنون این هیئت جانشین مجمع تشخیص مصلحت شده است و قبلا هم درباره مصوبات نظرات خود را اعلام میکرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فضاسازی برخی درباره شورای نگهبان نسبت به بررسی مصوبه CFT هم گفت: اگر منشأ این مسائل را میدانستیم، اعلام میکردیم زمانی که کشور آزادی کامل دارد اینگونه مسائل هم پیش میآید.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از فعالان سیاسی ادعا کرده 8 میلیون رأی در سال 88 به مجموع آراء اضافه شده است، آیا این شخص مستنداتی را ارائه کرده است اظهار کرد: چرا اعلام نکرده 100 میلیون رأی اضافه شده است؟ آیا زدن اینگونه تهمتهای ناروا درست است؟ از این بدتر و بزرگتر در سال 88 اتهاماتی زده شد و بسیار زشت است که این حرفها دوباره مطرح میشود.
کدخدایی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا اعضای شورای نگهبان در زمان بررسی لایحه CFT در مجلس حضور خواهند یافت، اظهار کرد: بله، ما طبق روال گذشته که برای بررسی لوایح و مصوبات در مجلس حضور مییافتیم، درباره این لایحه هم حضور خواهیم یافت.
انتهای پیام/
سارا خالقی
با این مسئله هم باید مثل برجام برخورد کرد،
یعنی اول وزارت خارجه و اقتصاد جلساتی با آنها بگذارند که اگر چه چیزی تصویب شود همه قبول دارند؟ بعد آنرا به مجلس بیاورند و در اینصورت مجلس هم همراهی میکند چون قبلا مصلحتها رعایت شده.
مثل کاری که در برجام شد و متن قطعنامه سازمان ملل با مذاکره نهایی شد و سریع هم تصویب شد. .