معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز به غلظت غنی سازی متعهد نیستیم .

از امروز به غلظت غنی سازی متعهد نیستیم/  اقدام انگلیس علیه نفتکش ایران راهزنی دریایی استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی در نشست مشترک با ربیعی و کمالوندی برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم. از امروز به غلظت غنی سازی متعهد نیستیم و در نامه‌ای که توسط ظریف تهیه شده این موضوع به خانم موگرینی هم  اعلام می‌شود.

 

عراقچی: ما در پایان گام اول کاهش تعهدات برجامی هستیم به دلیل فراهم نشدن خواسته‌های ما گام دوم را بر می‌داریم. گام دوم مربوط به غلظت غنی سازی است. نامه‌ای به خانم موگرینی داده شده که در صورت محقق نشدن خواسته ها‌ی ما در مهلت ۶۰ روز دوم باز کاهش تعهدات را خواهیم داشت. در این مدت پنجره دیپلماسی باز است.

 

وی افزود: طنزی این وسط رخ داده و آمریکا که از برجام خارج شده و به شورای حکام مراجعه کرده است. هر عضوی البته می‌تواند به این شورا مراجعه کند، اما مهم این است که اروپا و روسیه و چین با آمریکا همراهی نکرده اند که باز هم انزوا امریکا را به دنبال خواهد داشت.


معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران یکسال به دیپلماسی زمان داده است، ما بر اساس برجام و مواد ۲۶ و ۳۶ گام بر می‌داریم.


وی همچنین خاطرنشان کرد: تماس تلفنی روحانی و مکرون سازنده بود. علاوه براین گرایش اروپا، چین و روسیه برای پیدا کردن راه حل کاملا مشهود است و این اراده وجود دارد. این توافق صورت گرفته است تا زمینه ساز‌ی دور جدید شکل بگیرد.


این دیپلمات کشورمان تاکید کرد:کمسیون مشترک مثبت بوده  و به دنبال زمینه سازی نشست وزرای امور خارجه هستیم.

عراقچی در پاسخ به باشکاه خبرنگاران جوان خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها می‌توانستند خواسته‌های ما را فراهم کنند در گام دوم حضور نداشتیم. اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌ها ما را در خصوص فروش نفت و گشایش بانکی فراهم کنند.

وی ادامه داد: اینستکس به عنوان گام ابتدایی خوب است، اما خیلی طولانی شده و در صورتی مفید خواهد بود که فروش نفت و مبادلات مالی انجام شود. در حال حاضر نهاد‌های متناظر با هم کار می‌کنند وتبادلاتی به صورت محدود و آزمایشی صورت گرفته است. از لحاظ سیاسی بسیار خوب است که برابر تحریم امریکا ایستادگی می‌کنند، اما اعتبار ان برای ایران به هیچ وجه راضی کننده نیست و همچنان تبادلات و گفت وگو‌ها وجود دارد.

عراقچی در خصوص نیروگاه اراک هم گفت: بحث اراک جداگانه است بدین خاطر که بحث مدرن سازی اراک به تاخیر افتاده اگر کشور‌های متعهد نتوانند به مدرن سازی برگردند ما کار را در خصوصاین نیروگاه مانند گذشته از سر می‌گیریم.در خصوص اراک کار‌های مفیدی انجام شده، اما کماکان رصد می‌کنیم اگر به جدول زمانی ما برگردد ما کاری را انجام نمی‌دهیم اگر پیشرفتی حاصل نشد اقدام دیگری انجام می‌دهیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توضیح داد: این نفتکش که حامل نفت ایران بود سوپرتانکر است با دو میلیون بشکه و به خاطر ظرفیت بالا امکان عبورش از کانال سوئز نبوده و لذا از جبل الطارق بوده و برخلاف ادعای انگلیس مقصد آن سوریه نبوده و هدف جای دیگری بوده و از آبراه بین المللی در جبل الطارق عبور می‌کرده است.
 وی ادامه داد:هیچ قانونی به انگلیس این اجازه را نمی‌دهد این نفتکش را متوقف کند و این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی این نفتکش هستیم. سفیر انگلیس روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار شد و دیروز هم برای بار دوم به وزارت خارجه آمد.

این دیپلمات کشورمان گفت: مشورت‌هایی را با اسپانیا صورت می‌دهیم وکلای مجرب استخدام شدند ما برای تامین منافع خود همه مسیر‌ها را امتحان خواهیم کرد و برای استیفای حقوق خود از هیچ راهی نخواهیم گذشت و امیدواریم از طریق راه حل‌های حقوقی این موضوع حل و فصل شود.

عراقچی در خصوص برداشتن گام دوم توضیح داد: برداشتن گام دوم به معنای بسته شدن رایزنی دیپلماتیک نیست که نمونه اش را شاهد بودیم که مکرون با روحانی تماس تلفنی گرفت. روحانی در این باره گفته که اگر امریکا تحریم‌ها را بردارد حضور امریکا در ۴+۱ مانعی ندارد، اما به معنای ۵+۱ نیست. مذاکرات ما با ۴+۱ است و حضور امریکا تنها در سایه برداشتن تحریم‌ها است.امیدواریم در روز‌های اینده بتوانیم بر روی ابتکارات جدید رایزنی کنیم.


وی ادامه داد: ایران هیچ امیدی به هیچ کشوری نبسته چه به رسد به اینستکس. ما در جنگ اقتصادی که امریکا به راه انداخته در تلاشیم مسیر‌ها را باز کنیم. استفاده چین، روسیه و همسایگان از پول محلی از جمله ابتکارات ما محسوب می شود. با اروپا مسیر اینستکس را داریم، اما به آن امید نبسته ایم.ما باید تمام مسیر‌ها را با شرکای اقتصادی باز کنیم، ایران از یک اعتبار بین المللی برخوردار است، چون تمام تعهدات را با حسن نیت انجام داده و یکسال هم پس از خروج آمریکا با حسن نیت تعهدات مان را انجام دادیم. به اعتبار حقانیت و مشروعیت بین المللی دست یافته ایم.

این دیپلمات کشورمان عنوان کرد: قسمت هسته ای برجام 4 رکن اساسی دارد ایران به منظور اعتماد سازی برخی تعهدات را قبول کرده ایم. برای مثال درخصوص گام اول میزان ذخایر بود و گام دوم غلظت بود، اینکه ایران دو تعهد خود را کنار می گذارد بیشتر از کمیت آن بعد سیاسی دارد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۶ تير ۱۳۹۸
منتظر جواب دندان شکن به انگليس هستيم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۶ ۱۶ تير ۱۳۹۸
بسپارید به سپاه خودش درست میکند
آخرین اخبار