آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون مذاکره با شرکت بیمه ای جدید برای بیمه تکمیلی فرهنگیان و جذب دانشجوی جدید در دانشگاه فرهنگیان  مواجه بود.

از احتمال تغییر و تحولات در بیمه تکمیلی فرهنگیان تا جذب دانشجومعلم جدید در دانشگاه فرهنگیانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مانند  مذاکره با شرکت بیمه ای جدید برای بیمه تکمیلی فرهنگیان، موانع اجرای رتبه بندی معلمان و اخذ مجوز برای جذب ۵ هزار دانشجومعلم جدید در دانشگاه فرهنگیان  سپری شد.

مذاکره با شرکت بیمه‌ای جدید برای خدمات رسانی به فرهنگیان/ خدمات بیمه تکمیلی فعلی منع قانونی ندارد

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان و برخی شائبه‌ها درباره تمدید مهلت یک ماهه بیمه سال گذشته بیان کرد: مشکل غیرقانونی بودن خدمات رسانی بیمه به فرهنگیان حل کردیم و در این زمینه مشکلی خاصی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: البته برای قرارداد جدید یک شرکت بیمه‌ای با ما وارد مذاکره شده است که فعلی نامی از آن نمی‌برم و باید این شرکت اعتبار سنجی شود؛ چنانچه اعتبار آن برای ما مسجل شد از طریق بیمه گذاری اقدام خواهیم کرد.

موانع اجرای طرح رتبه بندی معلمان

علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره چگونگی اعمال ۱۸ درصد فوق‌العاده ویژه که طبق رای دیوان عدالت در سال ۹۸ حذف می‌شود در حالی که اساس پرداختی در طرح معلم تمام وقت هم همین موضوع است، اظهار کرد: طبق مصوبات موجود و پیگیری‌هایی که انجام دادیم فوق‌العاده ویژه را برای پست‌های آموزشی ایجاد می‌کنیم و اجازه حذف آن را نخواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال دریافت مجوز برای پرداخت فواق‌العاده ویژه هستیم، افزود: ممکن است برخی اقدامات غیر قانونی وجود داشته باشد، اما آموزش و پرورش برای اجرای فوق‌العاده ویژه و پرداخت آن به معلمان حتما با مجوز قانونی کار را دنبال خواهد کرد.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و چگونگی پیشرفت این طرح تا رسیدن به مرحله اجرا گفت: برای اجرای طرح رتبه‌بندی باید رتبه‌های حرفه‌ای و امتیازات هر رتبه را در قالب قانون از مجلس اخذ کنیم علاوه بر آن نحوه اجرای طرح را باید از دولت بگیریم که هر کدام از این موارد در دولت و مجلس ممکن است با تغییراتی همراه باشد.

اخذ مجوز جذب ۵ هزار دانشجومعلم جدید در دانشگاه فرهنگیان

فرایند تکمیل ظرفیت در سال تحصیلی فعلی با اما و اگر‌های بسیاری مواجه شد و بنا بر گفته مسئولان امر این کار به دلایلی همچون اختلال در نظم برگزاری کلاس‌ها و فرایند آموزشی، منتفی شد، اما ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش از احتمال تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به جهت ماموریت گرا بودن و داشتن مجوز استخدامی خبر داده بود چراکه در صورت حذف تکمیل ظرفیت در این دانشگاه، مجوز‌های استخدامی دچار مشکل می‌شد.

بر همین اساس و با توجه به پیگیری‌های آموزش و پرورش، وزارت علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در روز ۱۴ آبان ماه مجوز تکمیل ظرفیت ۵ هزار داوطلب دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جاری علاوه بر حدود ۳۶ هزار دانشجوی پذیرش شده در کنکور سال ۹۷ و اساسنامه ماده ۲۸ صادر شد.

شیوه‌نامه تکمیل ظرفیت به زودی در سایت وزارت آموزش وپرورش درج خواهد شد تا از این طریق رفع بخشی از نیاز سال‌های آتی به معلمان دانا، توانا، جوان و علاقمند به حرفه مقدس معلمی در سراسر کشور فراهم شود.

ارائه کلکسیونی از طرح‌ها نشانه ابتکار و خلاقیت نیست/ وجود شغل دوم، تاب آوری معلمان را کاهش داده است

حجت الاسلام محمدیان رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: چند سال قبل مبتنی بر نتایج پژوهشی عرض کردیم بسیاری از خشونت‌ها و برخورد‌های سخت که از سوی معلمان انجام می‌گیرد به علت فشار کاری خستگی مفرط و پرداختن به شغل دوم است به دلیل خستگی، اضطراب و نگرانی از تاب‌آوری معلمان کاسته شده است و نگاه مکانیکی به آن‌ها و نگاه طلبکارانه برخی اولیا که به چشم یک فرد مزد بگیر به معلم نگاه می‌کنند جایگاه این سمت متزلزل کرده است.

یک ضرب‌المثلی است که می‌گوید آزموده را آزمودن خطاست، آزموده‌های قبلی نشان داده است، ارائه کلکسیونی از طرح‌ها نشانه ابتکار و خلاقیت نیست؛ ارائه یک راه حل مطمئن مبتنی بر پژوهش، دانش و تجربه می‌تواند انبوهی از مشکلات را حل کند.

قبلا هم به دوستان خوب یادآور شده‌ام چه از نمایندگان محترم مجلس و چه همکاران محترم در آموزش و پرورش وقتی شما اقدامی مؤثر و کارآمد انجام می‌دهید که بتواند ارکان دولت و مجلس را به شنیدن مطالبات و اتخاذ تصمیم چاره اندیشانه برای بهبود وضعیت معلمان و دستگاه آموزش و پرورش قانع کند و سازمان برنامه و بودجه مجاب شود که باید حقوق آموزش و پرورش تأمین شود.

افتتاح همزمان ۸۵ هزار سامانه حساب یکپارچه مدارس/ ممنوعیت دریافت وجه نقد از والدین

منصور مجاوری مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حساب یکپارچه در سال ۹۵ افتتاح شد، اما جمع‌آوری حساب‌ها به طور متفرقه بود، بیان کرد: این سامانه باعث جمع‌آوری حساب‌های متفرقه مدارس شد و حدود ۸۵ برنامه فوق برنامه داریم که برای همه آن‌ها سامانه تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت هرگونه مبلغ از طریق کد دانش آموز قابل پیگیری است، تصریح کرد: اولیا هم می‌توانند از طریق کد دانش آموز یا کد مدرسه اطلاعات پرداختی را دریافت کنند و سامانه حسابداری مدارس هم می‌توانند از این سامانه بهره بگیرند.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این سامانه ویژه مدارس دولتی است، بیان کرد: امیدواریم از طریق سامانه تا آخر آبان ماه گردش مالی را به اولیا گزارش کنیم و هر مدرسه‌ای یک حساب با کد ۴۱۵ در نظر گرفتیم.

هفته آینده؛ ابلاغ دستورالعمل فعالیت موسسات کمک آموزشی/ توزیع شیر مدارس در انتظار ابلاغ اعتبار

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی از موسسان از گذشته مجوزهای لازم را داشتند که باید با سیاست های جدید به روز شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که کنکور به شکل فعلی وجود داشته باشد، مطالبه دانش آموزان از برنامه های کمک آموزشی وجود دارد؛ چرا که کنکور فعلی نیازمند آمادگی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در هفته آينده دستورالعمل جدیدی برای استفاده از کتاب های کمک آموزشی به مدارس ابلاغ می شود که این برنامه ملاک برخورد با موسسات خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه مجوزها تا پیش از موسسات مختلف بوده اند، در حال بررسی حقوقی هستیم و در تلاشیم این موسسات خود متقاعد شوند تا کار را اصلاح کنند البته در دستور العمل ابلاغی هفته آینده تکلیف این موسسات روشن می شود.

حجم کتاب‌های درسی دانش آموزان کاهش می‌یابد؟

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره بررسی حجم کتاب‌های درسی اظهار کرد: حجم کتاب‌های درسی تحت تاثیر مؤلفه‌های مختلفی از جمله سختی و آسانی مطالب، چگالی محتوای درس، توان معلم، تعداد دانش‌آموزان، نحوه تدریس، کلاس‌داری و استفاده کامل از جلسات هر درس است.

وی ادامه داد: برای بررسی اینکه حجم کتاب برای درسی خاص مناسب است یا خیر باید تمامی مؤلفه‌های ذکر شده در کنار هم مورد توجه قرار گیرد و صرفا نباید بالا بودن حجم مطلب را با یک عامل سنجید.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه پژوهشی برای بررسی حجم کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: چنانچه بر اساس مطالعات در حال اجرا به بالا بودن حجم کتاب‌های درسی پی ببریم حتما این موضوع را اصلاح خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار