بسیاری از کارشناسان ترکیه‌ای معتقدند حتی پس از پایان مهلت ۱۸۰ روزه معافیت مشتریان نفتی ایران، امکان تجارت با تهران از طریق پول ملی وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، تجدید تحریم های آمریکا علیه ایران، صحبت در خصوص تجارت با پول ملی را مطرح کرده است.

واشنگتن روز گذشته [دوشنبه] تحریم های تازه ای را علیه بخش انرژی، مالی و همچنین صنعت حمل و نقل ایران اعمال کرد. بیش از 700 شخص، شرکت حمل و نقل آبی و هوایی و همچنین بیش از 50 بانک ایرانی و زیرمجموعه های داخلی و خارجی آنها مشمول این تحریم ها شدند.

کاخ سفید همچنین برای کشورهای چین، یونان، هند، ترکیه، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و تایوان معافیت 180 روزه خرید نفت ایران را در نظر گرفت. این اقدام تا حدودی مانع تشدید نگرانی ها در خصوص حجم عرضه نفت در بازارهای جهانی شد.

بسیاری از کارشناسان ترکیه ای معتقدند حتی پس از پایان مهلت 180 روزه معافیت مشتریان نفتی ایران، احتمال تجارت با این کشور با ارزهای محلی وجود دارد.

محمت کاج، هماهنگ کننده سیاست های داخلی مرکز مطالعات ایران در آنکارا گفت: ترکیه بدون شک به واردات نفت و گاز از ایران ادامه خواهد داد. ترکیه در میان هشت کشوری است که به طور موقت از تحریم های آمریکا علیه مشتریان نفتی ایران معاف شده است. اما تعامل تجاری ترکیه با ایران با دلار تا حدودی مشکل است.

وی  از مذاکرات دو کشور ایران و ترکیه در خصوص تعامل تجاری با پول ملی استقبال کرد و گفت: تجارت با لیره نیازهای دو طرف را برطرف می کند.

کارشناسان انجمن صنایع و بازرگانان ترکیه  نیر بر این باورند که تحریم ها، دو کشور را از لحاظ تجاری بیشتر از قبل به هم نزدیک می کند.

پریهان فتیح، رئیس انجمن صنایع و بازرگانان ترکیه گفت: برخی از کشورهای اروپایی قادر به تجارت با ایران نیستند بنابراین ترکیه مسیری مناسب است. اروپایی ها از طریق شرکت های ترکیه ای می توانند با ایران تجارت کنند.

آمارها نشان می دهد، حجم تعاملات تجاری ایران و ترکیه در سال 2017 به 11 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید که با رشد 11 درصدی نسبت به سال قبل آن همراه بوده است. در 9 ماه اول سال جاری میلادی نیز  حجم تعاملات تجاری بین دوکشور به 7.5 میلیارد دلار رسید.

یادآور می شود محصولاتی همچون نفت خام، گاز طبیعی، پلاستیک، فلزات غیر از آهن، و مواد آلی بخش عمده کالاهایی را تشکیل می دهد که از ایران به ترکیه صادر می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، ترکیه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار