کتاب فرهنگ عامه، ضرب المثل‌ها و کنایه‌های لاهیجان رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛‎ قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: کتاب فرهنگ عامه، ضرب المثل‌ها و کنایه‌های لاهیجان اثر اکبر شاهانی مقدم، در لاهیجان رونمایی می‌شود.
وی افزود: رونمایی از کتاب فرهنگ عامه، ضرب المثل‌ها و کنایه‌های لاهیجان اثر اکبر شاهانی مقدم در روزشنبه ١٩ آبان ساعت ١۶ با حضور شعرا و هنرمندان گیلان در سالن اجتماعات اتاق اصناف شهرستان لاهیجان برگزار می‌شود.
مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: این کتاب در ۱۴۴ صفحه و حاوی ضرب المثل‌ها، کنایه‌ها و تشبیهاتی است که از دیر باز در میان مردم این خطه از گیلان بکار برده می‌شد.
قاسم مصفا افزود: نویسنده کتاب سعی کرده است با استدلال بین شنیده‌های شفاهی و مکتوب آن، درست‌ترین واژه را انتخاب کرده و با شناخت آوایی ارائه کند و کتاب در این زمینه  نوآوری خاصی دارد.
وی گفت: اکبر شاهانی مقدم با کوشش زیاد توانسته ضرب المثل‌ها و کنایه‌های زادگاه خود را گردآوری کند و این مجموعه به زبان گیلکی به گویش لاهیجانی تدوین شده و همراه با آوانویسی و معادل فارسی است و کنایه مربوط به هر ضرب المثل همراه آن آورده شده است.
مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: این کتاب دارای ٦٠٠ کنایه کاربردی است که برای نخستین بار در فرهنگ نویسی آمده است نویسنده معتقد است در گذشته ضرب المثل‌ها را افرادی مانند نگارنده ساخته، پرداخته و اشاعه داده اند بنابراین ٣٣ ضرب المثل را خود مولف، همراه با آوا نوشته است، ترجمه فارسی و کنایه‌های کاربردی  هم به کتاب اضافه شده است.
قاسم مصفا تصریح کرد: اکبر شاهانی متولد ١٣٣٦، اهل لاهیجان است که در زمینه شعر، داستانویسی و نقاشی نیز فعالیت دارد.

 

انتهای پیام / ق

کتاب فرهنگ عامه، ضرب المثل‌ها و کنایه‌های لاهیجان هفته آینده رونمایی  می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.