مخاطرات زیادی شهر شیراز را تهدید می‌کند/ آمادگی در برابر بحران از ضروریات جامعه امروزی است که در قالب شعار تحقق نخواهد یافتعضو هیئت‌رئیسه شورای شهر شیراز با اشاره به واقع شدن چندین گسل فعال و لرزه خیز در اطراف شیراز و خطر قریب الوقوع زلزله، گفت: مخاطرات زیادی شهر شیراز را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نواب قائدی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: هر ساله شاهد حوادث طبیعی و غیرمترقبه مختلفی از جمله زلزله، سیل، آتش سوزی و رانش زمین در سراسر کشور هستیم که علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی زیادی را نیز به همراه داشته است.

وی با اشاره به ریزش کوه در خیابان کوهستان بلوار جمهوری، افزود: این حادثه هرچند ابعاد گسترده‌ای نداشت، ولی زوایای پنهان زیادی از وضعیت شهر شیراز در صورت وقوع بحران‌های احتمالی را نظیر سردرگمی ارگان‌های مختلف، نبودن فرماندهی واحد، ضعف در تصمیم گیری به موقع و اقدام سریعو نبود تجهیزات و بودجه مقتضی جهت رفع بحران را  آشکار ساخت.

قائدی ادامه داد: مخاطرات زیادی شهر شیراز را تهدید می‌کند از جمله واقع شدن چندین گسل فعال و لرزه خیز در اطراف شیراز و خطر قریب الوقوع زلزله، عبور رودخانه خشک از محدوده شهری و احتمال وقوع سیل، زمین لغزش احتمالی ناشی از ساخت و ساز‌های غیر کارشناسی در ارتفاعات، گودبرداری های غیر اصولی رها شده، رانش زمین ناشی از افت سطح آب زیرزمینی بخاطر خشکسالی و نبود مدیریت منابع آبی و آتش سوزی که همگان به خوبی از آن آگاهی داریم.

عضو شورای شهر بیان کرد: آیا وقت آن نرسیده است که قبل از اینکه اتفاق ناگواری دیگری در شهرمان بیفتد و شاهد پرپر شدن عزیزانمان باشیم، مخاطرات شیراز را شناسایی کرده و اقدامات متناسب پیشگیرانه انجام دهیم؟ و سیستم مدیریت بحران به معنای واقعی و کارامد در بحران‌های احتمالی را ایجاد کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که پدافند غیرعامل را در مدیریت شهری جدی بگیریم؟

وی گفت: آمادگی در برابر بحران از ضروریات جامعه امروزی است که در قالب شعار تحقق نخواهد یافت، کسانی که خود را همواره در برابر بحران آماده کردند با کمترین هزینه و سرافراز در برابر مشکلات فائق آمدند، اما آن‌هایی که آماده نبودند با هزینه‌های مضاعف و تلفات بیشتر، سطح بالایی از نارضایتی را فراهم کردند.

قائدی با بیان اینکه یکی از موارد مهم توسعه شهری، رعایت مسائل ایمنی در شهر‌ها است و باوجود بلایای طبیعی و حوادثی نظیر سیل، زلزله، طوفان، آتش‌سوزی و غیره، این مهم باید به‌عنوان یک اصل در توسعه شهری مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: در غیر این صورت هرگونه ساخت‌وساز و توسعه‌ای در امان نخواهد بود و ضمن ضرر جانی و مالی وارده به شهروندان، برای رشد و توسعه اقتصادی بسیار زیان‌بخش و مانعی در راه دستیابی به توسعه پایدار خواهد بود.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر شیراز تأکید کرد: همگام با توسعه شهر لازم است موضوعات خاص محیطی و محلی به‌عنوان عامل مهم مورد شناسایی قرارگرفته و با برنامه‌ریزی و تعیین یک چهارچوب مناسب قانونی و مالی، این مسائل در رأس قرار گیرد و به‌گونه‌ای عمل شود که بتوان آن‌ها به‌عنوان اقدامات مفید و عامل توسعه پایدار شهری برشمرد.

قائدی گفت: در تراز کلان، «قبل»، «هنگام» و «پس» از رویداد‌ها باید ازلحاظ زیرساختی و راهبردی ارتباط و هماهنگی سیستمی دستگاه‌ها در کل واحد شهری موردتوجه قرار گیرد. در این راستا باید مواردی به‌عنوان پیش‌نیاز‌ها و پارامتر‌های اساسی در پدافند غیرعامل مدنظر قرار گیرد.

این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر به نظر می‌رسد امکان تحقق مدیریت واحد شهری میسر نباشد، ادامه داد:، اما باید در زمان بحران و خطر و اقدامات پیشگیرانه، تمامی ارگان‌های مرتبط با حوزه شهری به‌صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند که این مهم اتفاق نمی‌‌افتد مگر اینکه بستر‌های قانونی آن و شرح وظایف مشخص هر یک از ارگان‌ها تحت مدیریت و فرماندهی واحد مدیریت بحران شهری پیش‌بینی‌شده باشد.

وی افزود: با توجه به اهمیت مؤلفه‌های مدیریت شهری و اثرات آن در کاهش صدمات و خسارات تجهیزات، تأسیسات و نیروی انسانی، باید این مؤلفه‌ها؛ از قبیل: ساختار شهر، ساختار منطقه، فرم و بافت شهر، کاربری اراضی شهری متناسب با پدافند غیرعامل باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا، بیان کرد: با نگاهی به حوادث اخیر عموماً به دنبال وقوع هر حادثه، تجمع و ازدحام مردم در شبکه‌های معابر افزایش می‌یابد و این سردرگمی‌ها منجر به تشدید بحران می‌شود، همه میدانیم که شبکه معابر شهر‌ها در شرایط عادی دارای مشکلات متعدد بوده و شکی نیست که پس از وقوع حادثه بحرانی‌تر خواهد شد.

قائدی گفت: یکی از معضلاتی که بیشتر کلان‌شهر‌ها با آن مواجه هستند بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری هستند که علیرغم ایجاد یک فرصت برای شهرها؛ باوجود کوچه‌های باریک و منازل قدیمی با بافت متراکم و شرایط نامناسب سازهای، عملاً تهدید بزرگی نیز برای شهر‌ها محسوب می‌شود که در صورت بروز حادثه‌ای در این نقاط شهری، عواقب فاجعه باری در پی خواهد داشت که باید نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده به‌طورجدی در دستور کار ارگان‌های مرتبط قرار گیرد.

به گفته وی موضوع پدافند غیرعامل تمامی اقدامات پیشگیرانه در ابعاد مختلف مدیریت شهری ازجمله شهرسازی، عمرانی، حمل‌ونقلی و فرهنگی و ... را در برمی‌گیرد به‌طوری‌که مجموعه شهری آمادگی مواجهه با بحران‌ها را داشته باشد و در زمان وقوع بحران‌های احتمالی علاوه بر اینکه حداقل خسارات مالی و جانی را متحمل شود، امکان استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهری در جهت مدیریت بحران فراهم شود.

این عضو شورای شهر تأکید کرد: تمامی ارگان‌های دخیل در مدیریت شهری باید بر اساس قوانین و مقررات، ضمن آگاهی از پدافند غیرعامل در حوزه کاری خود همکاری لازم را با مجموعه مدیریت پدافند غیرعامل داشته باشند، اما شهرداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت شهری باید نقش پررنگی در این موضوع داشته باشد.
انتهای پیام/ر

توجه به پدافند غیرعامل در مدیریت شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار