عضو شورای شهر اصفهان گفت: متأسفانه به دلیل تأمین نشدن بودجه و تسهیلات بانکی از طرف دولت ، بانک‌ها از پرداخت وام تسهیلات ارزان قیمت برای احیای بافت‌های فرسوده خودداری می‌کنند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغربرشان عضو شورای شهر اصفهان در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دو هزار و ۳۰۰  هکتار بافت تاریخی ، فرسوده و حاشیه ای در پانزده منطقه شهرداری اصفهان وجود دارد ، اضافه کرد : تسهیلات ارزان قیمت با بهره کم برای احیای بافت‌های فرسوده درشهر اصفهان باید ازاولویت برخوردار باشد و این مناطق از دریافت تسهیلات یارانه بافت فرسوده بهره مند شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل تأمین نشدن بودجه و تسهیلات بانکی از طرف دولت ، بانک‌ها از پرداخت وام تسهیلات ارزان قیمت خودداری می‌کنند ، افزود : با نزدیکی به فصل بودجه سال ۹۸ باید  اعتبارات لازم پیش بینی شود  که هرچه سریع‌تر با دریافت تسهیلات کم بهره شاهد بازسازی ، نوسازی و احیاء بافت فرسوده کلانشهر اصفهان باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار شهری یکی از اهداف و برنامه‌های شورای پنجم و شهرداری بود ، اضافه کرد : با توجه به رکود اقتصادی گام های موثر همه جانبه  در امور شهری و شهرداری برداشته شده است.

وی افزود: جهت بررسی کارشناسی و عملیاتی برنامه‌های انجام شده شهری  باید از مجموعه صاحب نظران، متولیان و سازمان‌های مردم نهاد  تشکیل شده تا  زیر نظر مستقیم شهرداری اصفهان در تعامل با شورای اسلامی شهر فعالیت کنند؛ تا راهکارهای اجرایی زود بازده در جهت تصویب به شورای اسلامی شهراصفهان ارایه کنند.

برشان با بیان اینکه جامعه امروز و کلان شهر اصفهان رو به پیری رفته ، با بالارفتن سن امید در زندگی کلان شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر است ، ادامه داد: بیش از ۱۰ درصد یعنی بیش از ۲۰۰ هزار نفر آن را سالمندان بالای ۶۰  سال تشکیل می‌دهند که هر روز رو به افزایش است و به این معنا است که از  هر ۱۰ نفر جمعیت شهری اصفهان بیش از یک سالمند در درون خود جای داده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه جهت‌گیری و هدف گذاری برنامه ریزان کشور، استان، شهر و شهرداری در راستای ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها مناسب ، برای اختصاص امکانات و تجهیزات مناسب این جمعیت عظیم نیست ، اضافه کرد : شهرداری باید به سهم خود امکانات شهری را متناسب با نیازسالمندان  فراهم کند و در اختیار آنان قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه  سایر سازمان‌های حمایتی از جمله بهزیستی، سازمان های متولی بازنشستگی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها نیز در این امر تعلل کرده‌اند ، افزود : مراکز مرتبط  به فکر ساخت و تجهیز مراکز مورد نیاز شأن سالمندان این شهر باشند.

برشان با بیان اینکه شهرداری و سایر سازمان‌های حمایتی متولی و مدیران برنامه ریزی شهری مکلف هستند تعدادی از اماکن مردمی یا قسمتی از فضای عمومی پارک‌ها ، مراکز فرهنگی اجتماعی ورزشی را تجهیز و در اختیار سالمندان قرار دهند، ادامه داد : باید با ساخت و تجهیز مراکز خاص نگهداری متناسب با سالمندان به عنوان یک مرکز خدمات‌رسان در تعامل با سایر سازمان‌های ذی‌ربط حق این قشر شریف و پیشکسوت ادا شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بعضی از سازمان‌های شهرداری در بلاتکلیفی با ماده ۵۴ و ۸۴ قانون شهرداری هستند اما تعداد زیادی از شهرداری‌ها و بعضی از کلان شهرها وضعیت این سازمان‌ها را مشخص کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان   با بیان اینکه برخی از کلان‌شهرها هنوز در اجرایی کردن سازمان‌های وابسته و متعلق به شهرداری در بلاتکلیفی اساسنامه‌ هستند ، اضافه کرد : اساسنامه‌هایی براساس دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر تبعیت از ماده ۵۴ قانون شهرداری‌ها برای تصویب این سازمان ها پیشنهاد و اجرا  شده است که متاسفانه مفاد ماده ۵۴ و براساس مفاد ماده ۸۴ قانون مغایرت دارد.

برشان با بیان اینکه برای تمام سازمان‌های شهرداری کشور در خصوص اجرای ماده ۵۴ نسخه واحدی پیچیده شده است که مطلوب نیست ، افزود : باید برای بعضی از سازمان‌های شهرداری همانند سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها ، سازمان ساماندهی مشاغل ، میادین میوه و تره بار ، باغ رضوان ، حمل بار و مسافر و سازمان پسماند که درآمدزاست و حوزه فعالیت گسترده‌تری دارد شرایط را فراهم کرد.

وی تصریح کرد : از شهرداری اصفهان درخواست می کنیم که پیگیری جدی موضوع و مذاکره با وزارت کشور در حوزه معاونت مربوطه و تعیین تکلیف نهایی سازمان‌های ذکر شده باشد تا در تعامل با سایر کلان شهرهای کشوری باشیم.

انتهای پیام/م

وجود دو هزار و ۳۰۰  هکتار بافت فرسوده و حاشیه ای در پانزده منطقه شهرداری اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.