مقدسی گفت: موضوع گرد و غبار برای کشور ما بسیار حاد و پیچیده است و همکاری کشورها با یکدیگر تنها راه حل آن است.

پدیده گرد و غبار یک موضوع فرامرزی است/ بی نتیجه ماندن تلاش‌ها برای مقابله با این معضلبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر مقدسی رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون سازمان حفاظت محیط زیست در نشست تخصصی مشورتی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد تاب آوری در برابر حوادث تدریجی شامل طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت اطلاعات برای مقابله با حوادث فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار در دهه اخیر در منطقه غرب آسیا و در ایران بسیار تشدید شده است.

وی افزود: تلاش‌هایی بین کشور‌های موثر و متأثر در موضوع گرد و غبار در منطقه از سال ۲۰۱۰ به بعد به ویژه با تحرک بخشی صورت گرفت، به همین دلیل به لحاظ ملاحظاتی پیشرفت‌ها ثمربخش نبود.

مقدسی گفت: مسأله گرد و غبار مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر ابعاد فرامرزی دارد، بنابر این راه حل ریشه‌ای درمان مسأله گرد و غبار به تعامل کشور‌ها باز می‌گردد.

وی ادامه داد: اساسا منطقه خاورمیانه (منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا) از لحاظ محیط و اکوسیستم طبیعی و منابع حیاتی بسیار آسیب پذیر است و کشورهای این منطقه از لحاظ منابع آبی با یکدیگر مشکلات و مناقشاتی دارند.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: براساس گزارش IPCC که یک نهاد علمی و بین‌المللی است، مناطقی مانند کشور ما که در میانه عرض منطقه قرار دارد، با خسارات سنگین ناشی از تغیرات اقلیمی مواجه می‌شود.

وی افزود: موضوع گرد و غبار برای کشور ما بسیار حاد و پیچیده است و همکاری کشورها با یکدیگر تنها راه حل آن است.

مقدسی بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده توسط مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ایران و مراکز بین‌المللی، تمام کانون‌های بحرانی فرامرزی شناسایی شدند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون سازمان محیط زیست گفت: مرز بین عراق و سوریه، صحرای عربستان، خاک کشور عراق و کشور اردن خوشه‌های فرستنده گرد و غبار هستند.

وی افزود: عمده این اراضی به لحاظ از دست دادن رطوبت یا پوشش گیاهی خاک در معرض حرکت قرار گرفته‌اند، بر همین اساس در زمان وزش باد از سمت شرق به غرب  تا هزارن کیلومتر گرد و غبار را شاهد هستیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع نشست دو بعد ملی و بین المللی دارد که در بعد ملی سازمان محیط زیست به عنوان نهاد هماهنگ کننده در بحث گرد و غبار است، اما دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه افزود: کانون‌های اصلی بحرانی گرد و غبار در سطح ملی شناخته شده هستند و در این زمینه کار مطالعات و‌ تحقیقاتی برای مقابله با گرد و غبار آغاز شده است‌.

مقدسی تصریح کرد:در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار در حوزه بین المللی اقدامات بسیاری صورت گرفته و با تمام کشورها در این زمینه اطلاعات خود را تبادل کرده‌ایم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران از نظر ظرفیت علمی در حوزه گرد و غبار جزء کشورهای مطرح دنیا است و در مذاکرات مربوط به حوزه گرد و غبار همواره پیشتاز بوده است.

وی ادامه داد: کشور ما از لحاظ علمی در زمینه گرد و غبار یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در جهان است، اما باید برای مقابله با این پدیده ارتباطات خود را توسعه دهیم.

مقدسی تصریح کرد: مناطق بیابانی کشور ما می‌تواند پتانسیل اقتصاد پایدار داشته باشد. کشورهایی همچون چین در زمینه اقتصاد پایدار در مناطق بیابانی بسیار فعال هستند و بر همین اساس تجربیات ارزشمندی نیز دارند که ما می‌توانیم  برای مقابله با بیابان‌زایی و مهار کانون گرد و غبار از تجربیات این کشورها استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: نخستین گام مقابله با بیابان‌زایی، توسعه بیابان است که حفاظت از جنگل‌ها و مراتع از توسعه بیابان‌های کشور جلوگیری کنیم و در مرحله بعد باید کانون‌های گرد و غبار شناسایی شوند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: همکاری‌های منطقه‌ای برای حل پدیده گرد و غبار می‌تواند در این زمینه به کشورهای منطقه کمک کند، اما موضوعات امنیتی مانع بزرگی برای اقدامات عملیاتی در کشورهای همسایه برای مقابله با پدیده گرد و غبار بوده است.

وی در ادامه افزود: تقویت بهداشت و درمان، تجهیزات فرودگاه‌ها، تجهیزات انفرادی و تقویت ایستگاه‌های هواشناسی از جمله نیازهای اساسی ما برای مقابله با پدیده گرد و غبار و اثرات مخرب آن هستند.

مقدسی تصریح کرد: APDIM به عنوان زیر مجموعه ESCAP می‌تواند در کاهش خطرات ناشی از بلایای طبیعی از جمله گرد و غبار نقش داشته باشد.

وی افزود: برای حل معضل گرد و غبار ما در حوزه برون مرزی با کشورهای مختلف ارتباط مکرر برقرار کرده‌ایم، همچون برگزاری کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که در نوامبر سال جاری در لهستان برگزار شد که همین موضوع یکی از مهم‌ترین اجلاس‌ها برای پیگیری مسائل محیط زیستی کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار