دولت ترامپ با وجود تهدیدات قلدرمآبانه اولیه خود به چندین دلیل نتوانست آنگونه که از ماه‌ها پیش وعده داده بود، صادرات نفت ایران را صفر کند.

چرا آمریکا از جنگ نفتی با ایران عقب‌نشینی کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از روزی که از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، وعده داد که برای اعمال "فشار حداکثری" به ایران، صادرات نفت این کشور را پیش از اجرای تحریم‌ها به "صفر" خواهد رساند اما همانطورکه پیش‌بینی می‌شد در پایان ضرب‌الاجل شش ماهه واشنگتن به مشتریان نفتی ایران، مقامات دولت او اعلام کردند که ۸ کشور را از تحریم نفتی ایران معاف می‌کنند. این در حالیست که پیشتر عنوان شده بود هیچ کشوری از تحریم‌های نفتی ایران مستثنی نخواهد شد.

اما چرا ترامپ با وجود تهدیدات قلدرمآبانه اولیه خود نتوانست آنگونه که وعده داده بود، صادرات نفت ایران را صفر کند؟

ناتوانی عربستان در جایگزین کردن نفت ایران در بازار
ترامپ برای اجرای سیاستِ به صفر رساندن صادرات نفت ایران، حساب زیادی روی عربستان باز کرده بود اما افزایش شدیدی که در ماه اکتبر در رابطه با قیمت نفت اتفاق افتاد، نشان داد که عربستان و دیگر متحدان آمریکا در منطقه و اوپک نمی‌توانند کمبود عرضه نفت ایران در بازار را جبران کنند. 

این مسئله‌ای بود که کارشناسان و تحلیلگران نفتی نیز پیشتر به آن اشاره کرده بودند. بلومبرگ و دیگر پایگاه‌های تحلیلی نیز بارها تاکید کرده بودند که ظرفیت تولید عربستان محدود است و بویژه با توجه به تقاضای رو به افزایش بازار و شرایط تولید نفت در لیبی و ونزوئلا، حتی با ظرفیت کامل خود نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد. 

با این حال، دولت ترامپ زمانی در این باره به قطعیت رسید که خالد الفالح وزیر انرژی عربستان تنها دو هفته پس از آنکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از توانایی ریاض برای پمپاژ ۱۲ میلیون بشکه نفت به بازار سخن گفت، به صراحت اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند کاهش عرضه نفت ایران را جبران کند.

اصرار مشتریان آسیایی ایران به ادامه خرید نفت
از سوی دیگر، متحدان آسیایی آمریکا همچون هند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان نیز بلافاصله پس از خروج ترامپ از برجام به وضوح اعلام کردند که به دلیل نیاز داخلی خود و محاسبه قیمت‌ها در بازار نفت، نمی‌توانند خرید نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کنند. علاوه بر این، ترکیه نیز به عنوان متحد آمریکا در ناتو تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای گاز ایران ندارد.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام نمایندگان زیادی را نیز برای رایزنی به این کشورها اعزام کرد اما تمام تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای متقاعد کردن آنها به توقف خرید نفت از ایران به دلیل ملاحظات مختلف با شکست مواجه شد.

اصرار متحدان آمریکا به ادامه خرید نفت از ایران و اعلام رسمی عدم حمایت برخی کشورها از این تحریم‌ها تا آنجا ادامه یافت که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از حامیان پر و پا قرص سیاست تحریمی ترامپ علیه ایران به شمار می‌رود، چند روز قبل از فرارسیدن موعد تحریم‌ها در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد با تحریم‌های ایران به متحدان خود آسیبی وارد کند.

محدود بودن ذخایر استراتژیک آمریکا برای جبران کمبود نفت
دولت ترامپ در پی ناامیدی از افزایش تولید نفت اوپک، استفاده از ذخایر استراتژیک خود را نیز برای تامین نفت مشتریان آسیایی ایران و افزایش فشارها بر کشورمان در دستور کار قرار داد اما این مسئله اگرچه باعث آرامش نسبی در بازار نفت شد، ولی به دلیل محدود بودن ذخایر استراتژیک واشنگتن و همچنین، هزینه‌بر و زمان‌بر بودن انتقال محموله‌های نفتی به آسیا به دلیل فاصله زیاد آن با آمریکا در ادامه نتوانست نگرانی بازار از تحریم نفتی ایران را به طور کامل رفع کند.

ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا در دهه ۷۰ میلادی و در پی فلج شدن اقتصاد این کشور ایجاد شد؛ یعنی زمانی که پس از جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۳، کشورهای عربی صادرات نفت خود را به کشورهای غربی و ایالات متحده متوقف کردند. از آن زمان تاکنون، آمریکا چندین بار در مواقع اضطراری از جمله در زمان وقوع توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ و توقف تولید نفت در لیبی در سال ۲۰۱۱ از این ذخایر استراتژیک برای تامین نیاز داخلی خود استفاده کرده است اما این بار استفاده از آن کمکی به تنظیم بازار نفت نکرد.

رسانه‌های آمریکا در همان زمان نوشتند تزریق نفت به بازار از محل ذخایر استراتژیک آمریکا ممکن است در کوتاه‌مدت جواب دهد اما تا مدت زمان زیادی نمی‌توان این سیاست را ادامه داد؛ ضمن آنکه تحویل محموله‌های نفتی از آمریکا به مشتریان آسیایی نیز به دلیل بُعد مسافت، چند ماه طول خواهد کشید. «ریک پری» وزیر انرژی دولت ترامپ نیز بعدها در مصاحبه با خبرنگاران اعتراف کرد که تاثیر استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا [برای کاهش نگرانی‌ها از تحریم نفتی ایران] جزئی و موقت خواهد بود.

انتخابات کنگره و نگرانی از شکست جمهوری‌خواهان
کارشناسان آمریکایی از مدتها پیش هشدار داده بودند که افزایش بهای سوخت در آمریکا در پی نگرانی بازار نفت از تحریم ایران، مهمترین فاکتوری است که پیروزی جمهوری‌خواهان را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به خطر خواهد انداخت و با توجه به تقارن این انتخابات با زمان اجرا شدن تحریم‌های نفتی ایران، این مسئله می‌تواند در انتخاب رای‌دهندگان تاثیرگذار باشد.

این نگرانی پس از آن جدی‌تر شد که بهای جهانی نفت در ماه اکتبر در پی نگرانی از کاهش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم خود در چهار سال اخیر (۸۶ دلار در هر بشکه) رسید. متعاقب آن، رسانه‌های آمریکایی نیز اعلام کردند که از سال ۲۰۱۴ تاکنون قیمت بنزین در آمریکا -آنهم در فصل کم‌مسافرت پاییز- هرگز به این گرانی نبوده است.

افزایش نگرانی‌ها از بالا رفتن قیمت سوخت در آمریکا در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز کنگره باعث شد که دولت ترامپ در ادامه راه، مواضع سختگیرانه اولیه خود را در قبال تحریم نفتی ایران کنار گذاشته و به منظور کاستن از نگرانی بازار، برای اولین بار اعلام کند که اعطای معافیت به برخی از مشتریان نفتی ایران را بررسی می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز تابستان جاری پس از بالا رفتن قیمت نفت در گزارشی نوشته بود اگر ترامپ واقعا می‌خواهد قیمت بنزین را در آمریکا پایین نگه‌دارد، تنها راهش این است که سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۰۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۷
این همه آمریکا ایران رو تحریم کرد چرا ایران آمریکا رو تحریم نکنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
لعنت بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
دلار از سه هزار شده 15 هزار انگار نه اینگار.
Netherlands
اصغر طرقه
۰۵:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
ما خیلی از آمریکا قوی ترهستیم العان به گفته کارشناسان اروپایی هواپیمای ساعقه که ایران ساخته ازتمام جنگنده های آمریکایی پیشرفته ترهست حتی روسها به دنبال خریدش هستن آمریکا دربرابر ایران مثل سوسک دربرابر عقاب هست
Iran (Islamic Republic of)
مدنی
۰۰:۵۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
امریکا فقط از بسته شدن تنگه هرمز در صورت صادر نشدن نفت ایران ترس دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
مطمئن باشید امریکا در این تحریمهاش شکست میخوره
Iran (Islamic Republic of)
Ehsan
۲۳:۵۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
متاسفانه اگه مسئولین به قدرت فکر نیروهای داخلی تکیه و بیشتر سرمایه گزاری کنند قطعا الان به فکر تحریم امریکا نبودیم.بجای خام فروشی باید در صنعت پتروشیمی با کیفیت خوب و قیمت مناسب مستقل میشدیم تا نتنها اسیا بلکه کل دنیا روی ایران حساب میکردن اونوقت امریکا به زانو در میامد یا اصلا بیخیال ایران میشد چون قدرت نظامی رو رهبر و سپاه به کل دنیا نشان دادن و مسئولین مربوطه فقط باید بجای کارهای حاشیه و پست ومقام به فکر سرمایه گزاری باشند.و قوه قضاییه حداکثر فشار بر روی اختلاس گرها یعنی اعدام در اولین فرصت وبدون کوچکترین ملاحظه ای رو اجرا کند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۱۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
80 میلیون لایک.
جانا سخن از دل ما میزنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
ترامپ به خاطر انتخاباتی که در پیش رو داره این کار را کرده والا نمیگذاشت این چند کشور هم نفت ایران را بخرن.ما هم تنگه هرمز را میبندیم تا هیشکی نتونه نفت بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
ترامپ غلط زیادی نکنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید رحمانی
۲۲:۳۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
مردم عزیز بدانند اگر همدلی و وحدت داشته باشیم فقط با صنایع دستی برابر نفت ارز وارد کشور می شود.امریکا و متحدانش بخصوص عربستان حلقه بگوش بداند هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
عقب نشینی میگید؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
عقب نشینی میگید؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
روزی برسه ، اقتصادمون هیچ اتکایی به نفت نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
دررستته
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
روزی برسه ، اقتصادمون هیچ اتکایی به نفت نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
خام نفروشید و محصولات پتروشیمی تولید کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
آفرین که بفکرتان رسید
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
ایران باید نفت نفروشه،بجای اون صنعت های دیگر مردم که رو به افول است و توسط کشورهای دیگر دارد از بین میرود را افزایش داده بازار برای خود درست کند
مثل فرش،پسته ،زعفران ،سنگ های قیمتی مثل فیروزه ،معدن وفولاد ،معرق ومنبت ،گلیم و،،،،ایرانیان داشته های زیادی دارند که رو به نابودی است مثل معماری ایرانی .


وحرف آخر اینکه ،من فکر می کنم آمریکا از یه طرف تحریم میکنه از طرف دیگر با عده ای رویا هم ریخته که از تحریم ها استثنا بشن و از طریق آنها با واسطه نفت ایران را ارزان و با منت کشی بخرد.وگرنه آمریکا کجا دلش بحال کشوری سوخته که موافق خرید نفت ایران بشه برای چند کشور؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
رحمتی
۱۹:۲۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
امریکاهیچوقت جرئت نداره به ایران تعرض کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
ظاهرا با عربستان هم مشکل خورده
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۵۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه-
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۴:۵۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Sweden
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
تحریم هابرایران کارسازنیست.چون به همه جا(خشکی ودریا)راه دارد.ودرمحل فوق العاده ای قراردارد ذخایرایران کشاورزی ایران همه وهمه چیزدرایران برای240میلیون جمعیت کفایت میکند.همه دنیا به ذخایرایران احتیاج دارند.
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۱۹:۳۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
در اینکه ایران و ایرانی توانمند هستند و ذخایر زیادی هم داره حق با شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
انالباطل کان زهوقا وعده خداوند حق است باطل نابودشدنی است امریکامظهر ظلم وبیدادگری ومحکوم به زوال است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
درسته صادرات نفت ایران قطع نشد ولی ...اکثر کشورها به کاهش خرید یک سومی نفت ایران راضی شدند
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۴:۲۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
الان موقع کاهش نفت ایران است تا قیمت نفت را بالا ببریم و نفت کمتری بفروشیم ، زمستان هم در راه است و ... کاهش تولید میتواند امریکا و حامیانش را به التماس بکشاند . ای کاش اصلا نفت نمی فروختیم و به ثروتهای دیگر خود مثل خود ملت ایران که مهمترین ثروت کشور است توجه بیشتری می شد و ....
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۴:۲۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
الان موقع کاهش نفت ایران است تا قیمت نفت را بالا ببریم و نفت کمتری بفروشیم ، زمستان هم در راه است و ... کاهش تولید میتواند امریکا و حامیانش را به التماس بکشاند . ای کاش اصلا نفت نمی فروختیم و به ثروتهای دیگر خود مثل خود ملت ایران که مهمترین ثروت کشور است توجه بیشتری می شد و ....
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز تولید کم هنر نیست ،هنر اقتصاد پر قدرت غیر نفتی است و گر نه رقیبان و دشمنان اقتصاد و پیشرفت ایران آنرا به بهایی بسیار بهتر و بیشتر میفروشند در دوران احمدی نژاد هم که نفت به یکباره به صد و پنجاه دلار در بشکه رسید ،داعش و گروههای تروریستی بوجود آمدند و ایران اسلامی آنچه را میبایست خوب درو کند ،درو نکرد
و از سیاستهای منطقی و درست ما دشمنان با تولید بیشتر سودشان چند برابر و بیشتر از خود ماست
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۱۹:۴۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
احسنت به کاربر بختیاری نظر شمارو تایید میکنم آقا عباس اگه تولید کم و فروش کم بشه بودجه کشور کم میشه اونوقت دولت برای تامین بودجه مجبوره مالیات رو افزایش بده در نتیجه مردم اقتصادشون ضعیف تر میشه و قیمت کالاها افزایش پیدا میکنه...اگه تولید کم نتیجه خوبی داشت روسیه دست به اینکار میزد تا دشمن قدیمیشو زمین بزنه در صورتی که الان روسیه برای جبران کمبود نفت ایران تولیدشو بیشتر کرده
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی
۱۳:۵۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
انشاالله که روزنابودی آمریکا هم فرا می رسه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
خدا لعنت کنه این امریکارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
درود بر رهبرم که فرمود ما تحریم های آمریکا رو شکست میدیم الان منظور حرفشون رو میفهمم
Canada
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
پس علت این گرانی چیه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۴۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
آیا ین درسته که ایران در قبال صادرات نفت فقط میتونه مواد خوراکی دارو وارد کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
خمینی کبیر خداوند روحت را شاد کند که با قاطعیت در زمان حیات فرموده بودی که:" آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند." کجائی که ببینی آمریکا رو به سراشیبی به سمت افول و اضمحلال پیش میرود و فرزندان غیورت به گفته شما که خطاب به جوانان فرمودی همیشه اعتقاد داشته باشید که:" ما می توانیم " و با تکیه به این شعار شما از روی جنگنده آمریکائی جنگنده پیشرفته تری بنام کوثر ساخته اند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
باید بگیم مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۱۹:۴۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز امیدواری شما قابل تحسینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
سپاه گفته بود اگر نفت ایران صادر نشود نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد و این تهدیدی بود که آمریکایی ها از آن ترسیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
سپاه گفته بود اگر نفت ایران صادر نشود نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد و این تهدیدی بود که آمریکایی ها از آن ترسیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
نمیدونم چرا ؟ ما فقط نظاره می کنیم ! خب ماهم مقابله به مثل کنیم نه اینکه بشینیم تا منافع ما رو از بین ببرند !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
چون آمریکا ترسو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
باید کم کم کارهایی بکنیم که بندهایی از برجام را اجرا نکنیم تا اروپا بخودش بجنبد و امریکا هم ببیند که از کارش نتیجه عکس میگیرد.
آخرین اخبار