با نزدیک شدن به ایام شهادت مولای غریبان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بیش از پیش روح معنوی شهر و دل‌های پاک کودکانی به چشم می‌خورد که در سایه عنایت امام مهربانی‌ها آماده‌ی پذیرایی از شهر هستند.

 به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کودکانی که با دل‌های پاک زودتر از دیگران قدم در راه می‌گذارند و خالصانه عشق می‌ورزند.
 
خادمان کوچک امام هشتم (ع) / آَشنایی کودکان با سیره اهل البیت در محصولات فرهنگی آستان قدس
شهر از این جلوه‌های کوچک و دوست داشتنی و از علایق بزرگ در جثه‌ای کوچک و خدمتی وسیع پر است.

ارتباط روحی این بزرگ مردان کوچک با امام مهربانی‌ها درس بزرگی می‌دهد به تمام اهالی این شهر و ناگفته سخنگوی بارز عشقی آشکار است.

حجت الاسلام مهدوی پارسا رئیس اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  با اشاره به تولیدات فرهنگی مکتوب دهه آخر صفر مقارن با شهادت امام رضا (ع) می‌گوید: این تولیدات شامل کتاب-مجله‌های "من؛ شال سبز؛ بابا" و "آقای خورشید مهربان" هر کدام ۱۰ هزار نسخه و کتاب-مجله "کبوتران حرم" ۳۰ هزار نسخه، چاپ و توضیع می‌شود.
 
خادمان کوچک امام هشتم (ع) / آَشنایی کودکان با سیره اهل البیت در محصولات فرهنگی آستان قدس
 
وی ادامه می‌دهد: این تولیدات فرهنگی بوسیله اداره تولیدات فرهنگی به ادارات داخل حرم از جمله بخش کبوترانه، رواق حضرت زهرا (س) و دارالقرآن توزیع می‌شود.
 
خانم اسماعیلی مسؤل بخش کبوترانه حرم با اشاره به استقبال از این طرح می‌گوید: در روز‌های معمولی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ و مناسبت‌های مختلف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کودک به این بخش تحویل داده می‌شوند.
 
خانم صفایی خادم کبوترانه حرم در توضیح بخش‌های مختلف این طرح می‌گوید: طرح کبوترانه مخصوص کودکان ۴ تا ۸ سال است.

وی با بیان اینکه برای کودکان در اولین مرحله در بخش سینما، انیمیشنی متناسب با مناسبت مذهبی آن روز پخش می‌کنند، می‌افزاید: بعد از این بخش کودکان به استخر توپ و پارک رفته و از امکانات تفریحی این قسمت استفاده می‌کنند.
 
خادمان کوچک امام هشتم (ع) / آَشنایی کودکان با سیره اهل البیت در محصولات فرهنگی آستان قدس
خادم طرح کبوترانه با بیان اینکه در بخش حسینیه و همچنین مسجد خانم‌های مربی و  روحانی داستان‌هایی با زبان کودکانه با توجه به مناسبت مذهبی برای آشنایی کودکان با اهل بیت (ع) روایت می‌کنند، ادامه می‌دهد: طرح کبوترانه کودکان زائر غیر ایرانی را هم در این طرح شرکت می‌دهند.
 

آشنایی کودکان با اهل بیت (ع)


 میرطالبی روانشناس مذهبی با اشاره به آشنایی کودکان با امام رضا (ع) می‌گوید: این آشنایی را باید از ابتدای کودکی شروع کرده و حب به اهل بیت علیهم السلام را از کودکی در ذهن او نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه کودک از سنین ۴ و ۵ سالگی (دوران مهد کودک) آماده‌ی آموزش و آشنایی با اهل بیت (ع) است، می‌افزاید: مفاهیمی که به کودک انتقال می‌دهیم باید متناسب با سن کودک بوده وبا زبانی کودکانه، ساده، قابل لمس و باور پذیر برای کودک گفته شود.

میرطالبی ادامه می‌دهد: در آموزش مفاهیم دینی نباید بین سیستم تعلیم تربیت و خانواده تعارضی وجود داشته باشد.
 
خادمان کوچک امام هشتم (ع) / آَشنایی کودکان با سیره اهل البیت در محصولات فرهنگی آستان قدس
این روانشناس مذهبی با اشاره به اینکه خانواده در آشنایی کودک با اهل بیت (ع) و یادگیری وی نقش اساسی دارند، می‌گوید: قطعا بازخورد مثبت خانواده در تشویق کودک به یادگیری این مطالب، تاثیر بسزایی در آشنایی وی با اهل بیت (ع) دارد.

وی با تأکید بر اینکه یادگیری آموزه‌های دینی برای کودک باید مستمر بوده و از مربیان کارآزموده برای انتقال مفاهیم دینی و آشنایی کودکان با اهل بیت (ع) استفاده کرد، می‌افزاید: وجود روح مذهبی در شهر مشهد و هم جواری با حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) موجب می‌شود تا کودکان آشنایی بهتری با امام رضا (ع) داشته باشند.
 

آشنایی کودکان با سیره اهل بیت (ع)


حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضویهم  با اشاره به برنامه‌های حرم امام رضا (ع) به مناسبت شهادت امام رضا (ع) می‌گوید: کودکان و نوجوانان در دهه پایانی صفر می‌توانند با سیره پیامبر اکرم (ص)، امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) در قالب سه نمایشگاه حکایت آفتاب، در سایه‌سار رضوان و کبوترانه بیشتر آشنا شوند.
 
خادمان کوچک امام هشتم (ع) / آَشنایی کودکان با سیره اهل البیت در محصولات فرهنگی آستان قدس
 
زیبایی این شهر همین است که امید در دل زنده می‌شود، راه اهل البیت (ع) امتداد دارد و مسیر این راه با جوانه‌های کوچک نوید باغی سرسبز و زمینی پربرکت را می‌دهد.
 
انتهای پیام//ف.ش

گزارشگر: فاطمه شه دوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.