خودروسازان کمتر از ۶۰ روز فرصت دارند تا از ابتدای دی ماه بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی یعنی مرحله سوم طرح "استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی" را اجرایی کنند.

60 روز سرنوشت‌ساز برای خودروسازانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمان مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود، قانون‌گذار اعلام کرده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودروسازی هم نیست چرا که باید تولیدکننده این فرصت را به منظور تغییر وضعیت در اختیار داشته باشد و با توجه به این‌که صنعت خودروسازی به دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری است، بنابراین فرصت ارائه شده توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و در سه مرحله زمانی تعیین شد.

براساس تصمیمی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت، خودروسازان، قطعه‌سازان و رییس سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شد، موارد اولیه تدوین شده در خصوص استانداردهای خودرویی که باید در موعد زمانی نزدیک‌تری اجرایی شوند، استانداردهای ساده‌تری به شمار می‌آمدند تا خودروسازان بتوانند از عهده‌ اجرای آن برآیند اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیاز است تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شوند، نزدیک می‌شویم شرایط برای خودروسازان سخت‌تر خواهد شد.

باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزام‌آور شده است و اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد را در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌شود.

فاز اول؛ توقف تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای

با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه‌سوز، وانت کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک و J۵ هیوندای I۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد.


بیشتربخوانید:احتمال کاهش قیمت خودرو برای مصرف کننده ها قوت گرفت! 


علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذر ماه سال گذشته براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شده‌اند.

فاز دوم؛ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد

اما در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و علاوه بر این، سه خودروی "سیتروئن"، "وانت آمیکو" و "FAW" مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کردند و توانستند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند.

۲ ماه تا سررسید بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی

نکته قابل اشاره این‌که صرفا در مورد خودروهای تولید داخلی که از قبل خط تولید آن‌ها وجود داشته، زمان‌بندی سه مرحله‌ای مدنظر قرار گرفته است که در مرحله دوم هیچ یک از این خودروها با توقف خط تولید روبرو نشدند هر چند که در مرحله اول ۲۵ خودرو با توقف خط تولید روبرو شدند. اما خودروهای وارداتی و خودروهای جدید تولیدی موظف به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه از همان ابتدای دی ماه سال گذشته (۱۳۹۶) هستند.

در عین حال پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر تحقق استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷، اعتراضات مختلفی در ارتباط با برخی از این استانداردها مطرح شد مبنی بر این‌که مواردی از استانداردهای ۸۵ گانه حتی در اروپا نیز اجباری نیست.

مسئله‌ای که موجب شد نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - در اولین واکنش خود اعلام کند که این سازمان بر موضع خویش درباره زمان‌بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال جاری به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

60 روز سرنوشت‌ساز برای خودروسازان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۰۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
چرا همه اش حرف هست عمل چرا نیست نمیدونم چه بگم از این همه حرف که میزنند اما عملی در آن دیده نمیشود اگر ماشینهای خارجی وارد شود خودروسازان داخلی حساب به دستشون میاد .
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۲۳:۳۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
لطفا استاندارهای اعمال شده تا الان رو اعلام کنید چون نمیتونیم که بگیم خودروهای داخلی کاملا با استانداردها هماهنگ شده چون کیفیت افزایش پیدا نکرده و فقط طرح خودرو و قیمتش هست که تغییر کرده امیدواریم اینگونه طرحها باعث افزایش بیش از حد قیمت خودروهای داخلی نشه و نکته آخر اینکه الان در اکثر خطوط تاکسی رانی خودروهایی با سن بالای 10 سال دیده میشه و رانندها دلیلش رو ندادن وام و نبود بودجه در بانکها اعلام میکنن لطفا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
ببخشید شما چرا بهونه میدین دست این خودروسازان اینا خودشون همینجور قیمت خودروهاشون رو روزانه میبرن بالا دیگه اینو کم داشتیم که کیفیتشون رو ببرن بالا بعد خدا میدونه قیمتاشون رو چقدر میخوان بالا ببرن تورو بخدا بذارین همین کیفیتی که دارن رو داشته باشن هیچ کس که توی این مملکت نمیتونه جلوشون رو بگیره ما هم خودمون رو سپردیم به قضا و قدر
Germany
حمیدرضا
۲۰:۴۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
بابا کیفیت
شرکت بنز هیوندا و تویوتا باید از پراید الگو بگیرن ک ایمنه
میگین از رده خارج شده اینایی ک میدن دست مردم بنزه با ارم پراید
چرا وقتی خودروهای پیش فروش ماهای قبل نمیدن مجوز پیش فروش جدید میدن کسی ب فکر مردم نیست چرا؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Asad
۲۰:۱۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
برخورد با خودروسازها؟؟؟!!!
Germany
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
نظارت ها باید بیشتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
کدوم نظارت
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۹:۳۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
با سلام
اقایان عزیز سالهاست . به ما وعده افزایش کیفیت میدید.اما فقط افزایش قیمت نسیب ما شده
خواهشا'' کیفیت را بهانه نکنید.
کار خودتون رو انجام بدید .
منت سر مردم نزارین .
کدام کیفیت !!!
خودرو با کیفیت !!!
خدمات پس از فروش !!!
دروغ روی دروغ!!!
-
امیری هنزایی
۱۹:۲۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
صنعت خودرو را بدین سپاه و وزارت دفاع دو تا خودروی خوب بزنن بدن دست ملت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
دقیقا" موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
چرا خودروهای ثبت نامی رو ایران خودرو به موقع تحویل نمیده؟ وقتی خودروهایی که موعد تحویلشون رسیده نمیتونه تحویل خریدار بده چطور تا سال 99 داره پیش فروش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
هر جا سپاه وارد عمل شد کشور بهترین جوابو گرفته اگه خودرو سازی رو هم به سپاه بدن ظرف چند سال حتی از بنزم جلو میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۹:۰۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
کیفیت !
استاندارد !
مشتری مداری !
ایرانخودرو !
پیش فروش تا ۹۹ !
فروش با دو برابر در بازار آزاد و تحویل لحظه ای !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
بهمن ماه خودرو سمند ثبت نام کردم تحویل تیرماه بوده ولی هنوز دعوت نامه هم برام ارسال نشده، هیچ دلیل موجهی هم برا این تاخیر ارائه نمیدهند، چرا وقتی مردم ماشین نمی خریدند با راه هایی مثل وام وغیره مردم را تشویق به خرید ماشین میکردند تا خودرو سازان ضرر نکنند ولی الان کسی به داد مردم نمی‌رسه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
قبل از ثبت نام بایستی بفکر این روز میبودی
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
ميگن كيفيت كدوم كيفيت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
آقا تورو خدا قیمت هارو بیارید پایین ما ماشین نداریم زندگیمون خراب شده از بی ماشینی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
بامفسدان اقتصادی برخورد جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
چرا مسئولین بداد ملت نمیرسند.؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
اتومبیل چرا این طور بازارش و کیفیتش آشفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
بابا کیفیتیت نخاستیم قیمت هارو بیارید پایین
-
آرمان
۱۳:۰۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
یک سال است که خودروس استپ وی ثبت نام کردم و زمان تحویل هم گذشته.خودرو ساز داره خودرو ما رو آزاد میفروشد و تحویل نمیده.هیچ نهاد نظارتی نیست ما حقمون رو بتونیم بگیریم.خدایا کی بداد ما برسه؟شرکت تمام قطعات رو هم گرفته بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
جای تاسف است
Germany
بیداد
۱۲:۴۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
کیفیت؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
اینها فقط بهانه ایه برای افزایش چندباره قیمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
بخدا اینم بهانه ای برای افزایش مجدد قیمت ....
بابا من با هزار بدبختی اسفند96 یک سمند پیش خرید کردم و زمان تحویلش مرداد بوده بهم نمیدنش و بدبختی اونجاس ک میگن به نرخ روز بهت میدیم و هی دارن زماااااان میخرن تا قیمتوووو بااالا ببرن ... آخه از کجا بیارم اگ گرووون بشه
تورا به جان امام حسین به داد ما برسید از دست ایرانخودرو ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
اگر میخواهید خودروها با کیفیت شوند مدیریت واداره ان را به سپاه بسپارید...تا وقتی که منافع زودگذر و سود سهامداران وسرمایه داران اولویت اول است کیفیت خودرو همین است که هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
خودرو سازی باید خصوصی باشد نه دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
نه اصلا کیفیت نداره
-
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
مگه میشه؟مگه داریم؟همین پراید رو نگاه کنیدقیمتش رفته بالا پس ایمینی شم بالاست.
تازه خودروسازان بند دنیا باید بیان صف بکشن که ایمینی شونو وهمچنین قیمتشویادبگیرن.اصلا ماشینهای اونها بی کیفیت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
کاش این صنعت خودروسازی رو هم بسپرن به وزارت دفاع تا حداقل یه ماشین درست و حسابی بسازن. این خودروسازها فقط دارن خون مردم رو توی شیشه میکنن اما دریغ از یه ذره کیفیت و امنیت ماشین هاشون
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۱۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
اینها همه کلکهای خودروسازهاست برای افزایش قیمت،خواهشامسئولین بفکر ملت باشند و جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۵۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
سوال اینه که چرا خودروسازها خودروهای ثبت نامی را تحویل نمیدن و مدام درفکر سوء استفاده از هر شرایطی هستند ،آیااین برخلاف اصول مشتری مداری نیست؟ بعدشم واقعا خودروهای داخلی به معنی واقعی کلمه بی کیفیت هستن . این قطعه سازها که مدام خودشون را طلبکار میدانن بی کیفیت ترین قطعات را تولید میکنند .
Germany
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
برادر قطعه ساز اونی رو که سفارش میدن میسازه نه بیشتر نه کمتر تحویل میگیرن نه پول میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۰:۵۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
این دوتا خودرو ساز دارن چیکار می کنند واقعا ؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
انصافا کاش فقط کاری نمی کردند الآن که دارند یه چیزهایی رو هم از رو خودرو بر می دارند مثل پراید
آخرین اخبار