استاندار خراسان رضوی گفت:همه بخش‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان آماده پذیرایی از زائران دهه آخر ماه صفر در مشهد هستند.

زمینه حضور گسترده مردم در این خدمت رسانی فراهم شود/تمام دستگاه های دولتی و امنیتی آماده خدمت رسانی به زائران هستندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در کارگروه ویژه زائران دهه پایانی ماه صفر زیرمجموعه ستاد خدمات سفر استان، گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی، عمومی، امنیتی، انتظامی و خدماتی، درمانی و نیز مردم برای خدمت رسانی مناسب به این زائران که پیش بینی‌ها بین ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر است، از آمادگی لازم برخوردارند.

وی تصریح کرد: امسال هم در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز در طول مسیر زائران و هم در مشهد شاهد توسعه امکانات هستیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: در این ایام هیچ یک از مدیران استان حق ندارند به مرخصی و نیز ماموریت بروند و باید در راستای خدمت رسانی مناسب به زائران در محل کار حضور داشته باشند.

وی افزود: مدیران باید در حوزه‌های کاری خود حاضر بوده و مسائل را به بهترین شکل تدبیر و مدیریت کنند.

رشیدیان با قدردانی از ۱۲ کمیته ستاد خدمات سفر که هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌ها برای خدمت بهتر به زائران را در این ایام عهده دار بوده اند افزود: همه باید در مباحث کاری با ارزیابی وضعیت سال گذشته نسبت به تقویت نقاط قوت و رفع اشکالات و نواقص تا جایی که امکانات اجازه می‌دهد اقدام کرده و در این خدمات دهی، تغییرات سال جاری اعم از شرایط جوی و سرمایی که برای این روز‌ها پیش بینی می‌شود تا شرایط اقتصادی و برآورد افزایش جمعیت را برای خدمات دهی مناسب در نظر گرفته و بر این اساس اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در موضوع تامین مایحتاج هم در بخش‌هایی که در اختیار بخش دولتی و اجرایی بوده برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم انجام شده و می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه ریزی برای تامین مناسب بخشی از این مایحتاج مثل آرد و گوشت و برنج و شکر انجام شده است، گفت: در عین حال باید از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شده و به اندازه و به جا هزینه شود.

رشیدیان افزود:نکته مهم در برگزاری هر چه بهتر مراسم وعزاداری‌های ایام پایانی صفر و خدمت به حجم انبوه زائرانی که طی سه روز در مشهد حضور می‌یابد، تاکید بر مردمی برگزار شدن این خدمت رسانی است.

وی تصریح کرد: برای پذیرایی از این حجم گسترده زائر و مسافر باید همه تلاش کنیم زمینه و ظرفیت برای حضور مردم فراهم‌تر شود.

استاندار خراسان رضوی گفت:این زمینه اعم از طرح جهاد خدمت در شهرداری یا خادمیاران آستان قدس و یا گام‌های عاشقی آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است و باید به سطح سایر اقشار و گروه‌ها و تشکل‌های فعال توسعه یابد.

رشیدیان با بیان اینکه ما هم از این حضور استقبال می‌کنیم، افزود: همه برای زمینه سازی این حضور به شکلی گسترده‌تر و موثرتر تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به گزارش جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی، تصریح کرد: باید دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای تامین کمبود ظرفیت اسکان ۱۵ تا ۲۰ هزار زائر پیاده در این ایام در مشهد ورود یافته و برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی گفت:: با توجه به اینکه سه روز آخر ماه صفر روز‌های پایانی هفته جاری و تعطیل می‌باشد می‌توان برای تامین این میزان محل اشکان از ظرفیت مدارس استفاده کرد ودر این راستا نسبت به تجهیز و آماده سازی این مدارس اقدام شود.

رشیدیان با تاکید بر برنامه ریزی و تدارک در بحث حمل و نقل اعم از ورود زائران، حمل و نقل درونی شهری و نیز بازگشت زائران تاکیدکرد وافزود: بدین منظور مراکز اسکان پیش بینی‌های لازم را برای اقامت بیشتر زائران در این ایام داشته باشند تا شهر به مرور تخلیه شود.

وی موضوع عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های جاده‌ای را اقدامی قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: در عین حال باید شرکت‌های حوزه حمل و نقلی نیز نظم و انضباط لازم برای ارائه خدمات را داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از جمعیتی که در روز‌های آتی به مشهد وارد می‌شود حدود ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفر بر اساس پیش بینی‌ها پیاده این مسیر را طی کنند، گفت: بر اساس برآورد‌ها ۹۳ درصد دیگر این زائران با ناوگان حمل و نقلی و بخش عمده آن‌ها ۹۰ درصد جاده‌ای می‌آیندکه باید برای حمل و نقل و جابه جایی و تغذیه آن‌ها هم تدارکات لازم در شهر دیده شود ضمن آنکه موضوع بازگشت زائران پیاده هم به این موضوع افزوده می‌شود.

رشیدیان افزود: نیرو‌های مسلح و اداره کل امور اتباع استان اعلام شود از ازادسازی سربازان آموزشی و یا اتباع طردی به منظور جلوگیری از تحمیل بار اضافه به ناوگان حمل و نقلی خودداری کنند.

به گفته وی، برای این ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی و خروج زائران طی روز‌های آتی از استان تدارک شده است.

وی با بیان اینکه خدمات دهی به زائران پیاده باید دارای نظم و نظام مشخص و برنامه ریزی صحیح باشد، تصریح کرد: باید این هیات‌ها و کاروان‌ها در سامانه مربوطه ثبت و ضبط شود تا بتوانیم به طور دقیق تمام کاروان ها، گروه‌ها و جمعیت‌هایی که پیاده عازم هستند و مسیر‌های ترددی و نحوه خدمات دهی به آنان به صورت دقیق رصد و ساماندهی شده و هوشمندانه این مسیرمدیریت شود.

استاندار خراسان رضوی گفت:برای اسکان و تغذیه این جمعیت هم بر اساس این ثبت نام‌ها با استفاده از ظرفیت خیرین و مردم و توان بخش‌های اجرایی برنامه ریزی و اقدام شود.

رشیدیان با تاکید بر اینکه از جمعیت قابل توجهی درروز‌های آتی به مشهد وارد می‌شود جمعیتی حدود ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفری پیش بینی می‌شد پیاده این مسیر را طی کنند، افزود: بر اساس برآورد‌ها ۹۳ درصد دیگر این زائران با ناوگان حمل و نقلی و بخش عمده آن‌ها ۹۰ درصد جاده‌ای می‌آیندکه باید برای حمل و نقل و جابه جایی و تغذیه آن‌ها هم تدارکات لازم در شهر دیده شود.
 

حدود ۱۸ هزار زائر پیاده‌ در طول مسیر‌ها در حرکت هستند


سید جواد حسینی سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری هم در این جلسه با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی برای روز‌های آخر ماه مبنی بر کاهش دما و برودت هوا گفت:در این راستا باید ۳۵ راهدارخانه، ۸۵ مرکز اقامتی بین راه و اماکن متبرکه مسیر برای اسکان اضطراری زائران برنامه ریزی کرده و آماده باشند.

سید جواد حسینی افزود: هم اکنون از حدود ۱۸ هزار زائر پیاده‌ای که در طول مسیر‌ها در حرکت هستند ۱۳ هزار نفر آنان زودتر از ایام رحلت حضرت رسول (ع) (دوشنبه) به مشهد می‌رسند که برای اسکان آنان به صورت فوری چند سال شهرداری تدارک شده است.

وی تصریح کرد: در عین حال برای اسکان زائران به جزمدارس که طی سه روز تعطیلی در مشهد برای این موضوع آماده و تعیین شده است، به میزان افزایش زائران از زائرسرا‌های دولتی، حسینیه‌ها و سایر مراکز اقامتی استفاده می‌شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی برای پیاده روی زائران پیاده مدود به دهه آخر ماه صفر شود و در سایر ایام سال این موضوع پراکنده نشود.
حسینی افزود: همچنین تمرکز بر خدمات دهی به زائران با محوریت و تقویت نقش مردم هم ضرورتی جدی است که براساس بررسی‌ها هم اکنون ۲۰ تشکل غیر دولتی با موضوع زیارت در استان فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که فقط دو تشکل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده و جواد الائمه (ع) در این موضوع فعال هستند و باید تلاش کرد بقیه هم در این موضوع دخیل شده و ورود یابند.

حسینی طرح‌های شهرداری در موضوع جهاد خدمت و نیز خادمیاران آستان قدس را در این راستا ارزشمند و موثر خواند و گفت:: باید این موضوع به سطح سایر حوزه‌ها و تشکل‌ها تسری یابد.

وی از دیگر ضرورت‌ها در این حوزه را فرهنگ سازی در راستای سوق یافتن نذورات مردم به زائران پیاده عنوان و ذکر کرد: این امر می‌تواند به موضوع خدمت رسانی به زائران و ورود مردم به این عرصه نقش جدی ایفا کند.
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.