پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: در فتنه سال 88 دولت آمریکا تمام قد پای این فتنه ایستاد که حتی گروهک فرقه بهاییت و گروه‌های دیگر غرب‌گرا در این فتنه یاری‌اش کردند.

در فتنه سال 88 دولت آمریکا تمام قد پای این فتنه ایستادبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کامران غضنفری نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی امروز شنبه 12 آبان ماه در نشست خبری شنبه‌های انقلاب با موضوع استکبارستیزی، اظهار کرد: آمریکا در ایران قبل از پیروزی انقلاب و در زمان شاه موقعیتی را داشت که با پیروزی انقلاب آن را از دست داد.

وی درباره مهم ترین پایگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در منطقه تصریح کرد: آمریکا در مرزهای شمالی ایران که مشرف به مرزهای شوروی سابق بود، پایگاه‌های اطلاعاتی بسیاری داشت که بعد از پیروزی انقلاب این پایگاه‌ها را از دست داد.

غضنفری درمورد غارت منابع نفتی ایران افزود: یک محقق آمریکایی در کتابش اذعان کرده که حدود 24 میلیارد بشکه نفت ایران به غارت برده شده که با پیروزی انقلاب اسلامی این منبع از دست آمریکایی‌ها خارج شده و بخش عمده‌ای از کالاهایی که در ایران عرضه می‌شد آمریکایی بود که بعد از انقلاب قطع شد.

این پژوهشگر سیاسی در خصوص قطع سلطه سیاسی آمریکا در ایران گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاه مملکت و رده‌های دیگر سیاسی ایران را آمریکایی‌ها تعیین می‌کردند و حتی فرمانده‌هان ارشد نظامی ایران با دستور مستشاران آمریکایی تعیین می‌شدند و با آمدن انقلاب این امتیاز را از دست دادند.

وی ادامه داد: ساواک در سال 1335 با حمایت آمریکا در ایران آغاز به فعالیت کرد که همکاری‌های امنیتی متقابل آنها با آمریکا تا قبل از پیروزی انقلاب در ایران ادامه داشت. سازمان سیا مامور انجام آموزش به ماموران ساواک از جمله زندانی و شکنجه کردن مبارزان با نظام طاغوتی بود.

غضنفری درباره شکست‌های پی در پی آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اظهار کرد: آمریکایی‌ها از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب طرح‌هایی را برای براندازی انقلاب انجام می‌دادند که موفق نشدند.

این پژوهشگر سیاسی ادامه داد: آمریکا بعد از انقلاب با مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق ارتباط برقرار کرد تا برنامه براندازی جمهوری اسلامی را طراحی کند و آماده شروع عملیات مسلحانه شود؛ انفجار 7تیر 1360 با همکاری مشترک سازمان سیا و گروهک منافقین انجام شده بود.

وی در مورد شکست آمریکا در فتنه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد:‌ اهداف آمریکا در فتنه‌های مختلف که علیه جمهوری اسلامی در این چندین ساله انجام داده بی‌نتیجه بوده و گروه‌های وابسته به آمریکا با پایگاه اطلاعاتی مانند دبی موجب ضربه‌زدن  به جمهوری اسلامی ایران شدند.

غضنفری افزود: در فتنه سال 88 دولت آمریکا تمام قد پای این فتنه ایستاد که حتی گروهک فرقه بهاییت و گروه‌های دیگر غرب‌گرا در این فتنه یاری‌اش کردند.

این پژوهشگر سیاسی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر آمریکا با تمهیدات وسیعی که از قبل چیده بود خواستار تغییر ماهیت جمهوری اسلامی شد که بنا بود در تیر ماه امسال این کار را انجام دهد که با شکست روبرو شد.

وی درباره فشارهای خارجی آمریکا برای تغییر ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فشارهای خارجی آمریکا به همراه برخی از فشارهای داخلی که عملکردشان در راستای غرب بوده و به ظاهر شعارهای ضد آمریکایی بدهند که از پشت پرده به ترامپ پیام می‌فرستند که آماده همکاری هستند.

غضنفری در رابطه با 8 سال جنگ دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در این 8 سال صدام به پشتیبانی آمریکا جنگ را علیه ایران آغاز کرد و این فشار هم با همکاری برخی گروه‌های غربی صورت گرفته بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار