دیدار‌های رهبر معظم انقلاب با دانش آموزان بستری ارزشمند را برای نسل آینده کشور فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بصیرت، علم آموزی، دین مداری و آینده نگری مفاهیمی اساسی است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها در دیدار با نسل نوجوان و جوان کشور به آن‌ها تاکید داشتند؛ موضوعاتی که شاید به دفعات گفته شده باشد، اما راه و رسم عمل به آن آنطور که باید و شاید از سوی مجریان مربوطه رعایت نشده است و مقام معظم رهبری با گوشزد مکرر این مسائل جوانان و نوجوانان یا به تعبیری دیگری آینده سازان مملکت را هدایت می‌کنند.

سیزدهم آبان ماه و بزرگداشت روز دانش آموز فرصتی ارزشمند را رقم زده است تا دانش آموزان و بعضا دانشجویان با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشند و مسائل و چالش‌های روز مربوط به خودشان را از دیدگاه ایشان بهتر بشناسند و توصیه هایشان را چراغ راه قرار دهند؛ توصیه‌هایی که فصل الخطاب برای عمل خواهد بود.

 بصیرت عمومی بنیان نیاز‌های جامعه

مقام معظم رهبری به فرمایش خودشان مکرر در دیدار جوان‌ها، دانشجویان، قشر‌های مختلف مردم، بر بصیرت تکیه می‌کنم و در تبیین علت این تاکید می‌فرمایند که در وضع بسیار مهم امروزِ دنیا و موقعیت استثنائی کشور عزیز ما - امروز در دنیا که موقعیت ممتازی است - هرگونه حرکت عمومی به یک بصیرت عمومی احتیاج دارد و به   به جوان‌ها سفارش کردند که  با چشم باز نگاه کنید، با بصیرت نگاه کنید، هر حرفی را از هر گوینده‌ای نپذیرید.

هرچند ایشان بر این موضوع تاکید دارند که امروز بصیرت جوان‌های ما هم از جوانان آن روزگار اول انقلاب و در اثنای انقلاب، یقیناً بیشتر است چرا که از بسیاری مسائل اطلاعات و آگاهی بیشتری دارند.

علاوه بر این موضوع، موضوع دیگری دین محور است که رهبر معظم انقلاب آن را مایه شور و نشاط و طراوت می‌دانند همچنین این مهم کوچک شدن قدرت‌های مادی در برابر جوانان خواهد شد که نتیجه آن بی اثر شدن تهدید قدرت‌های بزرگ است و آن‌ها را وادار عقب نشینی می‌کند.

نوجوان بصیر در مسیر فتح قله‌های موفقیت/علاج مشکلات کشور در دستان نیرو‌های پیشران جامعه

پاسخی بر چرایی محل اختلاف ایران و آمریکا

چگونگی دیدار با آمریکا و در نگاه کلی‌تر تعامل با آمریکا موضوعی است که گاه محل اختلاف نوجوانان و جوانان با نسل‌های قبل‌تر می‌شود؛ موضوعی که با توجه به جوسازی‌ها در نگاه اول درمان به نظر می‌رسد، اما نگاه عمیق‌تر به آن این موضوع را نه تنها درمان نمی‌داند بلکه می‌تواند دردی عمیق باشد، اما گاه از ناپختگی نسل جوان در این موضوع سواستفاده می‌شود.

بر همین اساس مقام معظم رهبری در دیدار سال ۸۷ خود با دانش آموزان در این باره اظهار کردند: مشکل ملت ایران با آمریکا مشکل کار‌های امروز نیست؛ مشکل پنجاه و چند سال قبل و خباثت از سوی آن رژیم نسبت به ملت ایران است؛ از سال ۱۳۳۲ تا امروز.

ایشان ادامه دادند: سال‌ها پیش از انقلاب، بخصوص از وقتی نهضت امام (رضوان اللَّه علیه) و نهضت روحانیت شروع شد تا پیروزی انقلاب، آمریکایی‌ها آنچه خواستند علیه ملت ایران توطئه کردند، ضربه زدند، خیانت کردند، فشار وارد آوردند و انواع و اقسام شیوه‌های مستکبرانه را با این ملت به کار بردند؛ بعد از پیروزی انقلاب - الان، سی سال است - هیچ روزی نبوده است که آمریکا نسبت به ملت ایران نیت خیری داشته باشد؛ از کار‌های گذشته خودش عذرخواهی بکند؛ صادقانه دست از استکبار و طمع‌ورزی نسبت به ملت ایران بردارد.

رهبر معظم انقلاب مسئله ایران با آمریکا را اختلاف بر سر چند موضوع جهانی یا بین‌المللی یا منطقه‌ای ندانستند که با مذاکره رفع شود بلکه مساله‌ای مهم‌تر و به تعبیر خودشان مسئله‌ای مثل مسئله مرگ و زندگی است؛ مسئله هست و نیست اعلام کردند.

ایشان با تاکید بر اینکه اهل ستیزه‌گری نیستیم، تصریح کردند: ما اهل حفظ هویت، استقلال و عزت خود هستیم؛ هر کسی که عزت ملت ایران را بخواهد پایمال کند، ملت ایران را تحقیر کند، بخواهد دست سلطه را بر این ملت دراز کند، ملت ایران با غیرت خود، با ایمان خود این دست را قطع می‌کند؛ از نظر خود آمریکائی‌ها، رابطه‌ بین آمریکا و کشور‌های به قول خوشان جهان سوم، رابطه‌ ارباب و رعیت است؛ آن‌ها اربابند، این‌ها رعیتند؛آن‌ها هر اختیاری در این کشور دارند؛ نفتش را ببرند، گازش را ببرند، منافعش را ببرند، پولش را بگیرند، منافع آمریکا را در اینجا تأمین کنند.

نوجوان بصیر در مسیر فتح قله‌های موفقیت/علاج مشکلات کشور در دستان نیرو‌های پیشران جامعه

اتحاد میان مسئولان کشور، رمز پیروزی است

استراتژی که امروزه معاندان در سرکوبی کشور پیش گرفتند حس نومیدی و یاس از آینده و کارکرد مملکت است، راهی که به سادگی تاب رفتن به قله‌های موفقیت را سلب می‌کند و نوجوان در این میان شکننده‌ترین قشر محسوب می‌شود و چنانچه این نگاه در آن‌ها نهادینه شود به سادگی کنترل مملکت از دست می‌رود.

گاه دشمنان با نیرو‌های ریز و درشت و ترفند‌های دور از انتظار چنان ماهرانه سعی بر کاشت بذر نومیدی دارند که جز با بصیرت کافی از شرایط راهی برای مقابله نمی‌ماند.

رهبرمعظم انقلاب در این زمینه خطاب به جوانان اظهار کردند: جوان‌های عزیز! آینده مال شماست؛ آینده متعلق به ملت ایران است. آینده ملت ایران، رسیدن به قله‌های والای علم، اقتدار، رفاه و شرف است؛ این آینده‌ حتمی شماست.

ایشان با اشاره به برخی نابسامانی‌ها در کشور و آگاهی از این شرایط تصریح کردند: این طور نیست که من نابسامانی‌های کشور را ندانم؛ نخیر، میدانم. هر جائی که ما مشکل و نابسامانی داریم - اگر بی‌عدالتی است، اگر فقر است - برای خاطر این است که ما مسئولان و آحاد مردم، درست برای پیشبرد این هدف‌ها نایستادیم؛ اگر می‌ایستادیم، اینجا‌ها هم درست می‌شد؛ تقصیر خود ماست؛ باید بایستیم.

مقام معظم رهبری وحدت ملت ایران، وحدت ملت و دولت و اتحاد میان مسئولان کشور، رمز پیروزی دانستند و گفتند: به شعار‌های جوانی و شعار جوان‌ها اعتقاد دارم، اما مراقب باشید این شعار‌ها اختلاف ایجاد نکند، خواست دشمن را تأمین نکند؛ در میدان تنظیم شده‌ از سوی دشمن بازی نکنید.

ایشان بر حفظ وحدت و مراقب از آن به سیاسیون، مطبوعاتی‌ها، جوان‌ها و مسئولان تاکید داشتند.

نوجوان بصیر در مسیر فتح قله‌های موفقیت/علاج مشکلات کشور در دستان نیرو‌های پیشران جامعه

سیزدهم آبان یک حرف کوچکی نیست

سیزدهم آبان روایتی تاریخی از وقیعی بزرگ است که به دست نوجوانان و جوانان وقت پایه ریزی شد و به نتیجه رسید تا چراغ راه امروز باشد؛ هرچند امروز گاه حواشی پر رنگ‌تر از متن مسئولیت‌های اجتماعی و موثر دانش آموزان را نادیده می‌گیرد، اما به تعبیر مقام معظم رهبری امروز دانش‌آموزان دبیرستانی ما در کنار دانشجویان، در کنار قشر‌های دیگر، در کنار بسیج و در جا‌های دیگر، جزو پیشقدم‌ترین گروه‌های اجتماعی هستند.

ایشان شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی در مقابل هیمنه و چهره بزک کرده‌ آمریکا را در وقایع سیزدهم آبان خلاصه کردند و گفتند: توی صحنه بمانید عزیزان من! کشور مال شماست.

رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان تاکید کردند: شما جوان‌ها باید برای آینده، بیشترین بار این مسئولیت را بر دوش بگیرید و خودتان را بسازید؛ نگذارید دشمن با توطئه‌های تبلیغاتی، با دروغ‌پردازی، امید را از دل‌ها بزداید؛ نگذارید بین شما اختلاف ایجاد کنند.

دشمن با دوست منتقد اشتباه گرفته نشود

انتقاد و اختلاف نظری اتفاقاتی ناگزیر در تعاملات اجتماعی است؛ گاه این شرایط چنان در هم پیچیده می شود که هر منتقدی به منزله دشمن محسوب میشود و ریشه عناد در جامعه محکم می شود و این اختلاف در نسل اینده ساز کشور نمود آینده ویران است؛ انتقاد ناپذیر و نبود تحمل در برابر مخالفان ضعفی که کم وبیش نوجوان امروزی خودنمایی می کند و نسخه ای برای آن باید پیچیده شود.

رهبر معظم انقلاب دراین باره می فرمایند: درون خودمان ضعف‌هایی داریم؛ دشمن در موارد زیادی از ضعف‌های ما استفاده می‌کند؛ این ضعف‌ها را باید برطرف کنیم؛ ضعف در سیاست‌گذاری و   اجرا داریم؛ ضعف در تلاش داریم؛ گاهی دچار تنبلی و دچار کاهلی در حرکت‌های خودمان می‌شویم؛ ضعف در [تشخیص]اولویّتهای کشور داریم؛ گاهی اوقات سر یک چیز جزئی، گروه‌هایی در درون کشور از خودمان با همدیگر درگیر میشوند، سر یک امری که ضرورتی هم ندارد، لزومی هم ندارد؛ از دشمن غافل [میشویم]؛ این‌ها ضعف‌های ما است؛ این ضعف‌ها را باید  برطرف کرد.

ایشان در بخشی دیگر از فرمایشاتشان ادامه می دهند: اینکه امام (رضوان‌الله‌علیه) مکرّر تکرار می‌کردندکه هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، به‌خاطر این است؛ بر سر یکدیگر کمتر فریاد بکشید. نمی‌گویم انتقاد نکنیم؛ نه، بالاخره جامعه، جامعه‌ آزادی است، افکار آزادند، حقّ انتقاد وجود دارد، انتقاد هم مایه‌ پیشرفت است، امّا دشمن اصلی را با دشمنان درجه‌ی دو و با دوستانی که با آن‌ها اختلاف نظر داریم و دشمن هم حتّی نیستند، اشتباه نگیریم؛ دشمن اصلی جای دیگر است.

نوجوان بصیر در مسیر فتح قله‌های موفقیت/علاج مشکلات کشور در دستان نیرو‌های پیشران جامعه

نخبگان خدمت به کشور را فراموش نکنند

توجه به نخبگان نکته ای ارزشمند که هرچند اما اگرهای بسیاری برای آن مطرح است و ارزشگذاری به این قشر از سوی مسئولان مربوطه در حد و اندازه واقعی خود محقق نشده است تا میدان عمل برای این گروه وسیع شود اما رهبر معظم انقلاب این نکته را از نظر دور نداشتند و ضمن تاکید بر علم آموزی دانش آموزان تصریح کردند: جوان‌های خوبِ ما درس بخوانند، علم‌آموزی کنند؛ آن‌هایی که نخبه هستند، برای کشورشان کار کنند، در خدمت دشمن قرار نگیرند؛ درس خواندن بشود یک ارزش والا. استعداد جوان‌های ما بحمدالله استعداد خوبی است و اگر چنانچه خوب درس بخوانند و کار بکنند، بلاشک سطح علم در کشور بالا خواهد آمد.

رهبر معظم انقلاب خطاب به دانش آموزان فرمودند: عزیزان من، جوان‌های عزیز، نوجوان‌های عزیز، بچّه‌های عزیز من! قدر این موقعیّت و این امکان را بدانید. شما‌ها و نسل شما همان نسلی هستید که این کشور را ان‌شاءالله به اوج خواهید رساند؛  آرزو‌های زیادی داریم، آرمان‌های بزرگی داریم. جوان دهه‌ی هشتادی که نه جنگ را، نه امام را، نه انقلاب را دیده، امّا همان مفاهیم را با همان روشن‌بینی، با همان اقتدار که آن روز یک جوان فهمیده‌ای دنبال میکرد، امروز این نوجوان ما دارد دنبال می‌کند.

ایشان همچنین به اردوی راهیان نور هم اشاره کردند و ضمن تاکید بر رعایت ایمنی این سفرها تاکید کردند: راهیان نور یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است و حوادث برجسته‌ دوران مقدّس [باید] به کتاب‌های درسی بیاید تا جوان‌های ما در جریان این حوادث قرار بگیرند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار