مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شش اثر تاریخی غیر منقول استان سمنان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در جلسه کمیته عالی ثبت آثار غیر منقول کشور، شش اثر ارزشمند از آثار تاریخی استان سمنان، واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی شناخته شد.

وی افزود: از این تعداد یک اثر در شهرستان شاهرود، یک اثر در شهرستان سمنان، دو اثر در شهرستان سرخه، یک اثر در شهرستان گرمسار و یک اثر در شهرستان آرادان قرار دارد.

جهانشاهی تصریح کرد: یکی از این آثار خانه میر آخورلی از دوران قاجار است که از جمله خانه‌های تاریخی بزرگ روستایی از توابع شهرستان گرمسار است که مدتی پیش مالک به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان هبه کرده بود.
خانه معتمدی واقع در ورودی جاده مواصلاتی روستای علی‌آباد آرادان هم که در دوران پهلوی ساخته و دارای آجر نما‌های برجسته است دیگر اثر ثبت شده است.

وی عنوان داشت: حمام خوریان شاهرود ساخته شده در دوران قاجار، خانه ملاحسین هراتی از علما و اندیشمندان قرن ۱۲ هجری شمسی و از مفاخر دینی و الهیات زمان خود در شهر سمنان، خانه عزیزی ساخته شده در دوران قاجار واقع در شهر سرخه، قلعه تاریخی جهان‌آباد از معدود قلعه‌های دفاعی و مسکونی ساخته شده در دوران صفوی در روستای جهان‌آباد شهرستان سرخه وسایر آثاری بود که در فهرست میراث ملی ثبت شد.

هانی رستگاران مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بنا‌های تاریخی استان سمنان هم گفت: ۲۰ عنوان پرونده آثار ناملموس از آداب، رسوم، فرهنگ‌ها و مواریث سنتی و اصیل استان سمنان نیز گردآوری شده و برای بررسی به کمیته ثبت آثار در سطح ملی ارسال شده است.
استان سمنان دارای یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از ۸۰۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

انتهای پیام / گ

جزئیات ثبت ۶ اثر تاریخی استان سمنان در فهرست میراث ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
سلام
انجام موارد زیر در سمنان ضروری است:
1- ساخت یک نماد شهری مدرن، مرتفع و جدید در سمنان به گونه ای که شناسنامه سمنان مدرن باشد. معمولا نمادهای شهری ارتفاعی بالاتر از100 متر دارند وطراحی نماد به نوعی در بر گیرنده فرهنگ مردم شهر است. این نمادهای شهری معمولا در ورودی شهر نصب شده و در اطراف آن یک منطقه تفریحی مدرن شکل میگیرد. پیشنهاد من طراحی و ساخت یک نماد 110 متری در پارک سیمرغ سمنان است. پارک سیمرغ هم اکنون خیلی تاریک و کم رونق است.

2- بستن میدان اطراف ارگ بم و تبدیل چند هکتار مساحت اطراف آن به منطقه تفریحی با کفپوش سنگ و خاک. در این فضای آزاد شده نیز فروشگاه های سنتی ونمایشگاه و استقرار گروه های نمایشی و موسیقی محلی برای اعیاد قرار میگیرند. امروزه در همه دنیا اطراف آثار باستانی خود را آزاد کرده و فضای باز توریستی ایجاد میکنند. الان فضای باز اطراف ارگ در بعضی جاها به چند سانتیمتر میرسد!!! باید خیابانهای منتهی به ارگ مسدود شوند و خیابان آسفالت فعلی وحاشیه اطراف آن سنگفرش و آزاد شوند.

3- همه شهرهای مهم دنیا الان دارای «خیابان پیاده راه تفریحی» یا walking street هستند که اتومبیل ووسایل نقلیه اجازه تردد در آن ندارند و طرفین خیابان مملو از موزه ها و آثار هنری وفروشگاه های صنایع دستی و پارک کودکان و رستوران و کافه و هتل و فضای سبز و نمایش های خیابانی است. پیشنهاد میکنم طرفین خیابان امام سمنان برای همیشه مسدود شده و با توجه به آثار قدیمی و باستانی اطراف آن، تبدیل به walking street شود. قطعا خود خانواده های سمنانی هم خیلی استقبال میکنند و محل توریست پذیری هم خواهد شد.
آخرین اخبار