سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به عوامل موثر در حجم کتاب درسی، درباره تغییر در کتاب‌ها توضیح داد.

حجم کتاب‌های درسی دانش آموزان کاهش می‌یابد؟حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره بررسی حجم کتاب‌های درسی اظهار کرد: حجم کتاب‌های درسی تحت تاثیر مؤلفه‌های مختلفی از جمله سختی و آسانی مطالب، چگالی محتوای درس، توان معلم، تعداد دانش‌آموزان، نحوه تدریس، کلاس‌داری و استفاده کامل از جلسات هر درس است.

وی ادامه داد: برای بررسی اینکه حجم کتاب برای درسی خاص مناسب است یا خیر باید تمامی مؤلفه‌های ذکر شده در کنار هم مورد توجه قرار گیرد و صرفا نباید بالا بودن حجم مطلب را با یک عامل سنجید.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه پژوهشی برای بررسی حجم کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: چنانچه بر اساس مطالعات در حال اجرا به بالا بودن حجم کتاب‌های درسی پی ببریم حتما این موضوع را اصلاح خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: بررسی حجم کتاب‌های درسی منطبق با معیارهای آموزشی 


جهت‌دهی برنامه درسی منطبق با سند تحول بنیادین

تورانی افزود: با توجه به اینکه تا سال ۱۴۰۰ هیچ کتاب درسی نونگاشت نداریم می‌توانیم در این زمان بررسی حجم کتاب‌های درسی را به نتیجه برسانیم و در صورت نیاز این اقدام در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول بنیادین برنامه‌های درسی را جهت‌دهی کردیم، اظهار کرد: کتاب‌های درسی بر اساس برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین همسو شد و از سال آینده هیچ کتاب نو نگاشتی نخواهیم داشت.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: هر چند کتاب نونگاشتی از سال آینده وجود ندارد، اما تغییرات جزئی برای کتاب‌های درسی اعمال خواهد شد علاوه بر آن تا سال ۱۴۰۰ کتاب‌ها منطبق بر سند تحول بنیادین شکل می‌گیرد چرا که تاکنون فقط سیاست همسویی با سند را مورد توجه قرار داده بودیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم ایرانی ah
۱۲:۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
کاش کتاب را حذف می کردند وسر فصل می دادند که هم جلو هدر رفت این همه بودجه برای چاپ وخرید وهدر شدن منابع کاغذ گرفته می شد وهم معلمان خلاق واموزش دیده کهع لا اقل نصف هستند خود با انتخاب منبع درست وحقیقی خلاقیت ونو اوری وحرکت وبالندگی را به اموزش وپرورش بر گردانده ودانش اموزانی هدفمند وبا انگیزه ومعقول پرورش وتربیت می کردند.
Iran (Islamic Republic of)
معلم ایرانی
۱۲:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
در مدارس ما متاسفانه کتاب هدف شده در صورتی که باید وسیله برای رسیدن به اهداف باشد چون اکثر معلمان وارزیابان اموزشی فقط کتاب را هدف ونتیجه می دانند وحافظه را ارزیابی می کنند در صورتی که حافظه محوری اولین وپایین ترین سطح یادگیری محسوب میشود واین موضوع باعث شده معلم هم بر اساس خواست ارزیابان عمل کرده یا از روی نا اگاهی وعدم تخصص ویا ازروی اجبار که هردو بد است چون اینده ی این سرزمین را دچار عقب ماندگی ومشکلات فراوان خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
لطفا به معلمان نسبت ندهین
معلم یک کلاس 34 نفره و کتاب بهش دادن وکمترین امکانات
معلمان سال هاست که میگن این کتاب ها بنیه علمی و فرهنگی و اطلاعات بسیار بالایی دارند باید کمتر شوند تا کیفیت آموزشی عملگرا فدای حجم دانستنی ها نشود
آخرین اخبار