به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خلاقیت و داشتن ایدههای جدید و جذاب نیازمند داشتن درک مناسب از دنیای اطراف است که دیدن میتواند این نیاز را تا حد زیادی برطرف سازد. اما سوالی که در این میان مطرح میشود این است که؛ چطور میتوانیم خوب ببینیم؟
در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز تمرینهایی برای خوب دیدن را در اختیار شما قرار دهد، پس پیشنهاد میکنیم با چشمانی باز و نهایت تمرکز این مطلب را مطالعه فرمایید.
خلاقیت مفهومی است که تعریفهای آن در طول زمان تغییراتی کردهاست و پژوهشگران مختلف تعاریف متعددی برای آن ارائه نمودهاند که البته اشتراک معنایی زیادی دارند.
به عنوان مثال تورنس، خلاقیت را به عنوان نوعی مسئلهگشایی مد نظر قرار دادهاست. به نظر وی تفکرِ خلاقِ مختصر عبارتست از فرایند حس کردن مسائل یا کاستیهای موجود در اطلاعات، فرضیهسازی دربارهٔ حل مسائل و رفع کاستیها، ارزیابی و آزمودن فرضیهها، بازنگری و بازآزمایی آنها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران.
این مطلب را از دست ندهید: چگونه با ١٧ ترفند ساده و موثر خلاقيت خود را در زندگى افزايش دهيم؟
خلاقیت شامل تولید چیزی است که هم اصیل و هم ارزشمند باشد و نشأت گرفته از فرایندهای خودآگاه و ناخودآگاه انسان است. از دیدگاه یک دیدگاه علمی محصولات تفکر خلاق گاهی اوقات به تفکر واگرا ارجاع داده میشود. همانند دیگر پدیدهها در علم یک دیدگاه یا تعریف یگانه از خلاقیت وجود ندارد و بهطور متنوع به موارد زیر منسوب شدهاست: فرایند شناختی، محیطی اجتماعی، ویژگی فردی، شانس و همچنین مواردی مانند نبوغ، بیماریهای روانی و شوخطبعی پیوند داده شدهاست.
تعریف مناسب دیگر فرایند فرضیات شکسته است تفکرات خلاق زمانی تولید میشود که شخص پیشفرضها را کنار گذاشته و یک دیدگاه جدیدی را جستجو کند که دیگران به آن نپرداختهاند. خلاقیت نیاز به حضور همزمان تعدادی از ویژگیها از قبیل: هوش، پشتکار، غیرمتعارف بودن و توانایی تفکر به سبکی خاص دارد.
خلاقیت، خودکار و بدون زحمت و تلاش است و غالباً همچون تصورات ذهنی خودانگیخته به وجود میآید.
این مطلب را از دست ندهید: خلاقیت چیست و افراد خلاق چه خصوصیاتی دارند؟
برای آن مراحلی توسط هلم هولتز و والاس پیشنهاد شدهاست:
این مطلب را از دست ندهید: راهکاری برای افزایش خلاقیت مدیران
چشم اکثر ما انسان ها، به عنوان منبع بیش از ۷۰ درصد از دریافتهای بیرونی مان، دچار یک بیماری ساده، ولی مهم است: "عادت کردن و ندیدن در عین دیدن"!
شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که هر روز از خیابانی رد میشوید، ولی بعد از مدتها - و حتی سالها - وقتی میپرسند فلان مغازه یا خانه قدیمی یا بساط واکسی یا ... در آن مسیر دیده اید؟ گویا درباره یک چیز ناشناخته با شما سخن میگویند.
در واقع چشم شما بارها، اینها را دیده است، ولی چون توجهی نداشته اید، مانند آن است که ندیده اید.
این مطلب را از دست ندهید: روش هایی ساده برای رسیدن به خلاقیت
یکی از راههای بروز و تقویت خلاقیت، خوب دیدن است. کسی که به خودش این شانس را نمیدهد که دنیای اطراف خود را خوب ببینید، نمیتواند چندان به تقویت قدرت خلاقه اش امیدوار باشد.
برای خوب دیدن، لازم نیست شما میکروسکوپی برای بزرگنمایی اشیاء داشته باشید. کافی است به هر آنچه در اطراف تان هست، نگاه بهتری داشته باشید یا سرتان را کمی بالاتر بگیرید یا آن طرف خیابان را هم نگاه کنید.
از امروز با خودتان قرار بگذارید به جزئیات نگاه دقیقتر و حلاجانه تری داشته باشید. مثلاً این بار که به داروخانه رفتید، نحوه چینش داروها را با دقت بیشتری ببینید تا مثلاً دریابید داروهایی مانند انواع مولتی ویتامینها که نیازی به نسخه پزشک ندارند، در ردیفهای جلو و در برابر دید مشتریان قرار دارند و داروهای نیازمند نسخه، دورتر هستند. حتی رنگ بسته بندی این دو گروه از داروها هم فرق میکند. اولی شاد و دارای طرحهای گرافیکی و عکسهای جذاب است و دومی جز یک سری کلمات و هشدارها، چیزی ندارد! اقلام جنسی عمومی نیز در دید و دسترس مستقیم مشتریان است، زیرا خیلیها خجالت میکشند به ویژه در میان جمع، تقاضای این اقلام را بکنند، بنابراین با چینش حساب شده داروخانه دارها، میتوانند با کمترین کلمات، به این محصولات اشاره و آنها را در سبد خرید خود قرار دهند.
این بار که به سوپرمارکت محله تان رفتید، یکراست سراغ یخچال برای برداشتن بطری شیر نروید، بلکه همه قفسهها را از کف زمین تا سقف نگاه کنید. دسته بندیهایی که فروشنده انجام داده را ببینید و سعی کنید دلیل جاگذاری هر کدام را برای خودتان شرح دهید.
ببینید: یک جوان خلاق با استفاده از پهپاد، به خرید میرود
این بار که سوار تاکسی یا اتوبوس شدید، به جای این که مانند همه سالهای گذشته، به مردم و ماشینها و مغازهها نگاه کنید، کمی سرتان را بالا بگیرید و طبقات دوم و سوم و چندم ساختمانهای مسیر را ببینید. انگار در شهر جدیدی هستید یا حداقل مسیر تازهای را طی میکنید. مخصوصا اگر در بافت قدیمی شهر باشید، خواهید دید که چه فاصله شگفت انگیزی بین زرق و برق مغازهها در کنار پیاده رو با طبقات رنگ و رو رفته فوقانی وجود دارد.
این بار که دو جلد دفتر سیمی شده را دیدید، به انتهای سیمی که صفحات دفتر را نگه میدارد نگاه کنید و ببینید انتهای سیم در هر کدام چگونه مهار شده است؟
این بار که وارد محوطه مجتمع مسکونی یا حیاط اداره تان شدید، به جای آن که مستقیماً به سمت در ورودی ساختمان بروید، سعی کنید انواع گلهای کاشته شده در محوطه را شناسایی کنید.
این مطلب را از دست ندهید: روش های ایجاد خلاقیت در دنیای کودکان
این بار که دو لیوان کریستال را در کنار هم دیدید، سعی کنید آنها را مقابل نور خورشید یا لامپ قرار دهید، مقایسه کنید و از روی کیفیت حدس بزنید کدام شان گرانتر از دیگری است.
این بار که خطِ خوشِ یک دوست را دیدید، بعد از درک محتوا، در زوایای خط و حروف دقت کنید و سعی کنید دریابید مثلاً حرف "میم" را چگونه نوشته است، این حرف کجای خط دفتر قرار دارد؟ وقتی در اول، وسط یا آخر کلمه قرار میگیرد، چه تغییراتی میکند و ...؟
مهم نیست چه چیزی را میبینید، مهم این است که تمرین کنید تا بتوانید در میان افرادی که "می بینند، ولی نمیبینند"، شما "بینید و ببینید". البته همه این دیدنهای دقیق، نه ضروری است و نه الزاماً باید مستمر باشد. هدف از این تمرین این است که قدرت دید و توجه تان را افزایش دهید و نوعی دیگر دیدن و ریزبینانهتر دیدن تان را تقویت کنید تا در مسائل مهم زندگی تان، بتوانید راههای بهتری نسبت به روشهای کلیشهای که همیشه به شما عرضه میشود، پیدا کنید. خوب دیدن و متفاوت دیدن، مقدمه خلاقیت است.
این مطلب را از دست ندهید: خلاقیت جدید چینیها در پیادهرو
یکی از دوستان من که در دوران دانشجویی، هر بعد از ظهر از خوابگاه دانشجویی راه میافتاد و در شهر به جست و جوی کار میرفت، تعریف میکند که یک بار وقتی در کلاس منتظر استاد بود، از پنجره کلاس نگاهی به آن سوی خیابان انداخت و تابلوی یک موسسه آموزشی را دید. او بعد از کلاس به آن موسسه رفت، فرم تدریس برای دانش آموزان پر کرد و اکنون یکی از موفقترین و ثروتمندترین معلمان خصوصی است؛ خودش میگفت: اگر آن سوی خیابان را خوب نگاه نمیکردم، حتماً این موقعیت را به دست نمیآوردم.
انتهای پیام/