غفاری گفت: دانشگاه‌ها از طریق بهبود ارتباط بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و دانشجویان، می‌توانند اعتماد اجتماعی را تقویت کنند.

تاثیر دانشگاه در افزایش اعتماد اجتماعیبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دیدار با معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور گفت: دو حوزه معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی، قسمت وسیعی از زیست دانشجویی را تشکیل داده و به نوعی درگیری و بیشترین ارتباط را با دانشجویان دارند.

وی افزود: عمده مطالبات دانشجویان متوجه دو حوزه فرهنگی و دانشجویی است؛ در نتیجه این دو مجموعه بخش مهمی از فعالیت و امور مربوط به دانشگاه را عهده دار هستند و کاری بسیار سخت وهمراه با مسائل خاص خود را برعهده دارند.

ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی دانشجو در محیط دانشگاهی

غفاری همچنین از ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان در محیط های دانشگاهی را از اهداف اصلی این دو مجموعه یاد کرد و افزود: اگر دانشگاه را به صورت دو مجموعه زیست روزانه و شبانه در نظر بگیریم؛ علاوه بر زیست روزانه که دانشجویان در طول روز در دانشگاه سپری می کنند، مسئولیت و برنامه ریزی زیست شبانه آنها نیز متوجه حوزه های معاونت دانشجویی و فرهنگی اجتماعی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: وقتی صحبت از ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان در محیط های آموزشی می شود، عوامل بسیاری در این امر نقش دارند اما عاملی که به زیست دانشجویی جان و روح می دهد فعالیت و خدمات دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی همچنین بر مشارکت و تعامل مسئولان در جهت ایجاد سرمایه و اعتماد اجتماعی تاکید کرد و افزود: بخشی از ماموریت دانشگاه این است که نه تنها نیروی ماهر تربیت کند بلکه باید نیرویی باشد که پیشران بوده و به نوعی موتور حرکت جامعه باشد.

در ادامه مراسم محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه دسترسی گسترده دانشجویان به فضای مجازی و مجموعه های تسهیلگر در این محیط ها گفت: این عوامل سبب شده است که مراجعه حضوری دانشجویان به محیط های دانشگاهی و به دنبال آن تقاضای کنشگری درفضاهای فرهنگی کمتر شود از این رو هر چه بتوانیم زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختارها و برنامه های مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیشتر کنیم، دستاوردی بزرگ نصیب جامعه و دانشگاه می شود.

وی با تاکید بر تفاوت زیست دانشجویی با زیست دانش آموزی اظهار کرد: دانشگاه امتداد یا تداوم کمی یا توسعه مقاطع قبل از دانشگاه نیست بر این اساس زیست دانشجویی واجد خصوصیاتی است که با زیست دانش آموزی متفاوت است.

عسگری اظهار داشت: وجه اصلی زیست دانشجویی نحوه شهروندی آن است. نقطه تمایز و افتراق دانشگاه و دانشجو از غیر خودش آنجایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و استقلال شخصی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه های اجتماع در ذهن و ضمیر دانشجو شکل می گیرد و از این رو متناسب با این موضوع در دانشگاه های ایران عرصه هایی برای فعالیت در قالب تشکل ها و گروه های دانشجویی شکل گرفته است.

عسکری تصریح کرد: در دانشگاه ها ما به یک هسته نرم افزاری فعالیت های فرهنگی نیاز داریم که جلب مشارکت دانشحویان، قانومندی فعالیت ها و پاسخگویی دانشجویان در برابر عملکرهای خود و پاسخگویی مدیران به دانشجویان از وجوه اصلی این هسته نرم افزاری است و اگر بتوانیم این سه عرصه را توامان پیش ببریم، فضایی مبتنی بر توانمند سازی و قابلیت حل مسائل برای دانشجویان شکل می گیرد و این امر موجب رضایت دانشجویان و افزایش مشارکت آنها خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات مشترک بین معاونان دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها گفت: سطح تاثیر گذاری این جلسات بسیار قابل توجه است به ویژه اینکه اگر ما زیست شبانه دانشجویان را که پس از پایان کلاس های آموزشی و در محیط خوابگاه آغاز می شود، جدی بگیریم می توانیم به یک میثاق مشترک برای جهت دهی به اوقات فراغت دانشجویان دست یابیم و از آن برای افزایش مهارت ها، توانمندی ها و توسعه شایستگی های کانونی دانشجویان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار