مرآت با اشاره به روش‌های درمانی هپاتیت‌ها گفت: اکنون از هر هزار نفر سه نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

نرخ ابتلا به هپاتیتC سه دهم درصد است/به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهین مرآت عضو انجمن گوارش و کبد ایران در افتتاحیه هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با دارو‌های درمان هپاتیت‌های ویروسی گفت: تنها یک دارو در این زمینه به دلیل بسته شدن شرکت تولیدکننده با کمبود مواجه شده  است، ولی کلاً در درمان هپاتیت B و C در حال حاضر مشکلی نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه اذعان نمی‌کنیم پیشرفته‌ترین دارو‌های درمان هپاتیت B و C روی کره زمین داریم، گفت: خوشبختانه دارو‌های موجود در کشور که ارزان هم بوده برای درمان این 2بیماری جواب می‌دهند.
 
عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به اینکه آمپول ایمونوگلوبین که البته برای درمان هپاتیت نیست و جهت پیشگیری استفاده می‌شود با کمبود مواجه شده است، گفت: این آمپول در مادران باردار مبتلا به هپاتیت برای اینکه فرزندشان دچار مشکل نشود  یا پرستارانی که ممکن است با سرنگ آلوده به این ویروس مبتلا شوند، مورد نیاز است که تلاش جهت تأمین این آمپول انجام گرفته است.
 
مرآت با تأکید بر اینکه برای ریشه‌کنی هپاتیت B و C اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است گفت: از هر هزار نفر سه نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

به سمت ریشه‌کنی هپاتیت B و C پیش می رویم

وی بیان کرد: هپاتیت‌های ویروسی ۱۵ سال پیش وضعیت خیلی نامناسبی داشت، ولی خوشبختانه امروز به سمت ریشه‌کنی هپاتیت B و C پیش رفته‌ایم.
 
عضو انجمن گوارش و کبد ایران افزود: هپاتیت B که بیش از ۲۵ سال است که واکسیناسیون آن در کشور انجام می‌گیرد و هپاتیت C هم عملاً امروزه درمان آن آسان شده است البته برخی بیماران به دلیل شرایط ویژه درمان‌های سخت داشته و نمی‌توان برای آن‌ها اقدامات چندانی را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل در ارتباط با هپاتیت‌های ویروسی این بوده که برخی مبتلا به این بیماری بوده، ولی اطلاعی از آن ندارند، گفت: شناسایی این بیماران در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و اقدامات مناسبی در این راستا انجام گرفته است.

تنبلی روده ناشی از بی تحرکی است

در ادامه اکرم پورشمس دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با مشکل یبوست اظهار کرد: شایع‌ترین دلیلی که سبب بروز یبوست می‌شود تنبلی روده است و به ندرت این مسئله به علت کم‌کاری تیروئید یا بیماری انتهایی روده ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم تنبلی روده وابسته به عدم تحرک و ورزش است گفت:‌انجام کارهای خانه و راه‌ رفتن عادی در رفع تنبلی روده تأثیری ندارد و باید فرد حتما فعالیت فیزیکی که با نفس نفس زدن و با افزایش ضربان قلب همراه است را داشته باشد.

دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با تأکید بر اینکه ورزش کردن سبب کوک شدن روده و حرکت آن و در نتیجه ایجاد مدفوع نرم‌تر می‌شود، ادامه داد: مدفوع خشک به مقعد فشار می‌آورد و می‌تواند سبب فشار به رگ‌های این ناحیه نیز بشود که ایجاد رگ برجسته به این علت را در محدوده مقعد هموروئید می‌گویند و در صورتی که زخم یا خراشی ناشی از این خشکی مدفوع در محل مقعد ایجاد شود را فیشر یا شقاق می‌گوییم.

پورشمس با بیان اینکه هم همورئید هم شقاق و فیشر می‌تواند سبب خونریزی در مقعد شود، گفت:‌برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری باید فعالیت فیزیکی روزانه سرعتی داشت و غذا چندان در درمان یبوست اثری ندارد.

وی تصریح کرد: البته مصرف غذاهای فیبردار همچون انواع سبزیجات و میوه‌ها نوعی رژیم غذایی سالم بوده و علاوه بر اینکه در سلامت قلب و کنترل وزن و چربی مؤثر است می‌تواند تا حدودی هم در رفع یبوست تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار