جلسه نقد و بررسی احداث سد‌ها در کشور برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  مهران آشناور، دبیر اتحادیه انجمن های علمی مهندسی آب ایران گفت: جلسه نقد و بررسی احداث سد های کشور در دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با حضور مدیران سد، نیروگاه و شبکه ها از وزارت نیرو، اساتید و دانشجویان برگزار گردید.

وی از تکیه اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی آب کشور بر سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد و افزود: تشکر ویژه ای از اساتید و تلاشگران و مدیران سازمان آب و برق استان خوزستان دارم .

قمشی، رئیس دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز مشکلات زیست محیطی  سد ها را بررسی کرد.

فلسفه ساخت سد و اهداف آن و مشکلات زیست محیطی به وجود آمده از آن محدود بودن آب های تجدیدپذیر و قابل دسترس مقایسه سدهای ایران با کشورهای دیگر از جمله آمریکا از لحاظ مقدار ذخیره سد به ازای سرانه مصرف هر فرد چگونگی استفاده آب در امور توسعه ای اثرات اجتماعی سدها بررسی و تحلیل شاخص DOR صورت گرفت.

احمد جعفری، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به شعار روز جهانی آب با عنوان (جواب در طبیعت است) گفت: بایست به جای احداث سد که اثرات مخربی در پایین دست سد به وجود می آورد و موجب از بین رفتن چشمه ها و تصرف در طبیعت می گردد، بهتر است از انرژی نو استفاده نمود. وی بر بحث استفاده از انرژی پاک هر چند به صورت محلی به منظور سازگاری با طبیعت تاکید داشتند.

حیدر زارعی، عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: دلیل خشک شدن دریاچه های ارومیه، بختگان و گاوخونی تاثیرات سوء سدها بر محیط زیست است.

از ابتدا هدف از احداث سد تولید برق بوده و اگر از لحاظ توسعه ای مورد بحث باشد دیدگاه کشاورزی مشروط بر آن است اما به موجب تفاوت در دیدگاه ها، دخیل شدن دلیل سیاسی در استفاده از سد، از اولویت قرار ندادن تامین نیاز زیست محیطی، قویتر بودن دلیل دیدگاه سیاسی نسبت به دلیل کارشناسی و تبخیر 30 درصدی مخازن ؛ زمینه ساز وضعیت فعلی شرایط زیست محیطی گردیده است.

از راهکارهای پیشنهادی ایشان تقویت آب های زیر زمینی و کنترل سیلاب در بالادست می باشد.

مهندس داموغ، کارشناس زمین شناسی با مهم دانستن دانش زمین شناسی در مباحث سدسازی عنوان کرد: با توجه به آشنایی با سازندهای زمین شناسی سد نقاط پی باید استحکام کافی را دارا باشند که مشکل فرار آب به وجود نیاید.

منصور کیا، مدیر اجرایی سدها از سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه کشور ما پنجمین کشور سدساز جهان بشمار می رود اعلام خرسندی کرد و بیان داشت: ما نباید فقط به جنبه های منفی سدسازی و سدهای ساخته شده به ویژه سد گتوند نگاه کنیم و باید وجه های خوب آن را نیز دید.

انتهای پیام/م

سدهای کشور زیر ذره بین مسئولان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.