آسمان کرمان، غریبانه به یاد تشنگان عاشورا و مظلومیتشان زمزمه وار گریه سر داده است تا به جبران تشنگی آن روزهای حسین (ع) و شهدای کربلا، امروز جاماندگان اربعین را سیراب کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، باران چه غریبانه این روزها و شب ها در گوشه ای زمزمه  وار گریه سر می دهد، آسمان هم روزهاست از داغ این فراق در گوشه گوشه استان کرمان گریان است، ابرها هم ماتم گریه سرداده اند و اشک هایشان گونه های عزاداران حسینی را هر دم  تر می کند، بوی خون خیس خورده می آید، بوی خون داغ شهدای کربلا هنوز زنده و جاری است اینجا، کرمان و ایران و کربلا هم ندارد، همه جا بوی محرم می آید.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین و شهدای کربلا می گرید

بوی محرم روزهاست که فضای شهر را  آکنده ساخته، با آنکه هزاران سال از آن روزها می گذرد اما هنوز این داغ تازه است.
هنوز باد بوی خون خاک آلود را از دشت کربلا به مشام عزاداران حسینی می رساند تا سرگشتگی شان را افزون تر کند.

با آنکه شهر در هیاهوی یک زندگی مدرن شهری از عقربه های ساعت پیش تر می دود اما هنوز واقعه بزرگ عاشورا از یادها نرفته و زنده تر از پیش هر لحظه اش برایمان در شب و روزهای اربعین مرور می شود و رمز ماندگاری مُحرم همچون رموز دیگر این جهان مَحرم باقی مانده است.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین (ع)و شهدای کربلا می گرید

اربعین حسینی نماد اقتدار و اتحاد مسلمانان جهان

حماسه اربعین حسینی نماد اقتدار و اتحاد مسلمانان جهان است، شیعیان با شرکت پرشور و شعور در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی ضمن نشان دادن ارادت به ائمه اطهار(ع)، عزت و اقتدار مسلمانان را به نمایش می‌گذارند.

ناکام ماندن استکبار جهانی از دستاورد مهم راهپیمایی اربعین حسینی است، چرا که خیل عظیم عاشقان و دلدادگان به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در راهپیمایی اربعین حسینی سبب هراس و وحشت دشمنان به ویژه آمریکا و ایادیش شده است.

تجمع سراسری و پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرهای مختلف کشور

همزمان با اربعین حسینی و همگام با مراسم راهپیمایی مسلمانان از نجف تا کربلا، پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان "جاماندگان" در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین (ع)و شهدای کربلا می گرید

 در کرمان نیز این مراسم با عنوان راهپیمایی از حرم تا حرم ویژه روز اربعین، از حرم مطهر شهدای گمنام دانشگاه آزاد کرمان تا حرم مطهر ابنا موسی ابن جعفر(ع) جوپار برگزار می شود.

این مراسم ساعت 8 صبح روز سه شنبه 8 آبان جاری آغاز می شود.

همچنین امامزادگان و بقاع متبرکه استان کرمان امروز میزبان سیل عظیم مشتاقان حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران مظلومشان هستند.

عشق و ارادت به امام حسین (ع) در این استان مثال زدنیست، هر کاری که به نام امام حسین (ع) باشد، همه در تلاشند تا در آن سهیم شوند.

نقش پر رنگ کرمانی ها در مقاوم سازی و بازسازی حرم امام حسین(ع)

بازسازی، مقاوم سازی و ساخت گنبد طلایی حرم امام حسین(ع) توسط هزار نفر از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در کرمان حال انجام است و به زودی به پایان می رسد و در این میان کرمانی ها نقش پر رنگی دارند.

صبح یکی از روزهای پاییزی در ماه صفر است که برای قرائت زیارت عاشورا در جوار کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) در کرمان دور هم جمع می شویم.

بعد از قرائت زیارت عاشورا  و صبحانه ای هرچند ساده اما متبرک به مجلس عزای حسین، پای صحبت یکی از مدیران ستاد بازسازی عتبات استان می نشینیم.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین (ع)و شهدای کربلا می گرید

گنبدحرم امام حسین (ع) تا سال 98  به کربلا می رود

محمدعلی شیخ بهایی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان  با اعلام اینکه گنبد حرم امام حسین تا سال98 به کربلا می رود، گفت: گنبد جدیدی که ساخته می شود از نظرمقیاس یک و نیم برابر از نظر ارتفاع نیز 7 و نیم متر بالاتر از گنبد فعلی قرار می گیرد.

وی با اشاره به مراحل تاریخی ساخت گنبد برای حرم سید الشهدا، افزود: از سال93 کار ساخت گنبد و اردیبهشت ۹۴ مقاوم سازی و لاغرسازی ستون ها  شروع شد.

شیخ بهایی با اعلام اینکه فرم گنبد چند بار باز و بسته و نقص ها برطرف شده است، تصریح کرد: کار ساخت طراحی سگمنت ها شروع شده و سال ۹۵ نیز ساخت قالب ها و الگوها آغاز و پانل های بتونی در ۶ رج طراحی و ساخته شد.

وی یادآور شد: در نهایت کار بتن ریزی طی 7 ماه انجام و گالوانیزه شد و رج آخر کار نیز به زودی به اتمام خواهد رسید.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین (ع)و شهدای کربلا می گرید

شیخ بهایی با اشاره به اینکه 6 صبح تا ۵ بعد از ظهرکارگرها کار می کردند، بیان داشت: در پروژه دو دکترای سازه های قدیمی شیرازی کمک کردند و کار مطالعاتی، کنترل و طراحی ها با حضور مستمر این دو انجام شد.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: کار ساخت خشت مسی با روکش طلا به شکل پازل ساخته شده۶۰ درصد انجام شده که دقیقاً مانند قطعات پازل از ۴ طرف در هم چیده می شوند.

شیخ بهایی با بیان اینکه این خشت ها مانع آسیب به بتن زیرین نیز می شوند، افزود: کار ساخت خشت رج به رج انجام می شود و سایز آنها متفاوت است.

وی تصریح کرد: با تمام طراحی ها کار با دقت بالا باید انجام شود که کار مقتدر و سنگینی شده است.

بتن ضد انفجار و زلزله در بنای گنبد بکار رفته است

شیخ بهایی یادآور شد: بتن ضد انفجار و زلزله در بنای گنبد بکار رفته که مقاومت بسیار بالایی دارد تا شاهد اتفاقی نظیر حادثه سامرا و حرمین عسکریین نباشیم و در اثر انفجار، حرم های مطهر آسیب نبیند.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اعلام اینکه خشت های مسی، روکش طلا می شود، بیان داشت: درباره طلاکاری اینکه کربلا یا ایران انجام شود، درحال مذاکره هستیم.

شیخ بهایی، صیقل داده شدن خشت ها برای طلاکاری را الزامی دانست و گفت: چند لایه فلزهایی مانند مس، نیکل و قلع در طرح خشت ها بکار می رود و در نهایت طلا استفاده می شود.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین (ع)و شهدای کربلا می گرید

وی افزود: ۴ ستون و ۴ طرف ضریح متعلق به هزار و 70 سال قبل است که بازسازی و زیباسازی روی آن انجام شده است.

شیخ بهایی تصریح کرد: بازسازی بعد از حمله صدام شده که در حال حاضر ما کاری که می خواستیم انجام دهیم، مقام سازی ستون ها بود که ۴ ستون هر کدام ۱۲ماه طول کشید.

 وی یادآور شد: قبلاً وزن روی ستون ها هزار و 200 کیلو بود که اکنون کم شده و در عرق چین کار می شود.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه کار مقاوم سازی برای گنبد، در حال انجام است، بیان داشت: به منظور انجام این کار، قطعه قطعه از درون مقاوم سازی می شود.

وی افزود: در مجموعه گنبد با ستون ها و سقف های اطراف مقاوم سازی انجام شده و حرم آمادگی پذیرایی از زائران را دارد.

شیخ بهایی از مستقر شدن گنبد در آینده ای نزدیک خبر داد.

آسمان کرمان در روز اربعین بر تشنگی حسین (ع) و شهدای کربلا می گرید

حرف آخر ...

حقیقت این است، داستان کربلا چکیده همه تاریخ و نماد روشن مصاف حق و باطل است، با یک دنیا غم و یک دنیا حماسه. زخم هایی که در کربلا در جان شیعه شکفت، هنوز درمان نشده است. غمی که بر دل انسانیت نشست، هنوز او را رها نکرده است، اشکی که در چشم ها خانه کرده است، هنوز بر دامن ها و خاک ها می چکد.

عاشورا درخششی بود كه در دل دشمن، ترس ریخت و در دل دوست، امید آفرید و مردگان را بیدار ساخت و غافلان را به هوش آورد و «شب» را تا پشت دروازه ‏های شهر شرک و قلعه نفاق، تاراند.

گرچه در آن نمیروز سرخ، در آن صحرای آتشگون، در آن كربلای «آزمایش»، قیام قیامت در خون نشست، ولی فریاد رسای «حسین (ع)» در عمق زمان برخاست.

ای حسین! گرچه در آن «نینوا» نای حقیقت ‏گوی تو را بریدند، اما بدان، نوای «حق، حقِ» تو در تاریخ، همچنان ماندگار شد و جاودانه ماند.

ای حسین! كربلای تو، انقلاب آموز و انسان‏ ساز نسل ها و قرن ها و سرزمین ها بود و عاشورای تو، بارور سازنده لحظه ها و روزها و سال ها.

به امید آنکه خداوند بلندمرتبه ما را جزو کسانی قرار دهد که به کمک امام زمان (عج) می شتابند و به خونخواهی امام حسین علیه السلام قیام می کنند.

«ان شاءالله»

انتهای پیام/ب

گزارش از مریم سادات بهادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار