وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جلسات شورای عالی رفاه باید به زودی تشکیل شود.

ضرورت تشکیل جلسات شورای عالی رفاهبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ارتباط دوسویه با اصحاب رسانه کمک می کند در زمینه سیاست گذاری و مشارکت پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

شریعتمداری گفت: باید تلاش کنیم در شرایط فعلی کمترین آسیب به مردم وارد شود.

وی افزود: در تجارب جهانی، کشورهای دارای نظام جامع در شرایط خاص، کمتر آسیب دیدند، اما ما باید حتما نگاه نویی را حاکم کنیم؛ در عمل آنجا که باید، اتفاقی نمی‌افتد و سیاست گذاری و اجرا دچار مشکلات عمده است. به عنوان مثال درباره نظام چندلایه تامین اجتماعی مدت های مدیدی صحبت‌ می‌شود و صندوق ها یکپارچه نیستند. این روند حاکم، مدل قابل دفاعی در دنیا نیست و باید به سمت تجمیع توانایی ها موجود برویم.

شریعتمداری با بیان اینکه چند نهاد در این امر مسئولند و در مجموع هیچ کدام هم مسئول نیستند، ادامه داد: ما هم به اصلاح ساختاری و هم به تجمیع توان‌های مالی و معنوی نیاز داریم. اصحاب رسانه چشم بیدار مردم در تشخیص نقاط ضعف هستند و می‌توانند هموار کننده مسیر باشند.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید مسائل خرد را نیز مورد توجه قرار دهند، بیان کرد: باید این ارتباط دوسویه حفظ شود و به طور ضابطه‌مند ادامه یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جلسات مختلفی با شرکای اجتماعی تشکیل دادیم و وعده دادیم شورای عالی رفاه تشکیل شود، گفت: جلسه هیئت امنای تامین اجتماعی نیز مدت‌های مدیدی است که تشکیل جلسه نداشته است. تعیین خط مشی و سیاست گذاری کلی در تامین اجتماعی در شورای سه جانبه گرایانه تامین اجتماعی با شرکای اجتماعی و دولت هدف ماست. این راه‌های میانبر برای حل مشکلات را باید طی کرد.

 

وی یادآور شد: درست است که با کاهش امید اجتماعی در سطوح مختلف مواجهیم و این امر قابل انکار نیست، اما نقاط امیدی هم وجود دارد.

شریعتمداری با بیان اینکه طبق برخی نظرسنجی ها عرق ملی در روزهای اخیر ۲۰درصد افزایش یافته، گفت: یکی از کارهایی که باید در حل آسیب های اجتماعی انجام دهیم، جلب مشارکت های مردمی است. پذیرش کمک از مردم بالاتر از دولت است. مردم باید احساس کنند تکیه گاه مستحکمی دارند و مجموعه قوا برای حمایت و ایستادگی در برابر دشمن ایستاده‌اند که مقام معظم رهبری نیز به این امر تاکید فرمودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره خبرنگاران و روزنامه نگاران و مشکلات پیش رو بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی تشکیل دهیم تا مشخص شود چه کمکی می‌توانیم به آنها کنیم. اگر جامعه رسانه با نشاط باشد، مردم هم احساس نشاط می‌کنند.

وی با بیان اینکه درخصوص صندوق های بیمه ای می توانیم با وزیر بهداشت هماهنگ شویم، گفت: باید با همدیگر هماهنگ می‌شدیم تا بیشتر به مردم کمک کنیم. من با هرچه به خدمت رسانی بهتر به مردم کمک کند، موافقم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید بدهی ما به مجموعه وزارت بهداشت تسویه شود، افزود: وزارت بهداشت متولی امر درمان است؛ البته تامین اجتماعی شریک بزرگ درمان است و رفیق بزرگ و همراه بزرگی هم برای وزارت بهداشت هستیم و امیدواریم در این مسیر با هماهنگی پیش برویم و به مردم آرامش بدهیم تا مشکلات حل شوند.

شریعتمداری عنوان کرد: ادغام صندوق‌های بیمه‌ای نیز راهکار بدی نیست، اما باید کارشناسی شود. ۵۰ هزار میلیارد از محل تهاتر بدهی‌های تامین اجتماعی باید امسال محقق شود که کمک بزرگی است. ۳۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی نیاز داریم و باید در چند مرحله به سمت تحقق آن حرکت کنیم.

شریعتمداری گفت: بیکاری آسیب‌های بزرگی به همراه دارد؛ همچنین صیانت از اشتغال موجود و ایجاد اشتغال‌های سریع بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه «منشور ارائه خدمات» منشور کاملی است، گفت: باید در حوزه‌های گوناگون این کار را انجام دهیم. شفافیت از مهمترین عوامل رفع فساد است که در منشور ارائه خدمات به آن اشاره شده است.

شریعتمداری در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز اظهار کرد: باید پیشکسوتان را اکرام کنیم. درست است که جوان ها باید وارد میدان کار شوند و ما مکلف هستیم از جوانان استفاده کنیم، اما نباید به این معنا باشد که حرمت پیشکسوتان حفظ نشود.

وی با بیان اینکه از زیرمجموعه ها خواستیم برنامه 100 روزه ارائه دهند و وضعیت مجموعه خود را ظرف یک هفته گزارش دهند، بیان کرد: تلاش می‌کنم در سه ماه آینده به اندازه چند ماه کار کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با نظام پرداخت ناهماهنگ حقوقی روبرو هستیم و در واقع این نظام پرداخت هماهنگ نیست، گفت: سازمان امور استخدامی در دولت فعالیت می‌کند و امیدواریم این امر مورد توجه جدی قرار بگیرد.

شریعتمداری ادامه داد: بیمه بیکاری ما خوب است اما گستره محدودی دارد و سیستم به جای آنکه اشتغال افزا باشد، بیکاری زاست. تلاش می‌کنیم اشکالات موجود را برطرف کنیم.

شریعتمداری افزود: اقدامات مربوط به تسویه بدهی های دولت به تامین اجتماعی شروع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار