کاوش نجات بخشی قلعه و گورستان «یل سویی» گرمی آغاز شد

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی از آغاز کاوش نجات بخشی محوطه قلعه و گورستان یل سویی تازه کند گرمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صمد رحیمی، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی صبح دوشنبه با اعلام این خبر تصریح کرد: به منظور انجام پروژه سد تازه کند، کاوش نجات بخشی  محوطه باستانی قلعه یل سویی و گورستان های اقماری با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از تاریخ 25 مهر ماه آغاز شده و تا 10 آذر ماه ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: قلعه یل سویی بر بالای یک تپه بلند طبیعی که قسمتی از راس آن سنگی است بنا شده است که این تپه بلند طبیعت ساختاری مجزا از دیگر ارتفاعات مجاور داشته و از ارتفاعات اطراف توسط دره رود سمبور چایی و دیگر دره ها و شیارهای طبیعی جدا شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی گفت: راس تپه به صورت تمام سنگی بوده و رود سمبور چایی از طرف شرقی این تپه را در بر گرفته است.

به گفته رحیمی با توجه به شواهد به دست آمده از بررسی سطحی، استقرار در این محل برای اولین بار در عصر مفرغ متاخر و آهن شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: وجود گورستان های اقماری در اطراف این قلعه یکی از مشخصه های محوطه های عصر مفرغ و آهن این حوزه به شمار می آید که با توجه به داده های به دست آمده در این محوطه در سده های نخستین اسلامی نیز استقرار وجود داشته است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی تاکید کرد: با توجه به شواهد موجود استقرار در قلعه یل سویی تا پایان دوران سلجوقی تداوم داشته است و وضعیت استقرار در دوران مغول مشخص نیست و به نظر می رسد با حمله مغولان برای همیشه استقرار در این محوطه به پایان رسیده است.    

انتهای پیام/ح

کاوش قلعه یل سویی در شهرستان گرمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار