رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان قم گفت: کلاهبردارن اینترنتی با سوء‌استفاده از وبسایت­‌های نیازمندی‌­های رایگان، آگهی‌های فروش لوازم نو، دست دوم و کارکرده‌، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

اطلاعیه پلیس فتا در رابطه کلاهبرداری از طریق سوءاستفاده از وبسایت‌های نیازمندی‌هابه گزارش  حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ علی موالی اظهار کرد: در پی مراجعه شهروندی به پلیس فتا مدعی شد جهت خرید تلویزیون دست دوم به یکی از وب­ سایت­‌های نیازمندی مراجعه کردم و با دیدن یک آگهی فروش تلویزیون با قیمت خیلی ارزان با شخص آگهی­ دهنده تماس گرفتم و بعد از توافق مبلغی را به حساب وی جهت خرید تلویزیون LED واریز کرده سپس برای پیگیری ارسال آن دیگر به تلفن خود پاسخ نداد و بعد از چند ساعت خاموش کرد.

وى افزود: با توجه به اظهارات شاکیه و حسب دستورات صادره مقام قضایی متهم شناسایی و در بازجویی بعمل آمده از متهم، مشخص شد برای اینکه هویت خود را لو ندهد با مراجعه به یک فروشگاه واقعی شماره کارت صاحب فروشگاه را جهت خرید یک کالا از وی دریافت می­‌کند سپس با درج آگهی فروش جعلی با قیمت خیلی ارزان‌تر از بازار و پیدا شدن مشتری شماره کارت صاحب فروشگاه مورد نظر را به قربانی اعلام می‌­کند و بعد از واریز وجه به حساب صاحب فروشگاه، کلاهبردار به فروشگاه مراجعه کرده وخرید خود را انجام می­‌دهد و متواری می­‌شود.

سرهنگ موالی در توصیه به شهروندان گفت: از واگذاری کارت بانکی خود و یا اطلاعات بانکی خود به دیگران خودداری کنید چرا که مجرمان سایبری می‌توانند از این اعتماد شما سوءاستفاده کرده و با شماره کارت شما اقدام مجرمانه‌ای انجام دهند و شما را به دردسر بیندازند.

این مقام ارشد انتظامى ادامه داد: شهروندان دقت داشته باشند در سایت‌های واسطه­‌گر اینترنتی بدون شناخت و اطمینان از فروشگاه یا فروشنده از واریز هرگونه وجهی حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه به افراد غریبه خودداری کنند و حتی المقدور خرید به صورت حضوری در اماکن امن انجام شود. در صورتی که قیمت و شرایط ارائه شده بیش از حد عالی به نظر می­‌رسد اعتماد نکرده و دقت بیشتری داشته باشند.

وى تصریح کرد: در برخی از شیوه‌­ها، کلاهبردار با درج قیمت­‌های خیلی ارزان‌تر از عرف در فضای مجازی کاربران را فریب داده و جهت واریز مبلغ آنها را به صفحات جعلی درگاه‌های اینترنتی (فیشینگ) هدایت می­‌کند و کاربر پس از وارد کردن اطلاعات بانکی در صفحه جعلی درگاه بانکی که توسط کلاهبردار طراحی شده است شاهد خالی شدن حساب بانکی خود است. بنابراین شهروندان گرامی توجه داشته باشند هنگام پرداخت­‌های آنلاین درگاه بانکی جعلی نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار